افغانستان

آغاز روند توزیع پاسپورت برای شهروندان افغانستان در سه کشور

 وزارت خارجه از آغاز روند توزیع پاسپورت برای مهاجران افغان در ایران، پاکستان و ترکیه خبر می‌دهد. مسئولان این وزارت می‌گویند که تلاش دارند تا از بهر حل چالش‌های بیش‌تر مهاجران این روند را در ازبیکستان و چین نیز از سر بگیرند.

وزارت خارجه از آغاز روند توزیع پاسپورت برای مهاجران افغان در ایران، پاکستان و ترکیه خبر می‌دهد.

مسئولان این وزارت می‌گویند که تلاش دارند تا از بهر حل چالش‌های بیش‌تر مهاجران این روند را در ازبیکستان و چین نیز از سر بگیرند.

محمد شعیب بریالی، رئیس امور قونسلی وزارت خارجه، گفت: «شما می‌دانید که افغان‌ها در کشور‌های بیرونی با مشکلات مختلف روبه‌رو هستند که عمده‌ترین آنها پاسپورت یا اسناد است ما در کوتاه مدت توانستیم که در ایران پاکستان، ترکیه، در آینده نزدیک که سیستم وصل شده در ازبیکستان و بعد در چین

این سیستم را فعال کنیم عملاً در چهار ساحه تا کنون این کار را تطبیق کرده‌ایم.»

در همین حال، شماری از مهاجران افغان در ایران از روند توزیع پاسپورت در قونسلگری افغانستان در این کشور ابراز خشنودی می‌کنند.

آنان می‌گویند که عدم دست‌رسی به پاسپورت آنان را با چالش‌های گوناگون روبه‌رو ساخته بود.

لطیفه ستانکزی، مهاجر افغان در ایران، گفت: «ما خوشحال هستیم که پاسپورت‌های الکترونیک شروع به کار کرده هرچند که از ۳۰ دالر به ۲۰ دالر کاهش پیدا کرده ولی اگر هنوز هم کمتر شود خوبتر است مردم واقعاً مشکل دارند در این ۲۰ دالر هم.»

شماری از فعالان حقوق مهاجران در ایران آغاز این روند را برای مهاجران افغان یک اقدام نیک می‌دانند.

آصفه ستانکزی، فعال حقوق مهاجران افغان در ایران، گفت: «مهاجرین با چالش‌های مختلفی مواجه شدند خصوصاً محصلین افغان که از ادامه تحصیل باز ماندن، تاجران و مسافرین که قصد مسافرت به جا‌های دیگری را داشتند.»

محمدخان محمدزی، یک فعال دیگر حقوق مهاجران، افزود: «سفارت امارت اسلامی افغانستان باید با فراهم ساختن امکانات توزیع پاسپورت این خدمات را طور دایم و مستمعر به مردم ارایه دهد.»

بر بنیاد آمار‌های وزارت خارجه، روزانه نزدیک به یک هزار پاسپورت برای قونسلگری‌ها به چاپ می‌رسد و در یک سال پسین سه صد هزار پاسپورت را برای مهاجران افغان در کشور‌های دیگر توزیع کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *