اخبارافغانستان

نشریه آمریکایی فارین افرز:  امریکا نتوانست امارت اسلامی را منزوی کند

نشریه آمریکایی «فارین افرز» با بررسی تحولات افغانستان تلاش‌های آمریکا را برای منزوی کردن امارت اسلامی ناکام دانسته است.

نشریه «فارین افرز» وابسته به اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا در تحلیلی، تلاش های آمریکا برای منزوی کردن امارت اسلامی درافغانستان ناکام دانسته است.

در این نوشته تحلیلی تذکر رفته است: رویکرد آمریکا طی دو سال گذشته نه تنها خودداری از به‌رسمیت شناختن امارت اسلامی بوده، بل حفظ یک اجماع بین‌المللی دراین‌باره نیز بوده است.

فارین افرز در ادامه گفته است: دولت بایدن به صراحت اعلام کرده که قصد دارد از تهدید انزوای دیپلماتیک برای ترغیب امارت اسلامی به بهبود رفتار خود در سه زمینه اصلی استفاده کند: احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، سرکوب فعالیت‌های تروریستی در خاک افغانستان و پذیرفتن یک ساختار حکومتی فراگیرتر که بازتاب جامعه متنوع قومی، مذهبی و قبیله‌ای افغانستان است.

فارین افرزبا بی‌نتیجه دانستن این رویکرد، دردو سال و نیم گذشته تأکید کرد امارت اسلامی تلاش‌های دیپلماتیک قوی برای ایجاد روابط با کشورهای همسایه انجام داده‌اند و با اشاره به میزبانی کابل از 18 سفارتخانه خارجی و فعال بودن شمار بیشتری ازسفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج این کشور نوشته است: رهبران امارت اسلامی به‌‎طور پیوسته روابط اقتصادی خود را با کشورهای مختلف در منطقه، از جمله همسایگان دورتر مانند آذربایجان، گسترش داده‌اند. حتی هند، قدرت منطقه‌ای که بیش از همه نسبت به قدرت رسیدن امارت اسلامی محتاط بوده است، سفارت خود در کابل را در سال 2022 بازگشایی کرد و در سال 2023 امارت اسلامی امور سفارت افغانستان در دهلی‌نو را دردست گرفت.

نشریه وابسته به اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا همچنین تصریح کرده است: از بین رفتن اجماع در مورد انزوای دیپلماتیک امارت اسلامی سوالات مهمی را برای واشنگتن و شرکای آن ایجاد می کند. عدم شناسایی دیگر یک ابزار قهری معتبر نیست و ایالات متحده باید راهکار خود را در قبال امارت اسلامی تغییر دهد.

فارین افرزاضافه کرد، درحالی‌که دولت بایدن به دنبال حفظ اجماع بین‌المللی برای رویکرد خوددر قبال امارت اسلامی است، گوتریش سرمنشی سازمان ملل، ترتیبات دومین نشست برای افغانستان در دوحه را انجام می‌داد تا در مورد یک رویکرد هماهنگ و جمعی برای تعامل بین‌المللی با افغانستان مشورت کند، چند هفته قبل از نشست دوحه، تصمیم شی جین‌پینگ برای استقبال رسمی از سفیرامارت اسلامی در بیجنگ این تلاش‌ها را پیچیده کرد و به طور قابل توجهی مخالفت جهانی با عادی‌سازی روابط با کابل را از بین برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *