افغانستان

روز جهانی ملاریا؛ افغانستان از نگاه داشتن بیماری ملاریا جایگاه سوم را در جهان دارد

سازمان جهانی صحت در گزارشی که به همین مناسبت نشر کرده، گفته که افغانستان از نگاه داشتن بیماری ملاریا جایگاه سوم را در جهان دارد.

سازمان جهانی صحت در گزارشی که به همین مناسبت نشر کرده، گفته که افغانستان از نگاه داشتن بیماری ملاریا جایگاه سوم را در جهان دارد.
در این گزارش آمده که در منطقۀ مدیترانه شرقی ۱۱ درصد بیماری ملاریا در افغانستان وجود دارد.
بر بنیاد گفته‌های سازمان جهانی صحت، ۷۶ درصد افغانان در مناطقی زند‌گی می‌کنند که خطر ابتلا به ملاریا وجود دارد.
در گزارش این سازمان همچنان آمده که ساکنان ۱۲۳ ولسوالی افغانستان در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری مالاریا قرار دارند.
شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه نیز می‌گوید، در سال ۲۰۲۲ آمار واقعات مثبت ثبت شدۀ مالاریا ۴۵ درصد بیشتر از سال قبل آن بوده است.
وی گفته که اما در ۴ سال اخیر در افغانستان هیچ واقعۀ فوتی ملاریا ثبت نشده است: «ما در سال ۲۰۲۲ در افغانستان نزدیک به ۱۲۵ هزار و ۷۸۸ واقعۀ مثبت داشتیم، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، واقعات مالاریا حدوداً ۶۷ فیصد کاهش یافته، اگر سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را بررسی کنیم حدود ۴۵ فیصد واقعات بیشتر مثبت ملاریا در سال ۲۰۲۲ ثبت شده».
شرافت زمان همچنان گفت که آنان در سال گذشته دو میلیون پشه‌خانه را در مناطق تحت خطر ملاریا توزیع کردند.
در همین‌حال داکتر احمد ولید صدیقی، مسئول برنامۀ مالاریا در برنامۀ توسعه‌ای ملل متحد (یو ان دی پی) می‌گوید، مردم از طرف شب با استفاده از پشه‌خانه، نصب پرده‌های جالی به دروازه‌ها و کلکین‌های خانه‌هایشان و از بین بردن آب‌های ایستاده غیرضروری اطراف خانه یا محل زندگی‌شان تا حد زیادی می‌توانند خود را از مبتلا شدن به بیماری ملاریا محافظت کنند.
وی گفت، مالاریا بیماری ساری است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال کند و بیشتر در فصل گرما یعنی از ماه جون تا سپتمبر در افغانستان شیوع پیدا می‌کند: «خواهش ما از کسانی که تب و لرزه دارند و در مناطق ملاریایی زندگی می‌کنند این است که به زودترین فرصت به نزدیک‌ترین کارمند یا مرکز صحی مراجعه کنند تا بصورت رایگان تشخیص و تداوی شوند، تشخیص و تداوی نه تنها از مرگ و میر جلوگیری می‌کند و سبب شفایاب شدن خود مریض می‌شود، این خودش یک بخشی از وقایه هم است اگر ما مریضان ملاریا را به اسرع وقت تشخیص و توسط ادویۀ موثر تداوی کنیم این‌ها گمیت (سپرم) در وجودشان ظاهر نمی‌شود بناءً مرض را به دیگر افراد انتقال نمی‌دهند».
بر بنیاد آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی صحت، ۹۰ درصد واقعات مالاریا در سال ۲۰۲۲ در ولایت‌های ننگرها، کنر، لغمان و نورستان ثبت شده است.
با این همه وزارت صحت عامۀ از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد برای محو کردن بیماری ملاریا، به حمایت‌شان از افغانستان ادامه دهند. ملاریا یک بیماری انگلی است که منجر به عفونت در بدن فرد شده و در موارد شدید، می‌تواند به مرگ منتهی شود. عامل این بیماری به نام انگل پلاسمودیم از طریق نیش پشه آنوفل ماده، از فرد آلوده به سالم منتقل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *