فرهنگی

چاینکی، غذای مخصوص با طرفداران بسیار

چاینکی یکی از غذا های سنتی و پرطرفدار افغانستان است. هرچند این غذا را در خانه نیز می‌ توان آماده کرد، ولی تهیه این غذا توسط آشپز های چیره ‌دست و با تجربه‌ی کابل مزه دیگر دارد.

چاینکی یکی از غذا های سنتی و پرطرفدار افغانستان است. هرچند این غذا را در خانه نیز می‌ توان آماده کرد، ولی تهیه این غذا توسط آشپز های چیره ‌دست و با تجربه‌ی کابل مزه دیگر دارد.

یکی از آشپز هایی که مهارت‌ های پختن غذای مخصوص افغانی «چاینکی» را فراگرفته، در یکی از رستورانت‌ های کابل تکه‌ های گوشت بره و چربی را در بین حدود ۲۰۰ چاینک می اندازد تا ساعت‌ ها بالای اجاق سفالی بجوشند وحید آموخته است که از اوایل صبح بر زمان جوش دادن چاینک‌ ها تمرکز کند و مطمئن شود که هر چاینک به درستی جوش آمده و مرچ و مصاله آن ‌ها درست مخلوط شده است.

زمانی چاینک‌ ها به اندازه کافی جوش می ‌آیند و پیش از آن که محتوای چاینک‌ ها با لعاب بادنجان رومی و رنگ دیگ مخلوط شوند، او نمک را به چاینک ‌ها علاوه می ‌کند. وحید ۴۵ ساله می‌ گوید: «طرز تهیه چاینکی از ۶۰ سال به این سو یک سان بوده است و این شغل از پدرم به من رسیده است. پدرم نیز این مهارت را از پدرش آموخته بود و من هیچ چیزی به آن اضافه نکرده ام.»

در زمانی که آتش به خوبی شعله ‌ور می‌ شود، چاینک‌ هایی که بسیاری آن ‌ها چند دهه قدامت دارند و دسته‌ های آن شکسته و یا هم گم شده اند، با یک تکه پوشانده می ‌شوند تا محتوای چاینک ‌ها به خوبی به جوش آیند. گرمای برخواسته از اجاق به زودی رستورانت را گرمتر می کند و بوی گوشت گوسفند در فضا می ‌پیچد. حالا تنها زمانی است که وحید می ‌تواند وقفه بگیرد و داستانش را بگوید. او ۱۳ ساله بود که مکتب را رها کرد تا در آشپزخانه پدرش پختن چاینکی را یاد بگیرد. او اما می‌ ترسد که این راز [شیوه پختن چاینکی] از طریق پوشش رسانه‌ای در اختیار رقیبانش قرار گیرد.

نام این غذایی که او از گوشت گوسفند می‌ پزد از چاینک گرفته شده و بنابراین محتویات آن را «چاینکی» می ‌گویند. او می‌گوید: «من هیچ چربی نباتی علاوه نمی ‌کنم.» اما مقدار چربی گوسفند در هر چاینک براساس اشتهای مشتریانی اضافه می ‌شود که تا چند ساعت دیگر برای خوردن چاینکی می ‌آیند.

وحید ۲۵ ساله بود که پس از فوت پدرش مالک این رستورانت شد. او اعتراف می ‌کند چاینکی او به اندازه پدرش مزه دار نیست. او می ‌گوید: «هیچ شاگردی نمی‌ تواند جایگزین استاد شود، آنگونه که ما نمی‌ توانیم جایگزین پدر خود شویم.» او به این نظر است که اگر هیچ یک از ۱۰ فرزندش نخواهد این کسب و کار را ادامه دهد، رستورانت چاینکی پزی او نیز متوقف خواهد شد. او گفت: «آنها در مکتب درس می ‌خوانند و علاقه‌ای به ادامه این کار ندارند.»

پس از پنج ساعت نظارت دقیق، چاینکی آماده است و مشتریان بالای میز ها نشسته اند تا از خوردن این غذای مزه دار و دلخواه شان لذت ببرند. غذا در کاسه ریخته می ‌شود و با نان افغانی خورده می ‌شود. پس از صرف غذا برای چرب ‌زدایی چای سبز نوشیده می ‌شود. قیمت هر خوراک چاینکی ۲۰۰ افغانی معادل ۲ دالر و ۳۰ سنت است.

ذبیح الله که به صورت منظم از ۱۵ سال به این سو مشتری این رستورانت است و سه بار در هفته به اینجا می‌ آید می ‌گوید: «زمانی که این غذا را می ‌خورم تا شام انرژی دارم.» غلام عثمان تارین کسی که تازه مشتری او شده می ‌گوید: «این غذا بسیار لذیذ و با مزه است.»

سال هاست که وحید از چهره ‌های شناخته شده، سیاستمداران و بعضی از خارجی ‌ها میزبانی می‌ کند و خود نیز همه روزه از این غذا میل می‌ کند. با صرف غذای چاشت و پس از این که چاینکی‌ ها فروخته می‌ شود، او دوباره برای تهیه چاینکی برای روز آینده آمادگی می گیرد. او می‌ گوید: «تا زمانی که توانایی دارم به این کار ادامه می ‌دهم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن