افغانستان

نگرانی‌ها ازافزایش بهای مواد اولیه درهرات

باشندگان هرات از افزایش بهای مواد اولیه به خصوص در ماه مبارک رمضان ابراز نگرانی کرده و می‌گویندکه بیکاری و فقر توان خرید مواد اولیه را از مردم گرفته است.

باشندگان هرات از افزایش بهای مواد اولیه به خصوص در ماه مبارک رمضان ابراز نگرانی کرده و می‌گویندکه بیکاری و فقر توان خرید مواد اولیه را از مردم گرفته است. اما شماری از فروشندگان مواد اولیه از کاهش قیمت‌ها در ماه رمضان سخن می‌زنند و مسئولان در شاروالی هرات نیز می‌گویند که همه روزه از قیمت‌ها در بازار نظارت می‌شود.

باشندگان ولایت هرات از افزایش بهای مواد اولیه در روزهای ماه مبارک رمضان در بازارهای این ولایت شکایت دارند.

آنان با ابراز نگرانی از وضعیت دشوار اقتصادی شان، می‌گویند که بیکاری و فقر توان خرید یک لیتر روغن و یا یک بوری آرد را از آنان گرفته است.

علی احمد جلالی، یکی از باشندگان ولایت هرات گفته که از یک سو وضعیت اقتصادی مردم ناگوار است  و از سوی دیگر بهای مواد خوراکی بسیار بلند است: “متأسفانه در جریان ماه مبارک رمضان نسبت به گذشته، قیمت‌ها افزایش پیدا کرده. خودم توان خرید مواد اولیه را ندارم. همه ساله در ماه مبارک رمضان، قیمت مواد اولیه به گونه بی‌رحمانه بالا می‌رود.”

عبدالله، دیگر باشنده ولایت هرات که برای خرید مواد خوراکی به بازار آمده، چنین می‌گوید:”کار نیست. از بام تا شام 50 یا 60 افغانی کار می‌کنیم. این پول را خرج خانه بدهیم یا کرای خانه؟ همه چیز در بازار گران شده است.”

در همین حال مسئولان اداره محلی هرات کمیسیونی را برای کنترول قیمت‌ها در بازار این ولایت ایجاد کرده‌اند.

عبدالله قاضی زاده، رییس تخنیکی و مسلکی شاروالی هرات می‌گوید که روزانه اعضای این کمیسیون از بازار نظارت می‌کنند، اگر فروشندگان دست به گران فروشی بزنند، با آنان برخورد خواهد شد.

“نرخ گاز، گوشت مرغ، انواع روغن، آرد و برنج در صفحه شاروالی داده می‌شود. اگر باشندگان هرات تخلفی را می‌بینند، می‌توانند به اداره تنظیم مارکیت‌ها مراجعه کنند.”

با این همه، بازار فروش مواد اولیه هم زیاد گرم نیست. برخی  از دکانداران می‌گویند که توان خرید مردم کاهش پیدا کرده و آنان همانند سال‌های گذشته فروش ندارند.

غلام رسول اکرمی، یکی از فروشندگان مواد اولیه می‌گوید:”امسال وضعیت اقتصادی مردم خیلی خراب است. نسبت به سال گذشته 50 درصد فروش اجناس کاهش پیدا کرده و نرخ‌‌ها هم نسبت به سال گذشته خیلی پایین آمده است. برنج، آرد و روغن ارزان شده است.”

با آنکه  شاروالی هرات برای فروشندگان مواد اولیه نرخ‌نامه توزیع کرده، اما دیده می‌شود که برخی‌ها بدون درنظرداشت نرخ‌نامه شاروالی دست به گران فروشی می‌زنند.

باشندگان هرات از مسئولان محلی به‌خصوص شاروالی این ولایت، خواستار نظارت جدی بر قیمت‌ مواد اولیه در بازار استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *