اجتماعی

اهداف و مقاصد بودجه

در مباحث مربوط به حقوق مالی و علم مالیه عمدتاً از مخارج عامه و طرق تأمین آن بالوسیله منابع عامه در آمد های عامه بحث می شود.

ترتیب کننده: پوهنمل انورالحق «نورزی»

مقدمه:-

در مباحث مربوط به حقوق مالی و علم مالیه عمدتاً از مخارج عامه و طرق تأمین آن بالوسیله منابع عامه در آمد های عامه بحث می شود.

موضوع مخارج عامه و درآمد های عامه در سند بنام بودجه پیش بینی می شود، اشخاص و سازمان های خصوصی نیز اغلب برای تنظیم فعالیت ها بودجه هایی را در نظر می گیرند و در آمد ها و مصارف خود را برای یک دوره زمانی مشخص ترتیب می کنند ولی از آنجا که موضوع علم مالیه درآمد ها و مصارف یا مخارج عامه است که مربوط به بودجه عامه (دولت ) است.

بودجه عبارت از سند مالی است که در یک قسمت آن مصارف عمومی و در قسمت دیگر آن عواید عمومی برای یک دوره زمانی مدت یک سال مالی مشخص و بصورت دقیق تعیین و طبقه بندی و در نتیجه از طرف مقامات رهبری کشور تصویب و توشیح میگردد.

دولت ها عموماً برای تنظیم بودجه مصارفات و درآمد ها را برای دوره معین پیش بینی می کنند سپس بر مبنای مجموع این بر آورد ها و تطبیق آنها با اطلاعات و مفروضات جمع آوری شده طرح بودجه تهیه و تنظیم می گردد.

واژه بودجه در قاموس اصطلاحات حقوقی فرانسه از زبان انگلیسی اقتباس گردیده است که بنام خریطه چرمی اطلاق شده است که وجوه نقدی در آن نگهداری می گردد.

اهمیت بودجه

دولت ها برای رسیدن به گسترش زندگی انسان ها موقعیت های چشمگیری منابع مختلفه را جستجو و به سرعت از آنها استفاده می نمایند.

عقل سلیم و اندیشه آگاه حکم میکند تا بشر برای تداوم و تدارک آینده به فکر چاره جویی باشد و دولت مردان مکلف اند برای تحقق این راه کار با اندیشه نو و مبتکرانه در راستای تحقق عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت ملی گام های استوار بر دارند و جلو هر گونه سوء استفاده را از ثروت های عمومی بگیرند چنانچه بودجه مرحله تنظیم چارچوب را برای تنظیم سیاست ها به دولت ها فراهم می کند.

بطور کلی اهداف و مقاصد بودجه را می توان موارد ذیل دانست:

1 تحصیل مجوز قانونی برای فعالیت های دولت

2 بر قراری یک سیستم بر عملکرد پاسخگویی .

3 کنترول و نظارت بر عملکرد حکومت .

4 برنامه ریزی فعالیت های دولت.

5 قضاوت در مورد توزیع عادلانه مبالغ.

6 ابزار مدیرت مطلوب.

وصول بودجه ، تسوید ، تدوین ، تصویب و ارجاع بودجه ها رعایت اصولی که اصل بودجه نامیده می شود انجام می گیرد و به اصول ده گانه تصنیف گردیده است.

اصل سالانه بودجه – اصل تقدیم عواید به مصارف- اصل تعادل – اصل پیش بینی تقدم – اصل وحدت – اصل تمرکز عایدات – اصل شایستگی و تفصیل – اصل تخصص – اصل انعطاف پذیری – اصل کاملیت.

در نظام حقوقی کشور سال مالی سال هجری شمسی است که در قانون مالیات بر عایدات تسجیل گردیده است

نتیجه گیری

بودجه پیش بینی در آمد ها و مصارف عمومی برای یک سال مالی است همچنان تفاوت عمده دیگر میان قوانین بودجه در این است که قوانین زمانی معین را حایز نبوده و فقط با تغیرات و تحولات جامعه تعدیل و تغییر می گردد.

ولی بودجه هر سال نیاز به ترتیب از جانب حکومت ها و تصویب از طرف پارلمان ها را دارد.

مانند: روش های خوب در مدیریت یک موسسه روش خوب در بودجه سازی شامل وضاحت در پلان گذاری مفصل و تفکر لازم می باشد پس باید دانست که چه کسی باید در بودجه سازی ذیدخل باشد و چرا بودجه می سازیم و پلان های عملیاتی تخمین مصارف به منابع تمویل این ها همه مسایلی اند که باید قبل از عواید بودجه به آن رسیدگی شود و لذا تمدید روند پلانی که در آن بودجه سازی استوار است فکر شود.

منابع و ماخذ

سیاست بودجه

پوهاند عبدالله حقایقی

مبانی واصول بودجه

داکتر علی محمد احمدی

حقوق مالی و بودجه

پوهندوی عبدالطیف رحمانزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *