گزارش

بازار قالین در هرات از رونق افتاده است

شماری از قالین فروشان در هرات از نبود بازار فروش برای قالین‌های دست‌بافت شکایت دارند. آنان می‌گویند که در دو سال اخیر صادرات قالین به دیگر کشور ها نیز کاهش یافته است.

شماری از قالین فروشان در هرات از نبود بازار فروش برای قالین‌های دست‌بافت شکایت دارند. آنان می‌گویند که در دو سال اخیر صادرات قالین به دیگر کشور ها نیز کاهش یافته است. مسئولان اتحادیه قالین‌بافان هرات اما باوجودی که رکود بازار قالین‌های افغانی را تایید می‌کنند، می‌گویند که صادرات قالین به خارج از کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ اندکی افزیش داشته است.

قالین‌بافان و قالین فروشان هرات این روزها دلِ خوشی از این کار و بار ندارند. آنان می‌گویند که در گذشته قالین‌های شان نه تنها در داخل کشور، بلکه در خارج از کشور نیز بازار گرمی داشت، اما اکنون از رونق افتاده است.

حاجی فیروز  یکی از این قالین فروشان، می‌گوید:”بازار قالین ضعیف شده است. نه برای بافنده و نه برای فروشنده سودی دارد. یک فرش دو متره را سفارش می‌دهیم، تقریبا در حدود پنج هزار یا شش هزار افغانی قیمت آن است، آنهم خریداری ندارد. در یک ما اگر بتوانیم دو یا سه تخته قالین بفروشیم؛ نه کرایه ما می‌شود و نه مزد شاگرد.”

در عین‌ حال برخی از قالین بافان می‌گویند آنچنان که آنان روی قالین‌های وطنی زحمت می‌کشند، حاصل چندانی از این کار نصیب شان نمی‌شود.

صحت محمد عاطف، یکی از قالین‌بافان می‌گوید:”در گذشته خارجی‌ها نیز مشتری قالین‌های ما بودند، اما با بیرون شدن خارجی‌ها از افغانستان، ارزش قالین‌های افغانی به نصف رسید. تاجران هم نمی‌توانند قالین‌ها را به گونه رسمی به‌ خارج صادر کنند.”

مسئولان اتحادیه قالین‌بافان در هرات اما باوجودی که رکود بازار قالین را تایید می‌کنند، می‌گویند که صادرات قالین‌های افغانی به خارج از کشور، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ اندکی افزایش داشته است.

محمدرفیع نادری، رییس اتحادیه قالین‌بافان هرات می‌گوید که حدود ۴۰ درصد از صادرات قالین‌های دست‌بافت افغانستان از حوزه غرب کشور صورت می‌گیرد.

“صادراتی که ما در سال ۱۴۰۰ داشتیم، در حدود یک‌ میلیون و ۲۰۰‌هزار متر قالین و گلیم بود که در سال ۱۴۰۱ خورشیدی این رقم به یک‌میلیون و‌ ۶۰۰ هزار متر رسید.”

وی می‌افزاید که قالین‌های افغانستان به کشور های چون: امریکا، کانادا، چین، روسیه، انگلستان، ایران و پاکستان صادر می‌شود.

گفتنی است که قالین‌های دست‌بافت در بسیاری از ولایت‌های افغانستان تولید می‌شود که در بازارهای جهان از شهرت بسزایی برخوردار است، اما تولید کنندگان آن در سال‌های اخیر با افزایش بهای مواد خام و نبود بازار برای محصولات شان شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *