اجتماعی

به مناسبت روزجهانی زمین؛ بیایید دوستی و مهربانی با طبیعت را جزئی از فرهنگ خود قرار دهیم

روز جهانی زمین فرصتی برای توجه به این فرهنگ سلامت محور و آینده نگر است.

ضرابی
روز جهانی زمین فرصتی برای توجه به این فرهنگ سلامت محور و آینده نگر است.
22 اپریل مصادف با2 ثور روز جهانی زمین است روز جهانی زمین در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود؛ (زمین) را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند. روز زمین مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.
در سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.اوتانت دبیر کل وقت سازمان ملل (1971) از ایده مک استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد.
«روز جهانی زمین پاک» در سراسر دنیا به عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست و محیطی که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی می رسد؛ فرصتی برای توجه به این فرهنگ سلامت محور و آینده نگر است.
باید بدانیم که مسئلـه‌ی آلودگی زمیـن، از مشکلات عمده‌ی محیط زیست و دغدغه‌ی عمده‌ای برای دست‌ اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است. در حال حاضر، میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از موضوعات مهم به ویژه در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.
در کنار این، هر روز با افزایش جمعیت و مشکلاتی که انسان‌ها برای زمین ایجاد کرده‌اند، نگرانی‌ها برای سلامت زمین را بیشتر کرده است. مسایلی مانند گرم شدن زمین، سوراخ شدن لایه‌ ی اوزون و از بین رفتن منابع طبیعی، نگرانی‌های جدی‌ای را برای دوست‌داران زمین ایجاد کرده است.
از سویی هم با افزایش جمعیت جهان و گسترش صنایع، استفاده‌ی انسان از مواد مصرفی رو به افزایش گذاشته و ازدیاد ضایعات و پس‌مانده‌های جامد و نیز آلودگی محیط زیست را به دنبال داشته است که این امر نیز آینده‌ی کره آبی را به خطر انداخته است.
در چنین وضعیتی، بیایید دوستی و مهربانی با طبیعت را جزئی از فرهنگ خود قرار دهیم و خود را در برابر طبیعت‌ مان مسئول بدانیم. برای این که بتوانیم برای کره آبی‌مان مفید باشیم، می‌توانیم فهرستی از کمک‌ های زیست‌ محیطی را تهیه کنیم و دیگران را نیز به انجام آن تشویق کنیم.
یکی از محبوب‌ترین راه‌های پاس‌داشتن این روز، کاشتن نهال است. این کار به قدری ساده است که اغلب، ارزش آن فراموش می‌شود.زباله‌های تر و خشک را جدا از هم جمع‌آوری کنیم تا بازیافت آن‌ها راحت‌تر و پاکیزه‌تر انجام شود. این کار خطر بالقوه‌ای در بهداشت، سلامتی و تخریب طبیعت ایجاد می‌کند.
در افغانستان عوامل متعددی زمینه تسلط مردم را بر طبیعت فراهم ساخته و باعث آلودگی محیط زیست شده است. پایین بودن سطح آگاهی مردم از ارزش و اهمیت زمین پاک، مصرف بی‌رویه منابع، رها شدن زباله‌ها در طبیعت، بی‌مسوولیتی شهروندان در قبال طبیعت کم‌رنگ بودن مشارکت مردم و سهم‌گیری شهروندان در نظافت شهر، استفاده خانواده‌ها از خریطه‌ها و لوازم یک‌بار مصرف، افزایش جمعیت ،توسعه بی‌رویه شهرها، مهاجرت‌ها، فقر، بی‌توجهی شهروندان نسبت به فرهنگ شهرنشینی، انجام‌ندادن مسوولیت‌ها و مکلفیت‌های شهروندی از سوی مردم و بی‌قانونی‌ها، از مهم‌ترین عوامل آلود‌گی زمین به شمار می‌رود. به وجود آمدن بیماری‌های مزمن، افسرد‌گی ومرگ‌های زودهنگام، از مهم‌ترین پی‌آمدهای آلود‌گی زمین و آسیب وارد کردن به گیاهان می‌باشد.
«روز زمین پاک» روزی است که باید یادآور شویم که حال زمین خوب نیست و باید برخی از اعمال خود را اصلاح کنیم. باید شیوه و دیدگاه خود را نسبت به مواجهه با زمین بهبود دهیم. در این روز، خوب است که لحظه‌ای درنگ کنیم و به این بیندیشم که چه قدر درپاک بودن زمین سهم داریم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *