گزارش

موارد مثبت ایدز در کشور افزایش یافته است

وزارت صحت عامه می‌گوید که شمار واقعات مثبت بیماری ایدز نسبت به سال‌های گذشته، اندکی افزایش یافته است.این وزارت از نهادهای همکار می‌خواهد که کمک‌های‌شان را با وزارت صحت عامه در این زمینه افزایش دهند.

ضرابی

وزارت صحت عامه می‌گوید که شمار واقعات مثبت بیماری ایدز نسبت به سال‌های گذشته، اندکی افزایش یافته است.این وزارت از نهادهای همکار می‌خواهد که کمک‌های‌شان را با وزارت صحت عامه در این زمینه افزایش دهند.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه، گفت: «خدمت برای مردم شده و سطح آگاهی آنان نیز بلند رفته است و خدمات صحی ما حتی در مناطق که قبلاً ارایه نمی‌شد در آن‌جا نیز یک اندازه زیاد شده است بخاطری‌که ما بدانیم که اگر چنین واقعات باشد و تشخیص نشده باشد تشخیص و برای آنان کمک برسد.»

احمد (نام مستعار) پنج سال است که مواد مخدر استفاده نمی‌کند، اما او آغشته به ویروس اچ‌آی‌وی است. احمد تازه عروسی کرده، اما به دلیل داشتن ویروس ایدز صاحب فرزند شده نمی‌تواند. خانم احمد صحت‌مند است. او می‌ترسد که از، همسرش نیز به این ویروس گرفتار نشود. احمد برای حفظ جان خود و همسر خود در جلسات مشورت‌دهی و انگیزه‌دهی  داکتران اشتراک می‌کند تا از شر ویروس اچ‌آی‌وی نجات یابد.

مریم (نام مستعار) نیز از تداوی نشدن،‌ یکی از وابسته‌گان نزدیکش که به مرض ایدز گرفتار‌ بوده، ناراضی است. مریم می‌گوید که سیدمحمد از دوستان نزدیک او بود،‌ اما به دلیل تداوی نشدن جانش را از دست داد. مریم می‌گوید: «داکتران به سیدمحمد تنها دارو می‌داد و برای او انگیزه داده نمی‌شد تا دوباره به مواد مخدر رو نیاورد.»

به قول مریم،‌ سیدمحمد به دلیل رو آوردن دوباره به دلیل تزریق مواد مخدر و تداوی نشدن جان داد.

مهمترین راه انتقال ویروس اچ آی وی ،مسیر ورود ویروس از قسمت های مختلف بدن مانند مقعد، خراش های پوستی، زخم های باز، التهاب در لثه و …می باشد. خون آلوده، سرسوزن های آلوده و در طی بارداری از مادر به فرزند از سایر راه هایی که می توانند منجر به انتقال ویروس ایدز شوند. انتقال از فرد آلوده در صورت استفاده از روش های پیشگیری طبیعی و کاندوم به حداقل می رسد. رعایت بهداشت جنسی، داشتن سبک زندگی سالم و اخلاقی مطلوب گام مهمی در کاهش انتقال و ابتلا این نوع بیماری های خطرناک است.

رعایت نکردن مسایل بهداشتی ستفاده از سرنگ های آلوده وبه کارگیری وسایل بهداشتی ونامطمین در معاینه خانه ها، کلینک ها وشفاخانه ها از عوامل مهم گسترش ویروس اچ ای وی در افغانستان به شمار می آید.

هرچند افغانستان در خطر افزایش بیش از حد ویروس «اچ آی وی» قرار ندارد؛ ولی موجودیت ،سطح پایین آگاهی در مورد ایدز، سرحدات باز و مهاجرت های داخلی عواملی هستند که به باور مقام های وزارت صحت عامه می تواند خطر ابتلا به ایدز را در این کشور بیشتر کند.

یکی از بزرگ ترین چالش ها در زمینه پاسخ به ایدز در افغانستان سطح پایین آگاهی درمورد این بیماری در میان مردم است به همین دلیل کمپاین های آگاهی از مهم ترین فعالیت های وزارت صحت برای پاسخ به این بیماری است.

در افغانستان این بیماری برای اولین بار درسال 1368 در بانگ خون مرکزی کشور تثبیت شد.اگرچه اکنون آمار موارد اچ ای وی مثبت در افغانستان پایین است  اما سازمان ملل سا ل ۲۰۳۰ را پایان مرض  ایدز اعلام کرده است.

در همین حال، برخی از داکتران شفاخانه امراض ساری افغان-جاپان می‌گویند که نزدیک به ۱۳۴۰ بیمار در بخش ایدز نزد آنان ثبت است.

این در حالیست که براساس آمار سازمان صحی جهان، شمار ابتلا به «اچ آی وی» در اروپا رو به کاهش است؛ ولی این مرض در کشورهای شرق مدیترانه که افغانستان نیز شامل آنهاست در حال افزایش می باشد.

از زمان تشخیص اولین مورد ابتلا به ایدز، تاکنون حدود 78 میلیون تن به این مرض مبتلا شده اند وبیشتر از 35 میلیون تن بر اثر ایدز و بیماری های مرتبط با آن جان خود را از دست داده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *