اجتماعی

نقش پارکینگ درکاهش ازد حام ترافیکی!

ازدحام ترافیک یکی از مشکلات زندگی شهری بوده که ارتباط مستقیم با رشد جمیعت و افزایش وسایط نقلیه دارد. به منظور کاهش ازدحام ترافیکی در شهر، احداث پارکینگ‌های عمومی و خصوصی با رعایت اصول مهندسی ترافیک میتواند به عنوان یکی از راهکار های موثیردر جهت کاهش ازدحام ترافیکی و نا بسامانی های شهری باشد.

پوهنیار سمونوال سید محمد (رحیمی)

چکیده:

ازدحام ترافیک یکی از مشکلات زندگی شهری بوده که ارتباط مستقیم با رشد جمیعت و افزایش وسایط نقلیه دارد. به منظور کاهش ازدحام ترافیکی در شهر، احداث پارکینگ‌های عمومی و خصوصی با رعایت اصول مهندسی ترافیک میتواند به عنوان یکی از راهکار های موثیردر جهت کاهش ازدحام ترافیکی و نا بسامانی های شهری باشد.

مقدمه:

با افزایش جمعیت در شهر ها،وسعت جغرافیایی در شهر به وجود می‌آید. از طرف دیگر هر ساله بر تعداد وسایط نقلیه در شهر ها نیز افزوده می‌شود. و این افزایش باعث تراکم و افزایش الودگی هوا به ویژه در مناطق مرکزی شهر می‌شود. بنا احداث پارکنگ‌ها در نقاط مختلف شهر ها با روش های علمی و به طور صحیح و معیاری می‌تواند در بهبودی ترافیک شهری و استفاده اعظمی از ساحات ترافیکی بسیار مفید باشد.

پارکیگ چیست؟

پارکینگ محلی است که موتر درطی زمانی که از ان استفاده نمی‌شود در آنجا نگهداری یا متوقف می‌شود. بر حسب ماده دوازدهم مقرره سیر و حرکت حالتی است که راننده، واسطه نقلیه خود را بیشتر از سه دقیقه و یا بیشتر از وقتی که غرض گرفتن و یا پیاده ساختن اشخاص و بار نمودن یا تخلیه واسطه نقلیه ضرورت است، توقف و انرا ترک کند. پارکینگ به کنار راست ترین جاده و به استقامت حرکت صورت میگیرد، پارکینگ به شکل مایل، عمودی و به زوایای مختلفه وقتی اجازه داده می‌شود که باعث بندش جریان ترافیک نگردد).

پارکینگ می‌تواند در فضای باز یا بسته واقع شوند به طوری‌که دسترسی به آنها خصوصی یا عمومی باشد. طبق حقوق شهروندی که در بیشتر کشور های غربی به رسمیت شناخته شده یک ساختمان باید پارکینگ مورد نیاز ساکنین خود را تامین کند، برای مسال اگر قرار است یک مرکز تجارتی تأسیس شود محلی برای توقف وسایط نقلیه در ان در نظر گرفته شود. اما در کشور ما به دلیل موجودیت مشکلات در ادارات و عدم نظارت بر کار های ساختمانی، اکثراً ساختمانی که احداث می‌گردد محل پارکینگ وسایط نقلیه در آنها به شکل سربازیا سر بسته در نظر گرفته نمی‌شود که در اینده مشکلات فراوانی به همرا می داشته باشد.

اهمیت پارکینگ:

یک سال 8760 ساعت است و اگر فرض کنیم که هر واسطه نقلیه در طول سال به طور متوسط  بیست هزار کیلو متر مساحت بپیماید و متوسط سرعت آن چهل کیلو متر در ساعت باشد، مدت زمانی که یک واسطه نقلیه  در سال به طور متوسط در حرکت است  برابر 500 ساعت میشود. بنابراین، هر واسطه نقلیه به صورت متوسط 8260 ساعت در سال در حال توقف است و احتیاج به محل توقف دارد. این محاسبه ساده نشان می‌دهد که مدت زمان نیاز هر واسطه نقلیه به پارکینگ به مراتب بیشتراز مدت زمان حرکت آن است. بناءً موسسات ساختمانی و ادارات نقشه کشی بر حسب ماده سی و نهم قانون ترافیک جاده مکلف اند حین ترتیب نقشه و قبل از ساختمان غرض تثبیت محلات پارکینگ، پیاده رو ها، ایستگاه های بس، چهار راهی ها، تمدید وترمیم جاده ها، مواضع نصب علایم و تآسیسات ترافیکی و سیر موارد مربوط به امنیت ترافیکی، مشوره و نظر فنی اداره ترافیک را حاصل نمایند. زیرا پیشبینی و تدارک فضای لازم و کافی برای وسایط نقلیه در مواقعی که از آنها استفاده نمی‌شود، از معضلات بزرگ شهر ها، به خصوص شهر های بزرگ

است.

دشواری مسئله بیشتر به خاطر آن است که این فضا را غالباً باید در محدود ترین و با ارزش ترین نقاط شهر در نظر گرفت.

نتیجه گیری:

امروز معضل کمبود محل توقف وسایط نقلیه به خصوص در مناطق مرکزی، گریبانگیر اکثر شهرهای بزرگ می‌باشد و بیشتر مدیریت ترافیک شهری، یعنی ترافیک ساکن (وسایط نقلیه پارک شده) و اثرات آن بر ترافیک جاری کمترمورد توجه قرار گرفته است. یکی از مشگلات عمده در مدیریت ترافیک، مدیریت ترافیک ساکن است.

زمان توقف وسایط نقلیه شخصی در شهر ها به مراتب بیش از مدت زمان حرکت آنها است. از این رو پیشبینی فضای مناسب پارکینگ برای وسایط نقلیه به ویژه در مناطق پر ازدحام و مرکزی شهری علاوه بر صرفه جویی در زمان تلف شده برای جستجوی فضای پارکینگ، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش استهلاک وسایط نقلیه و اثرات نا مطلوب روانی، باعث کاهش حجم وسایط نقلیه سرگردان در جستجوی فضای پارکینگ اند.بنا براین رویکرد منطقی در زمینه، توجه بیشتر به مدیریت ترافیک ساکن و اختصاص فضای کافی برای پارکینگ وسایط نقلیه می‌باشد.

پیشنهادات:

_ نظارت جدی وزارت شهر سازی بر نقشه های ساختمانی و ملزم ساختن مالکین در قسمت احداث پارکینگ.

_ خارج ساختن کراچی ها و دست فروشان ار زوی جاده و خالی ساختن حاشیه جاده ها و استفاده اعظمی از حاشیه جاده ها.

_ بازنگری ساختمانها توسط ادارت ترافیک و ادارات ساختمانی و مکلف ساختن مالکین ان به فراهم اوری امکانات مناسب پارک برای مشتریان.

_ تشریک مساعی بیشتر، بین ادارات ترافیک و شعبات ذیربط ساختمانی جاده.

منابع:

1 قانون ترافیک چاده مصوب سال 1360.

2 شاهی، جلیل، مهندسی، ترافیک، انتشارات دانشگاه تهران.

3 بهبهانی، حمید، مهندسی، ترافیک، تئوری و کاربرد، سازمان حمل و نقل ترافیک.

4 قریب، فریدون، شبکه ارتباطی، در طراحی شهری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *