افغانستان

وزارت صنعت‌وتجارت: طرح تبادله‌ی کالا با کالا نهایی می‌شود

مسئولان در وزارت صنعت ‌‌وتجارت، می‌گویند که کار روی طرح تجارت کالا در بدل کالا تا بیش از یک ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

مسئولان در وزارت صنعت ‌‌وتجارت، می‌گویند که کار روی طرح تجارت کالا در بدل کالا تا بیش از یک ماه دیگر تکمیل خواهد شد. آخوندزاده عبدالسلام جواد، سخن‌گوی این وزارت، می‌گوید که تیم‌های فنی این وزارت روی طرح تجارت بارتر یا تبادله‌ی کالا با کالا کار می‌کنند و این طرح تا بیش از یک ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

او می‌افزاید: «در این طرح موارد مختلف گنجانیده خواهد شد؛ مانند بعضی چیزهایی که ما در کشور نداریم، ما در مقابل آن جنس را می‌دهیم که نیاز بیش‌تر داریم و دیگر ما جنس را که وارد می‌کنیم، نباید روی بازارهای ما تأثیر داشته باشد. جنس در مقابل همان جنس را تبادله ‌می‌کنیم یا جنس مخالف را می‌دهیم که قیمت یکسان داشته باشد.»

در همین حال، شماری از آگاهان مسائل اقتصادی، می‌گویند که پاکستان به دلیل ورشکستگی اقتصادی، می‌خواهد تجارت بارتر یا تبادله‌ی کالا با کالا را با افغانستان آغاز کند. به گفته‌ی آنان، تجارت کالا در بدل کالا بیش‌تر به زیان افغانستان خواهد بود.

جبار صافی، آگاه مسائل اقتصادی، می‌گوید که امارت اسلامی باید در ایجاد این طرح دیدگاه بازرگانان را نیز داشته باشد. او می‌افزاید: «این سیستم و برنامه‌ها که است، به صورت عمومی به افغانستان خوب نیست. ما می‌دانیم که ۶۰ درصد واردات و ۴۰ درصد صادرات داریم که بیش‌تر تبادله‌ی پول در مقابل پول است.»

تاج‌محمد تلاش، دیگر آگاه مسائل اقتصادی، نیز می‌گوید که تجارت کالا در بدل کالا با پاکستان، بیش‌تر به زیان افغانستان است. او می‌افزاید که تبادله‌ی کالا با کالا، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتواند جلو رقابت پاکستان در بازارهای کشورهای آسیای میانه را بگیرد.

او می‌گوید: «اگر جنس را به ما می‌دهد، باید مواد خامش هم در نظر گرفته شود و پاکستان باید قسمی وادار شود که در مارکت نتواند در کشورهای آسیایی رقابت کند و از آن خاطر ما می‌توانیم سود بیش‌تر ببریم و از همین سبب است که پاکستان از روی مجبوریت این کار را انجام می‌دهد و در غیر آن، این کار را انجام نمی‌داد.»

گفتنی است که وزارت تجارت پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که نهادهای خصوصی و دولتی این کشور می‌توانند نزدیک به ۲۶ قلم کالا شامل شیر، قیماق، تخم مرغ، غلات، گوشت، میوه، سبزی … را به افغانستان صادر کند و در بدل آن‌ها، کالاهای مانند میوه‌ی خشک و تازه، سبزی و حبوبات، دارو، مواد معدنی و فلزات، زغال‌سنگ، چرم، پنبه، آهن و فولاد را از افغانستان وارد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *