افغانستان

روند توزیع جواز به موترهای اشترنگ‌راسته  در ولایت کندهار آغاز شد

وزارت امور داخله توزیع اسناد ثبت را برای موتران ها و لاری های باربری اشترنگ راسته آغاز کرده است. این اسناد به طور موقت به راننده گان داده می‌شود.

وزارت امور داخله توزیع اسناد ثبت را برای موتران ها و لاری های باربری اشترنگ راسته آغاز کرده است. این اسناد به طور موقت به راننده گان داده می‌شود.

کندهار از جمله آن ولایاتی است که بیشترین موتر های اشترنگ راسته شکل پاکستان را دارند. راننده گان  و مالکان این موترها در کندهار از اقدام ثبت نام موترها و توزیع جواز سیر رسمی به آنها استقبال می کنند .

اما آنها در مورد مصارف این اسناد و مهلت کوتاه اعتبار سه ماه برای این اسناد شکایت دارند. آنها می گویند که اقتصاد مردم بسیار خراب است و مصارف این اسناد بلند می باشد.

عبدالواحد یک راننده و مالک موتر می گوید :

«برای موترها ، برای عوام و برای اعتبار بسیارخوب است. اما پولی که آنها گذاشته اند برهر سلندر سالانه، بسیار گزاف است. ما مشکلات اقتصادی داریم. دراینجا بی بضاعتی است. بیکاری و غربت دامنگیر همه است. باید تخفیف ایجاد شود و با عوام مشوره شود ».

برخی از راننده ها: محصولی که حکومت تعینی کرده خیلی گزاف است

ملابشیر مدیر ترافیک ولایت کندهار می گوید که صلاحیت تمام این کار بدست مرکز است و پروسه از آنجا رهبری میشود. از این رو آنها نمی توانند مهلت اسناد را بیشتر بسازند و یا مقدار محصول را کم کنند: «در اینجا بسیار موترهای هستند که چپه دست و یا موترهای نوع پاکستانی گفته می‌شوند. به این موتر ها جواز سیر داده میشود برای سه سال ، البته موقتی. ما بااین کار به مردم اطمینان می‌دهیم که برایشان سهولت ایجاد خواهیم کرد. اولین سهولت این است که نماینده گان ما و یا افراد استخبارات ما این اسناد می شناسند زیرا همه اسناد و جواز ها به سیستم بایو متریک توزیع می‌شوند. و تمام هیئت های ذیدخل در کار آن حضور دارند و بزودی مشکل حل خواهد شد ».

در کندهار بیشترموتر های اشترنگ راسته تردد دارند و قرار است با صدور جواز موقت این موتر ها بتوانند در سراسر افغانستان رفت و آمد کنند.

برای ترتیب این اسناد با یک شرکت خصوصی بایومتریک قرار داده شده است .

وزارت امور داخله برای هر سلندر موترهای اشترنگ راسته بین ۵ هزار تا ۷۵۰۰ افغانی محصول تعین کرده است و این موترها در تمام افغانستان اجازه سیر و سفر دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *