اسلامی

از ماه مبارک رمضان چگونه استفاده کنیم؟

این قاعده است برای هر عبادتی که آمادگی گرفته شود، آن عبادت لذت بخش شده، و رضایت الله تعالی در آن کسب می شود. لهذا کسی که می خواهد از این ماهِ قربت وپربرکت استفاده نماید، پس خود را برای این ماه؛ قولاً وعملاً آماده نماید.

مدثر

این قاعده است برای هر عبادتی که آمادگی گرفته شود، آن عبادت لذت بخش شده، و رضایت الله تعالی در آن کسب می شود. لهذا کسی که می خواهد از این ماهِ قربت وپربرکت استفاده نماید، پس خود را برای این ماه؛ قولاً وعملاً آماده نماید.

آمادگی برای رمضان انواع مختلف دارد، مثلاً :

– قبل از اینکه رمضان وارد شود، شخص برای خود تقسیم اوقاتی ترتیب دهد و در این تقسیم اوقات بیشترین وقت خود را برای عبادت الله تعالی وفهم صحیح از قرآنکریم درج نماید، کم ترین وقت خود را برای غذا خوردن، خوابیدن وحرف زدن عیار کند.

– مطالعه سیرت وزندگانی بزرگان دین در مورد اینکه، آنان چگونه رمضان را سپری می‌کردند، و روزه‌ی شان چگونه بود وچگونه قیام الیل می نمودند؟

یکی از علماء گفته است:

«تأمل در سیرة سلف صالح به لذت از روزه رمضان می‌افزاید خصوصاً وقتی که انسان از آنها پیروی کند و بداند که چگونه آنان از رمضان استفاده می کردند.»

– دکتور مساعد مطار می گوید: یکی از اموری که انسان را برای رمضان آماده می سازد، مطالعه کتب «فضائل قرآن» است، پس انسان کتب که در باره فضائل قرآن  نگاشته شده، را مورد مطالعه قرار دهد. (بخصوص مطالعه کتاب “فضائل القرآن”، از علامه ابن کثیر)

– بکوشد آیات واحادیثی را که درباره «روزه ی رمضان» در نصوص وارد شده، مورد مطالعه قرار دهد، وچه کتب تفاسیر، شرح احادیث وفوائد مستفاد (نصوص وارده در این باب را) بررسی کند.

– آنچیزی که در زندگی او سبب قهر وغضب الله تعالی می شود، در گفتار یا اعمال، چه در موبایل یا کمپیوتر؛ آنرا حذف نماید، چون در جایی که معصیت باشد، ممکن نیست شخص به عبادت الله تعالی روی آورده بتواند.

– شخص قبل از اینکه رمضان فرا رسد، در اصلاح نفس خویش سعی وتلاش خود را بخرج دهد. عمر بن قیس رحمه الله می گوید:

«طوبی لمن أصلح نفسه قبل رمضان».

یعنی: «خوش به حال آن‌که نفس خود را پیش از رمضان اصلاح کند».

– قبل از اینکه رمضان فرا رسد،انسان بکوشد  از پرخوری به مرور زمان کم کند، تا برای روزه ی رمضان آماده شود.

– سعی وتلاشش را در جستجوی حلقات تفسیر قرآنکریم ومجالس دعوتی بخرج دهد

–  بهتراست برای خود مُصحفی را آماده نماید وآنرا به چند بخش تقسیم کند، تا بتواند در این ماه مبارک، چندین بار قرآنکریم را ختم نماید.

– انسان باید بکوشد تا کارهای شخصی خود را  قبل از آغاز این ماه مبارک به اتمام رساند، تا در (30) یا (29) روز رمضان بتواند خود را (فقط)وقف عبادت الله تعالی نماید.

–  در رمضان تنها عبادت الله تعالی بالای مردان نیست، بلکه زنان نیز مکلف اند تا به وجوه متعددی عبادت رحمان را نمایند. پس مرد مسلمان بکوشد وقتی را نیز برای خانواده معین سازد تاآنهابتوانند از عبادت او تعالی بهره برند.

– دراین ماه مبارک ،شخص مسلمان باید برای خود قبل از همه، محل اعتکاف را در مسجدی معین نماید، ونیتش را برای نشستن به آنجا روشن سازد.

– برای کسی که استطاعت مالی دارد، بکوشد قبل از فرا رسیدن ماه رمضان برای عمره ثبت نام نماید، زیرا در حدیث آمده است که رسول اكرم صلى الله عليه وآله وسلم مى فرمايد: «عُمْرَةٌ فِى رَمَضَانَ تَعْدِلُ حَجَّةً مَعِىْ».

یعنی: «عمره در رمضان معادل يك حج كه با همراهى من (رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم انجام گرفته باشد، ثواب دارد».

و مى فرمايد: «اَلْعُمْرَةُ إِلَى الْعُمْرَةِ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا».

یعنی: «گناهان ميان دو عمره به وسيله عمره بخشیده خواهند شد».

– صدقه دادن در ماه مبارک رمضان نسبت به ماه های دیگر، ثوابش بیشتر است پس مسلمان بکوشد تا فقراء ومساکین را نیز احوالگیری نماید.

در کل، هدف اینست که شخص قبل از اینکه رمضان بر او فرا رسد، باید با آمادگی تام وخوش آمدگویی قلبی، از این ماه پر فیض استقبال نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *