اخبارافغانستان

عالیقدر امیرالمؤمنین در سمینار هماهنگی و تنظیم امور تخصصات و جامعات دینی سخن‌رانی کرد

عالیقدر امیرالمؤمنین شیخ‌القرآن و الحدیث مولوی هبة‌الله آخندزاده صاحب حفظه‌الله تعالی در روز پایانی سمینار سه‌روزه هماهنگی و تنظیم امور تخصصات و جامعات دینی که از سوی وزارت تحصیلات عالی راه‌اندازی شده بود، اشتراک و سخن‌رانی کرد. عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه‌الله در این مراسم، علمای کرام را از بندگان برگزیده الله متعال یاد کرد که برای حفاظت و نافذکردن دین خداوند متعال برگزیده شده‌اند.

عالیقدر امیرالمؤمنین در سخن‌رانی خود با تأکید بر اخلاص خطاب به علمای کرام گفت، اکنون که زمینه مساعد شده است نسل‌های آینده را به‌گونه سالم آموزش دهید و فاضلان و طالب‌العلمان را به رس‌های‌شان متمرکز کنید. عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه‌الله در ادامه سخنان خود گفت، افتاء یک مقام بزرگ و اصل دین است و باید تلاش شود تا فاضلان مستعد و لایق پس از تخصص سه ساله و فراغت از دوره بزرگ، وارد افتاء و قضاء شوند. عالیقدر امیرالمؤمنین هم‌چنان گفت، از وزیران خود خوش استم و افراد خوب اند و همیشه از من اطاعت می‌کنند. اطاعت، قدر و عزت آن‌ها را کنید زیرا که اکرام و اطاعت مختص به امیر نیست بلکه تمام امرا را شامل می‌شود. عالیقدر امیرالمؤمنین افزود، این‌که آموزش تخصصات شخصی معیاری نیستند و امکانات مورد نیاز تخصص را ندارند، بنابر این در زون‌های کشور نیز تخصصات جامعات ایجاد شده است که تمام امکانات و اختیارات را دارند تا در بخش نظام قضایی و عدلی اشخاص اهل کار را آموزش دهند و برای خدمت‌رسانی به جامعه تقدیم کنند. عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه‌الله در جریان سخنان خود از علما خواست تا فرامین امارت اسلامی را برای ملت واضح و ملت را بر تطبیق و اطاعت از فرامین تشویق کنند. عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه‌الله با اشاره به فرمان عفو عمومی گفت، پس از فتح، تمام مخالفین عفو شده‌اند و مانند برادر کنار هم‌دیگر زندگی می‌کنیم و این‌ها مردم ما اند و در گذشته هم هدف کشتن افغان‌ها را نداشتیم و اکنون نیز قصد آسیب‌رساندن به افغان‌ها را نداریم.

عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه‌الله در پایان سخنان خود گفت، جهان کفر می‌خواهد سیاست را از دین جدا کند که حتی در کشورهای اسلامی نیز علما در سیاست نقش نداشته باشند، امیرالمؤمنین تأکید کرد که علما باید در سیاست دست‌رسی داشته باشند. حافظ ضیاءالله هاشمی، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، سمینار سه‌روز زیر نام هماهنگی و تنظیم امور جامعات و تخصصات برای رییسان، معینان و استادان ریاست عمومی تخصصات و جامعات دینی وزارت تحصیلات عالی به روز شنبه (۱۵ ثور) با سخن‌رانی شیخ ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی آغاز شد و روز گذشته دوشنبه (۱۷ ثور) به‌پایان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *