گزارش

برگزاری سیمینار آگاهی‌دهی پیوند گرده

از روز جهانی پیوند گرده در پوهنتون خاتم‌النبیین درحضور داشت داکتران، استادان و نماینده‌گان وزارت‌ صحت‌عامه و محصلین طب برگزار گردید. این‌ سیمینار به‌منظور‌ آگاهی و زراعتی‌ دهی از کلیه ها و حفظ سلامت شهروندان ‌ برگزار گردید.

محمد حسین عالمی، رئیس شفاخانه‌ی خاتم‌النبیین در این برنامه گفت روز جهانی گرده در ۱۱ مارچ سال ۲۰۰۶ بابت شیوع بیشتر این مرض در جهان نام‌گذاری شد و این روز همه ساله در جهان از سوی نهاد های صحی به منظور آگاهی‌ دهی این مرض یاد آوری می‌شود.

وی می‌گوید که این بار نخست است که از روز‌ جهانی گرده در افغانستان به ابتکار رهبری شفاخانه‌ی

خاتم‌النبیین گرامی داشت صورت می‌گیرد. آقای عالمی، اما می‌گوید که پیوند گرده در کشور با چالش‌ های زیادی مواجه است: «نبود معلومات در قسمت پیوند گرده‌‌ها، نبود نهاد‌ های حامی مریضی‌های گرده و نیز نبود قانون مشخص در قسمت پیوند گرده ها از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد».

به گفته وی طبیق آماری که وجود دارد بر اساس ارزش مقدار پول پیوند، پیوند گرده در افغانستان و سایر کشور‌ها متفاوت است که در کشور‌های همسایه از جمله پاکستان با ۸۸۰۰ یور و در افغانستان ۵۸۰۰ یور صورت می‌گردد که اکثر مریض‌ها قادر به پرداخت این پول بخاطر تداویی گرده خودشان نیستند که باید نهاد‌هایی وجود داشته باشند تا هم‌چون‌مریض‌ هایی که توانایی تداوی گرده‌های خود را ندارند را حمایت نمایند.

دکتور خواجه عبدالصمد حکمت، فوق تخصص جراحی پیوند گرده می‌گوید که نخستین بار پیوند گرده ۷۰ سال پیش در آمریکا صورت گرفت. وی می‌گوید برگزاری چنین سیمینار‌ها در کشور می‌تواند گام‌های نخست در قسمت پیشرفت پیوند گرده در کشور باشد: «نخستین‌بار پیوند گرده در کشور آمریکا صورت گرفت که گفته می توانیم اکنون بیشتر از ۸۰۰ میلیون تن در جهان به تکلیف گرده دچار هستند».

وی نیز اشاره نمود که یاددهانی از روز جهانی گرده در جهان و کشور به منظور آگاهی دهی و مراقبت از کلیه‌ها می‌باشد.

این‌در‌حالیست که همه ساله به تاریخ ۱۱ مارچ از روز جهانی گرده در سراسر جهان به‌ منظور آگاهی‌ دهی مردم از‌ بیماری گرده و پیشرفت‌ها در قسمت پیوند گرده یاد آوری می‌شود و با استفاده از این روز در مورد سلامت گرده‌ها برای مردم‌ جهان معلومات ارایه داده‌ می‌‌شود. از سوی دیگر افغانستان از جمله کشور‌های‌ است که آمار زیادی از اشخاص مصاب به مریضی های گرده را در خود دارد که اکثراً بخاطر تداوی کشور‌ های بیرونی را انتخاب می‌کنند. به گفته‌ی رئیس‌شفاخانه‌ خاتم‌النبیین در سایر کشور‌ها نهاد‌های وجود دارد که افراد دارای امراض کلیه را حمایت می‌کنند که شوربختانه در افغانستان باوجود گراف بیشتر بیماران گرده و فقر شهروندان از وجود نهاد‌ های حامی مریضی‌ های کلیه خبری نیست.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *