سیاسی

کشور های همسایه‌ی افغانستان باید مدیون مهاجرین افغان باشد

با اتفاق‌افتادن تحول‌های سیاسی، مردم افغان در چندین دهه‌ی اخیر رخت سفر به کشور های همسایه‌ی افغانستان بستند، با پشت سر گذاشتن سختی‌های کمر شکن چون عبور از کوهستانات صعب العبور، کشیدن تشنگی‌ها در مسیر راه، وبسا خطرات دیگری را تحمل کرده اند تا به آن کشور ها رسیده اند.

محمد الدین” دین دوست”

با اتفاق‌افتادن تحول‌های سیاسی، مردم افغان در چندین دهه‌ی اخیر رخت سفر به کشور های همسایه‌ی افغانستان بستند، با پشت سر گذاشتن سختی‌های کمر شکن چون عبور از کوهستانات صعب العبور، کشیدن تشنگی‌ها در مسیر راه، وبسا خطرات دیگری را تحمل کرده اند تا به آن کشور ها رسیده اند. با آمدن تحول‌ها، اکثر افغانستان حالت اضطراری را داشته است. مردم افغان عده‌یی به خاطر مخالفت با نظام اسلامی و عده‌یی بخاطر فقرو بیکاری راه مهاجرت را به پیش گرفته اند. مخالفین نظام به تعداد انگشت شمار مهاجر شدند و اما فقرو بیکاری بیشترین مهاجر را به کشور های همسایه تقدیم کرده است.مهاجرین افغان تمام کارهای شاقه و سنگین را در کشور های همسایه همیشه بدوش خود کشیده اند. به اکثر بناهای کشورهای همسایه، نشان دست مهاجرین افغان است، باعالم آبادی در آن کشور ها هنوز مهاجرین، توهین وتحقیر میشوند وحقوق شان به شکل درست پرداخت نمیشوند.

برای مهاجرین از آدرس کشور های همسایه یک خبر هم نشنیده ایم که یک بسته‌ی کمکی مجانی صورت گرفته باشد. در صورتیکه از عنوان مهاجرین

اخاذی و باج گیری کرده وبرای خود شان یک منبع در آمد ساخته اند، هیچ سهولتی برای مهاجرین افغان در کشور های همسایه محیا نیست، از آدرس مهاجرین بار ها شنیده ایم که کشور های همسایه از سازمان ملل بسته‌های کمکی در خواست کرده‌اند  اما به دست مهاجرین یک جو هم نرسیده است و نیز برای شان ارزش و اهمیتی قایل نیستند، از آن کمک‌ها که بنام مهاجرین در یافت نموده اند، فقط کشورهای خود شان را ساخته اند. امروز مهاجرین افغان نیز در کشورهای همسایه قیمت کارگری را ارزان کرده است. و از نیروی علمی، تخنیکی و از قوت بازوی شان کشور های همسایه‌ی افغانستان بسیار فوق العاده به آسانی استفاده کرده و می کنند، بناً شکوفایی کشورهای همسایه مدیون مهاجرین افغان است. اکنون قدر وقیمتی مهاجرین در سطح دنیا بخصوص در کشور های همسایه پایین آمده است. چون کشور های پیشرفته تر مهاجرین را در دنیای بازار کار امروز، علت فربه خشونت پروری، پیچیده ساختن وضعیت امنیتی و بسا عنوان های دیگر میدانند، از این رو امارت اسلامی، از برگشت مهاجرین افغان استقبال و حمایت می نماید. پس باید مهاجرین افغان به وطن خود برگردند و شکوفایی را به کشور شان به بار بیاورند، امارت اسلامی نیز از نهاد های بین المللی بخصوص از ساز مان ملل می‌خواهد، مهاجرین افغان که پس به وطن خود برگشت می کنند باید مورد حمایت های اقتصادی و مهمتر از آن زمینه‌ی اشتغال زایی را برای مهاجرین برگشت کرده فراهم کنند تا دیگر شاهد مهاجرت‌های سیل آسااز اثر فقر و بیکاری در افغانستان نباشیم. امارت اسلامی به کادر های علمی و با تجربه اش نیاز دارد. بناء کادر هایکه در دیار مهاجرت به سر می‌برند باید برگشت نمایند تا بابرگشت کردن خود باعث آبادی وطن گردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *