سخن انیس

ترس در فرهنگ ما نیست

دشمنان افغانستان با امنیت و آرامی ما مخالف هستند و هرازگاهی می‌خواهند از طریق‌های مختلف آتش جنگ و نا امنی را در این کشور روشن بسازند.

دشمنان افغانستان با امنیت و آرامی ما مخالف هستند و هرازگاهی می‌خواهند از طریق‌های مختلف آتش جنگ و نا امنی را در این کشور روشن بسازند.

چندی می‌شود سروصداها بلند است؛ گویا که در مرز میان افغانستان و ایران، تحرکات و تشنجاتی و جود دارد.

در این ارتباط باید گفت که افغانستان هیچ‌گاه طرفدار تشنج و جنگ نیست و نمی‌خواهد با هیچ کشوری و خصوصاً با کشورهای همسایه جنگ و درگیری داشته باشد.

مشکل کوچکی که چند روز قبل در مرزها به‌وجود آمده بود در حال فروکش کردن است.

از کشورهای همسایه و از رسانه‌ها و مطبوعات آنان نیز می‌خواهیم که به‌آسیاب دشمن آب نریزند و اصول همسایه‌داری را جداً رعایت کنند.

ما همیشه مردم صلح‌دوست و طرفدار آرامی در تمام دنیا بوده‌ایم، و این به‌معنای ناتوانی ما نیست.

کشورها باید در قبال افغانستان مسؤلانه اظهار نظر کنند و مشکلات را از راه دیپلوماسی حل نمایند و جنگ را گزینه‌ی برای حل مشکلات ندانند، اما در صورتی که جنگ از طرف کشورها، به هر بهانه‌یی تحمیل شود، افغانستان قاطعانه از تمامیت ارضی خویش دفاع می‌کند و ترس و هراسی هم در فرهنگ این ملت سلحشور وجود ندارد.

کسانی که نیت تجاوز دارند و یا این خیال خام را در سر می‌پرورانند باید از اشغالگران گذشته به درستی پند بگیرند و به‌جای اقدامات خصمانه، از گزینه‌های دیپلوماسی و روابط دوستانه استفاده نمایند.

کشورها بدانند که در این سرزمین مجاهدپرور و مردخیز هیچ متجاوز و زورگویی به کام خویش نرسیده و درطول تاریخ و در تمام اعصار و قرون، هیچ‌گونه موفقیتی هم نصیب شان نگردیده است.

به گفته‌ی شاعرِ افغانی:

ما خانه به‌دوشان غم سیلاب نداریم.

افغانستان سالیان سال است که در میان آتش جنگ‌های تحمیلی می‌سوزد و از این ناحیه شدیداً رنج برده است و هنوز هم می‌برد و حکومت و ملت شریف این سرزمین نیز خواهان جنگ با هیچ کشوری، به ویژه با همسایگان نیستند.

اما در صورت تحمیل جنگ از نوامیس ملی، تمامیت ارضی و وجب وجب خاک خود قاطعانه حراست و پاسداری می‌نمایند و درس‌های سازنده‌تر از گذشته را برای جنگ‌طلبان و فتنه‌انگیزان خواهند داد.

درآخر ملت افغانستان از کشورهای همسایه می‌خواهند که مشکلات پیش آمده را از طریق دیپلوماتیکی و در پرتو اصول و مقررات با نظام افغانستان حل و فصل کنند و کار را به جنجال و جنگ و خشونت‌های مسلحانه نکشانند.

در غیر آن، چیزی به نام ترس و بیم در فرهنگ افغانستان وجود ندارد و این ملت قهرمان و سلحشور دوشادوش نظام اسلامی خویش، آماده‌ی هرگونه دفاع و پاسداری از سرزمین خویش استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *