اجتماعیمقالات

بررسی فواید و آسیب‌های فیس‌بوک

 

فیس بوک با آنکه از پرطرفدار ترین شبکه های مجازی است، شک نیست که این صفحه مجازی آسیب های بزرگ و ویران کننده غیر قابل انکاری را، نیز در قبال فرد و جامعه دارد، بناًء می خواهیم پس از بیان تاریخچه این صفحه اجتماعی، آسیب ها و اضرار شکننده آن را به بحث و بررسی بگیریم.

فیس بوک (Facebook) یکی از معروف ترین شبکه های اجتمای درکره خاکی است و کاربرد زیادی دارد و از همان آغاز پیدایش، این شبکه اجتماعی طرف توجه کاربران زیادی قرار گرفته است، اما در کنار این همه کاربردی چشم گیر، اضرار وآسیب های بزرگی را نیز درقبال دارد.

فیس بوک به معنای چهره نما است، که در سال ۲۰۰۴م توسط مرد امریکایی بنام مارک ذاکر برک (mark zucker) ساخته شد. فیس بوک در ابتدا برای محصلان  پوهنتون هاروارد آمریکا، که یکی ازمعروف ترین پوهنتون های دنیا است ساخته شده بود اما فیس بوک به زودی به پوهنتون ها و  مراکز علمی دیگر نیز راه یافت.

پوهنتون هاروارد ( Harvard University) در سال ۱۶۳۶ در آمریکا تاسیس شد، امروز یکی از پیشگام ترین پوهنتون های دنیا است.

شبکه فیس بوک که بنام صفحه مجازی هم خوانده می شو، با سرعت تمام در میان همه ای کشورهای جهان راه باز نمود.

فیس بوک می تواند از طریق اشتراک گزاری مطالب، پست کردن نوشته ها، نشر تصاویر و ویدیو ها و سایر شیوه ها، به انظار دیگران ظاهر شود، صفحه‌ی شخصی همان اتاقی مجازی است، که با استفاده از آن، شخص می تواند مطالب را به نمایش گزارد و مطلب نشر شده، از آن اتاق کوچک، به صفحه عمومی باز تاب یافته و همه دوستان که دارای حساب کاربری هستند، آن را مشاهده می توانند، شخص نیز می تواند از دریچه یا صفحه فیس بوک خود، پست و نشرات دیگران را دریافت کند و همچنان دوستانی را پیدا کرده و یا عضویت گروه‌های فیس بوکی را حاصل کند.

صفحه فیس بوک شخص، حکم حریم شخصی یا خصوصی را دارد که با قفل و رمزگزاری محافظت می شود.

کسی دیگر نمی تواند به آن داخل شود مگر با نقض حریم خصوصی و حک شدن صفحه، امکان آن را می دهد، که فیس بوک و حریم شخصی از دست رس خارج شود.

فیس بوک تا سال ۲۰۰۶م به عنوان محبوب ترین شبکه اجتماعی رشد چشم گیر یافت، اما برای افرادی که زیر سن ۱۳ سالگی بودند، اجازه فعالیت  نمی داد. این شبکه اجتماعی تا سال ۲۰۱۸م روزانه دو میلیارد باز دید کننده داشت، که ثروت هنگفت را به جیب غربی ها می ریخت.

از طریق فیس بوک می توان اخبار و مطالب را به گونه زنده به نشر رسانید، البته قابل ذکر است که درکنارفیس بوک شبکه های اجتماعی  دیگر مانند واتساپ، زیکنال، انستاگرام، اکس (تویتر) و غیره فعالیت دارد. فیس بوک امروز کاربران زیادی را مصروف نگهداشته و طرف استفاده قرار دارد.

آمار استفاده کننده گان فیس بوک در سال ۲۰۱۲م از مرز یک‌ میلیارد تن گذشت، اما حدود ۷ تا ۸ فیصد آن، با نامهای مستعار و جعلی فعالیت می کرد و این یکی از نابسامانی های نادرست فیس بوک است، که تعدادی با نام های مستعار و با هویت کاذب فعالیت می نمایند و آنها با استفاده از هویت جعلی، اخبار دروغ را نشر نموده و در بسیاری موارد شایعه افگنی می‌کنند.

فیس بوک با آنکه در عرصه آگاهی دهی، نشر معلومات سریع و … مفید است، اما آسیب ها، اضرار و نا به سامانی های فراوانی را به همراه دارد.

فیس بوک یکی از برزک ترین شبکه اطلاعاتی و استخباراتی غرب است، که همه اطلاعات افراد استفاده کننده، اجتماع و جوامع مختلف را، برای کشورهای غربی بایگانی می کند.

در کنار آن منازعه ها، جدال های لفظی، تبلیغات منفی، اسراف، جعل و دها موارد خطر ناک دیگر که از آدرس فیس بوک، به بار می آید، قابل لمس است، که ان شاء الله در بحث های بعدی ( فوائید و آسیب های فیس بوک) باز تاب خواهی داد.

مولوی میرویس عزیزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *