فرهنگی

مکان های تاریخی نماد و هویت ملی ما است

قلعه سراج: دژی تاریخی که در جنوب استان لغمان قرار دارد این قلعه توسط امیر حبیب الله خان در سال ۱۲۸۷ هه ش ساخته شده و در اثر جنگ های داخلی قسمت زیادی از آن تخریب گردیده و در سال ۱۳۹۶ بازسازی شد.

تهیه کننده: نجیب
قسمت سوم
ولایت لغمان:
قلعه سراج: دژی تاریخی که در جنوب استان لغمان قرار دارد این قلعه توسط امیر حبیب الله خان در سال ۱۲۸۷ هه ش ساخته شده و در اثر جنگ های داخلی قسمت زیادی از آن تخریب گردیده و در سال ۱۳۹۶ بازسازی شد.
ولایت فراه:
کافر قلعه: میراثی کهن با قدامتی دو هزار ساله در ۵ کیلومتری شهر ولایت فراه بر فراز کوهی مرتفع آثاری از یک بنای تاریخی دیده می‌شود که آن را کافر قلعه می‌نامند. حصارهای این قلعه از سنگ و آجر همراه با گچ ساخته شده است. بر اساس روایت شاهنامه فردوسی، این بنای با شکوه روزگاری از بزرگترین قلعه‌های سیستان متعلق به پهلوان سرزمین فراداتا (فراه) کک کهزاد بوده است. در شاهنامه فردوسی درباره کک کهزاد آمده است که او بر فراز کوهی در قلعه‌ای می‌زیسته و هزار سپاهی در خدمت داشته است. یکی از شگفتی های این قلعه، وجود چاهی با دیوارهای لغزنده و عمقی حدود ده متر است. برخی معتقدند که از آن به حیث زندان استفاده می شده است. گردشگران داخلی زیادی برای دیدن این بنای تاریخی به فراه سفر می‌کنند.
ولایت سمنگان: نام سمنگان، ترکیبی از سمن + گان هست، سمن ظاهراً همان گل هست که حافظ ترکیب سمن بویان رو استفاده کرده و پسوند گان در مناطقی مانند گلپایگان یا حتی شهر گوگان در آذربایجان استفاده شده‌است، پس سمنگان به نظر می‌رسد شهر یا محل گل سمن باشد. پس سمن همان گل‌های زردگونه مایل به قهوه‌ای خوشبو و معطر می‌باشد که آهو آنرا زیاد دوست دارد، این گل در دشت‌ها و مراتع سمنگان زیاد می‌روید. پس معنی سمنگان منطقه گلزار و دارای اسب سمن یا اسب‌های زرد گونه می‌باشد. قدامت ولایت سمنگان و شناسایی تاریخ آن به دوره آروس بطلیموس مرتبط است. او که یکی از فرماندهان اسکندر بود، مقر فرمانروایی‌اش در شهر سمنگان قرار داشت. سمنگان در ساحل رودخانه خلم، که جنوب شرقی زری‌اسپه می‌شود، موقعیت داشت. پسان‌تر این دژ توسط ایوکراتید، پادشاه یونانی بلخ وسعت یافت. ویرانه‌های یافت شده در اینجا از تاریخ کهن ولایت سمنگان خبر می‌دهد. پس از بنیانگذاری، این شهر به‌نام ادریسی معروف گردید و وسعت آن به بزرگی شهر خلم بود.
تخت رستم، هویت تاریخی کهن سمنگان محسوب می شود. ولایت سمنگان مانند بسیاری از مناطق شمال افغانستان دارای پیشینه دراز تاریخی است؛ سمنگان از آن جهت نیز شهرت دارد که داستان آمدن رستم، پهلوان افسانه‌ای و ازدواج وی با «تهمینه» دختر شاه سمنگان و درنتیجه بدنیا آمدن سهراب، با زیبایی ویژه‌ای در اثر بزرگ حماسی و ماندگار شاه نامه فردوسی بازتاب یافته است. تخت رستم که به عنوان بزرگترین مکان تاریخی در سمنگان به حساب می‌آید، از همین زاویه شهرت وسیع یافته و سالانه شمار زیادی از مردم و گردشگران خارجی به دیدن این مکان تاریخی و جالب می‌آیند. تخت رستم در یک بلندی قرار گرفته و از این بلندی تماشای شهر ایبک منظره دلپذیر وخوشایندی را ترسیم می‌نماید.
این تخت عظیم سنگی با قدمت حدود ۳۵۰۰ سال، یکی از مهم‌ترین بنا‌های به جا مانده از دوره‌ی بوداییان است. در اطراف تخت رستم، غار‌ها و اتاق‌های متعددی وجود دارد. بوداییان از این اتاق‌ها به عنوان معبد یا بت خانه استفاده می‌کردند. آن‌ها بت‌های خود را در این مکان نگه داشته و به عبادت آن‌ها می‌پرداختند. این تخت همچنین دارای حفره‌هایی برای نگه داری و مخفی کردن اشیای گران بها و مسکوکات آن زمان بوده است. تخت رستم و غار‌های آن که مربوط به دوره بودایی است. همچنین از جمله دریا‌ها و بند‌های معروف این ولایت می‌توان به دریای تاشقرغان، به عنوان بزرگ‌ترین منابع آبی ولایت سمنگان اشاره کرد.
ادامه دار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *