اخبارگزارش

آزادی ۴۰۶ زندانی به مناسبت عید سعیدفطر

 

انیس: رهبری زندان پلچرخی طی‌ نشست مطبوعاتی به مناسبت فرار رسیدن عید سعید فطر به فرمان امیرالمومنین حفظه الله ۴۰۶ زندانی را که ۳۳۸ آن مرد ۴۰تن آن زن و ۲۸ تن دیگر آن کودک بودند که قبلاً در جریان ماه مبارک رمضان از سوی تیم تفتش ستره محکمه  بررسی و مستحق عفوه شناخته شده‌ بودند آزاد نمودند.

در این نشست خبری که مقامات امارت اسلامی حضور داشتند از وجود برنامه‌ی اصلاحی در  زندان‌های کشور  برای زندانی‌ها خبر دادند. این مقامات امارت اسلامی تبلیغات علیه زندان‌های کشور را بی اساس دانسته افزودند که رسانه‌ها می توانند در زندان‌ها بیایند و بررسی و تحقیق نمایند تا از برنامه‌ی اصلاحی به جای لت‌وکوب زندان‌ها که قبلاً وجود داشت دیدن نمایند. این مقامات امارت اسلامی همچنان اشاره نمودند که این تعداد از زندانی‌ها از سوی تیم تفتش در جریان یک ماه شناسایی و آثار اصلاحات در وجود شان دیده شده و بعداً مستحق عفوه قرار گرفته‌اند.

عبدالله همدرد، سرپرست اداره تنظیم امور زندان‌ها در برنامه‌ی آزادی زندانی‌های مورد عفوه شده اشاره نمود که امارت اسلامی نمی‌خواهد که مردم در مشکلات و تکلیف باشند بلکه اینها خود باعث جرم شدند و برای خود شان ایجاد تکلیف که همان صلب آزادی خودشان است شدند.

وی می‌گوید: «زندانی‌هایی که مستحق عفوه قرار گرفته‌اند اگر دوباره تکرار جرم نمایند مورد عفوه قرار نمی گیرند.»

آقای همدرد، همچنان  در رابطه به پروسه‌ی شناسایی زندانی هایی که مورد عفوه قرار گرفته‌اند اشاره نمود که به فرمان امیرالمومنین حفظه الله هیئت انتخاب شده از سوی ستره محکمه بخاطر شناسایی افراد اصلاح شده و مستحق هئیت همه روزه از سحری الی نماز عصر با تمام زندانی‌ها مصاحبه‌ی جداگانه داشتند و زندانی های مستحق و اصلاح شده را شناسایی نمودند و این پروسه به گونه‌ی شفاف و عادلانه مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنان زندانی‌های مورد عفوه شده را مخاطب قرارداد اشاره نمود که بعداز آزادی، تمام امور زندگی تانرا درمطابقت به شریعت انجام بدهید که تا دوباره روانه‌ی زندان نشوید. «بعداز آزادی تلاش کنید که کار‌های تانرا مطابق به شریعت انجام بدهید اگر دوباره به زندان بیایید مورد بخشش قرار نمی گیرید».

سرپرست امور زندان‌ها همچنان سایر  زندانی‌‌هایی را که در زندان بسر می برند مخاطب قرار داده افزود که آنان می توان در وجود و افکار شان اصلاحات به وجود بیاورند تا در پروسه‌های بعدی مستحق عفوه شناخته شده و آزاد شوند.

عبیدالله حقیق، رئیس ارگان‌های  قضایی و عدلیه  از وجود  فضای اصلاحی برای زندانی‌های کشور خبر داد. وی می‌گوید که رسانه‌ها می‌توانند بابت اطمینان از داخل زندان با زندانی‌ها مصاحبه نمایند و از وضعیت زندانی‌ها معلومات برای شان شریک نمایند. وی همچنان اشاره نمود: «کسانی که در زندان‌های کشور زندانی هستند جرم شان باعث شده تا در زندان به سر بُبرند و بعضی جرم‌هایی که ما شاهد آن استیم خلاف شریعت و افغانیت است که نمی‌توان آنرا حتا به زبان جاری نمود.»

قابل یاد آوریست که پروسه عفوه زندانی‌ها در تمام زندان‌های کشور مورد تطبیق قرار می‌گیرد و قرار است که پروسه‌ی آزاد سازی زندانی‌ها پیش‌از عید فطر تکمیل و زندانی‌های مورد عفوه به خانواده‌های شان یکجا شوند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *