اخبارگزارش

پسته بعد از جلغوزه، دومین محصول با ارزش در بخش صادرات میوه خشک است

 

انیس: شرکت خدمات زراعتی پسته خندان در سال 1395به خاطر رشد و خود کفایی و ایجاد باغات پسته استاندارد در سطع افغانستان ایجاد شده است .فرید تیموری مسؤل شرکت خدماتی زراعتی پسته خندان هرات به خبرنگار روزنامه ملی انیس گفت که این شرکت در بخش ایجاد باغات،پیوند نمودن، تولید نهال، و همچنان در بخش پروسس، بسته بندی فعالیت دارد. آقای تیموری علاوه کرده که شرکت خدمات زراعتی پسته خندان یکی از جمله بزرگترین شرکت خدمات رسانی در سطع افغانستان می باشد. این محصول پر در آمد می باشد که یکی از جمله اقلام صادراتی  مهم جهان به حساب میآید که در بین دهاقین افغانستان از چند سال بدین سو مروج شده و دهاقین در سطح ولایات باغات پسته استاندارد ایجاد نموده  از این سبب تا چند سال بعد شاهد خود کفایی پسته در سطح افغانستان خواهیم بود.  رئیس شرکت پسته خندان تصریح کرده که افغانستان یکی از جمله پنج کشور تولید کننده پسته در سطح جهان می باشد پسته لغ افغانستان که مساحت آن بیش از 90هزار هکتار جنگل پسته بوده که از ولسوالی گلران ولایت هرات شروع شده به ولسوالی آبکمری بادغیس ختم شده است طی سالیان جنگ یک مقدار آن از بین رفته که در 33هزار هکتار فعلاْ وجود دارد. وی اظهار داشت که کاشت پسته در افغانستان فعلا از حالت سنتی بیرون شده است وسالانه یک مبلغ انگفتی از بخش مغز پسته طبیعی که از جنگلات پسته هرات و بادغیس بدست می آید و پسته بعد از جلغوزه دومین محصول با ارزش در بخش صادرات میوه خشک می باشد، همچنان پسته یک نبات کم آب پسند است که نیازی خیلی به آب ندارد. پسته افغانستان  از نگاه کیفیت در سطع جهان مقام اول را کسب نموده است.

آقای تیموری در قسمت خاک پسته  افزود که یکی از مهم ترین عوامل رشد نهال است. از آنجایی که ریشه درختان پسته در خاک گاهی تا عمق 2 متری رشد می کنند، نیاز به خاک بسیار مناسبی دارند که باغداران باید قبل از کاشت نهال به آن توجه کنند. رئیس شرکت پسته خندان اظهار داشت که نقشه ها و دیزاین های باغات پسته در کشور های مختلف می باشد بهتر ین نتیجه در یک جریب یکصدو ده دانه داده است که فاصله بین دو نهال سه متر و فاصله بین دو ردیف شش متر می باشد   در این نوع دیزاین کاشت میانی هم همراهی پسته صورت می گیرد و همچنان عملیات زراعتی نیز بهتر صورت می گیرد.

آقای تیموری یاد آوری کرده که پسته در سال سوم پیوند می شود  و از سال هفتم حاصل اقتصادی آن شروع می شود  تولید و عملکرد پسته نظر به نوعیت پسته و عمر درخت فرق می کند  معمولاً یک درخت پسته بین ده الی دو صد کیلو حاصل می دهد که حاصل درخت پسته بستگی به تغذیه و مدیریت درخت در طول سال دارد.درخت پسته عمر زیاد دارد و مقاوم در مقابل امراض و افت می باشد. وی تأکید کرده که حکومت باید دهاقین که در این بخش سرمایه گذاری نموده اند حمایت جدی نماید دهاقین  به حمایت دولت شدیداً نیاز دارند  مارکیت خوب برای فروش پسته وجود ندارد مردم نگران این معضله هستند که باید حکومت در تمام بخش های زراعتی توجه لازم داشته باشد خصوصاً در بخش محصولات پسته که  دهاقین تشویق شود و تلاش بیشتر برای محصولات زراعتی نمایند و همه را از پریشانی و بی روزگاری نجات بدهند.

محمد رفیع تیموری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *