افغانستان

شکایت شهروندان از افزایش قیمت پیاز و بادنجان رومی در کابل

حالی که قیمت پیاز و بادنجان رومی در بازارهای پایتخت سه برابر افزایش یافته و اکثر خانواده‌ها توان خرید آن را ندارند، شهروندان از حکومت می‌خواهند اقدامات لازم را جهت کاهش و کنترول  قیمت‌ها روی دست بگیرد.

در حالی که قیمت پیاز و بادنجان رومی در بازارهای پایتخت سه برابر افزایش یافته و اکثر خانواده‌ها توان خرید آن را ندارند، شهروندان از حکومت می‌خواهند اقدامات لازم را جهت کاهش و کنترول  قیمت‌ها روی دست بگیرد. از طرفی هم فروشندگان پیاز و بادنجان رومی می‌گویند وقایع طبیعی در پاکستان سبب شده که واردات پیاز و بادنجان رومی به افغانستان کاهش یابد، زیرا سیلاب بخش زیادی از زمین‌های زراعتی این کشور را تخریب کرده است.

این اظهارات شهروندان کابل در حالی مطرح می‌شود که قیمت یک سیر پیاز (۷کیلو) قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان به ۲۰۰ الی ۲۵۰ افغانی و یک سیر بادنجان رومی ۱۲۰ افغانی بفروش می‌رسید، اما اکنون یک سیر پیاز در بازارهای کابل به ۶۰۰ افغانی و یک سیر بادنجان رومی ۵۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

حاجی ضیاء، باشنده شهر کابل گفت که با رسیدن ماه مبارک رمضان قیمت پیاز و بادنجان رومی سه برابر افزایش یافته است و اکثر خانواده‌ها توان خرید این نیاز اولیه‌شان را ندارند.

این باشنده کابل افزود: «من همیشه یک سیر الی دو سیر پیاز خریداری می‌کردم، اما امروز وقتی برای خرید پیاز به بازار رفتن، به دلیل افزایش قیمت نتوانستم از دو کیلو بیشتر خریداری کنم.

او از حکومت خواست که برای کاهش قیمت پیاز و بادنجان رومی در بازار‌های کشور اقدامات لازم را روی دست بگیرد، تا شهروندان بتوانند این نیاز اولیه‌شان را به آسانی فراهم کنند.

همچنان محمد رستم یکی دیگر از باشندگان ناحیه سوم شهر کابل نیز در مصاحبه با آوا گفت که مردم در شرایط فعلی از نگاه اقتصادی در وضعیت خوبی قرار ندارند تا بتوانند یک سیر پیاز را به ۶۰۰ افغانی خریداری کنند. او از مقامات حکومت خواست که برای جلوگیری از افزایش قیمت پیاز و رومی یک راهکار مناسب بیابد.

در همین حال جاوید رضایی یکی از فروشندگان پیاز و بادنجان رومی نیز گفت:

بحران وقایع طبیبی در پاکستان سبب شده که واردات پیاز و بادنجان رومی به افغانستان کاهش یابد، زیرا اکثر زمین‌های زراعتی پاکستان را سیلاب تخریب کرده است.

او همچنان تاکید کرد که صادرات محصولات زراعتی به خصوص پیاز در زمان حاصل‌دهی به خارج از کشور به دلیل نبود سردخانه‌های معیاری برای نگهداری سبزیجات علت دیگر افزایش قیمت این محصول زراعتی در بازار‌های کشور می‌باشد.

این در حالی است که وزارت مالیه‌ی محصول گمرکی برخی اقلام از جمله پیاز، کچالو، بادنجان رومی، بامیه، سیب و تربوز را از ۱۷ تا ۸۰ درصد کاهش داده است. احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه در توییتر خود نوشته است که این تصمیم برای جلوگیری از افزایش قیمت این مواد و با درنظرداشت وضعیت اقتصادی شهروندان در ماه رمضان گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *