اخبارافغانستان

ضمیر کابلوف: پروژه داعش درافغانستان ساخته امریکا و انگلیس است

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان می گوید: پروژه داعش درافغانستان ساخته امریکا و انگلیس است.

ضمیر کابلوف درمصاحبه یی گفته است: شاخه گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان توسط نیروهای امریکایی و انگلیسی ایجاد شده بود.

به گفته این دیپلمات روسی؛ داعش خراسان در افغانستان زمانی ظاهر شد که   نیروهای امریکایی و دیگر نیروهای ناتو حضور فعال در این کشور داشتند.

او تاکید دارد که داعش درافغانستان درابتدا  آمریکایی‌ ها که اشغالگران افغانستان بودند را به چالش نکشید اما حالا میکوشند امارت اسلامی را با چالش های امنیتی مواجه کنند.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان افزوده است: افراد امارت اسلامی زمانی که با دولت پشین افغانستان درجنگ بودند با داعش نیزمی جنگیدند. وقتی این موضوع را با امریکایی‌ها و دیگر دوستانش گفتیم، استدلال کردند که تهدید اصلی درافغانستان القاعده است، مگرزمانی که افراد امارت اسلامی با داعش درگیر می‌شدند و داعشی ها تحت فشار قرار می‌گرفتند بالگردهای آمریکایی ظاهر می‌شدند و افراد داعش را با خود می‌بردند.

کابلوف پیش از این در نشریه روسی «نیزاویسیما گازتا» نوشته بود: آمریکایی‌ها همراه با همدستان انگلیسی‌شان، همه تلاش خود را می‌کنند تا مواضع و پتانسیل مخرب شاخه افغانستان داعش را تقویت کنند تا این گروه ابزاری برای فشار بر کشورهای آسیای مرکزی و جدا کردن آنها از روسیه باشد.

این گفته ها در حالی بیان شده است که به تازه گی یک مامور امنیتی روسیه گفته است که حادثه اخیر تروریستی در مسکو که داعش در آن ادعای مسئولیت کرد، ریشه های آن به اوکراین و غرب می رسد مگر غرب و اوکراین تلاش دارند آن را دسیسه برخاسته از افغانستان معرفی کنند.

باید گفت که امارت اسلامی مبارزه جدی علیه داعش را پیش برده است و اکنون این گروه در افغانستان توان تحرک را  ندارد و سازمان ملل هم در گزارشی متعرف شده است که داعش در افغانستان کوبیده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *