افغانستان

آگاهان اقتصادی: با پروژه کاسا 1000، افغانستان اعتبار اقتصادی خود را در منطقه به دست می‌آورد

بانک جهانی در اعلامیه‌ای گفته‌ است که این بانک رویکرد جدیدی را در رابطه به حمایت از مردم افغانستان روی دست گرفته که به اساس این رویکرد جدید؛ کار پروژه انتقال انرژی کاسا‌ یک‌هزار در افغانستان از سر گرفته می‌ شود.

بانک جهانی در اعلامیه‌ای گفته‌ است که این بانک رویکرد جدیدی را در رابطه به حمایت از مردم افغانستان روی دست گرفته که به اساس این رویکرد جدید؛ کار پروژه انتقال انرژی کاسا‌ یک‌هزار در افغانستان از سر گرفته می‌ شود.

دراعلامیه‌ی بانک جهانی آمده است که کار پروژه کاسا یک‌هزار به درخواست سه کشور همسایه‌ی افغانستان از سر گرفته می‌شود تا از خطر تبدیل‌ شدن این پروژه به یک «دارایی سرگردان» جلوگیری شود‌.

اما چقدرتطبیق این پروژه درشروع سایر پروژه های بزرگ کشور تاثیر گذار است و آیا آغاز این پروژه می تواند اعتبار اقتصادی کشوررا دوباره به جهانیان  به معرفی بگیرد؟ سوالیست که عبدالنصیر رشتیا کارشناس مسایل اقتصاد به خبرنگار روزنامه انیس پاسخ داده است.

آقای رشتیا می گوید با آغاز پروژه کاسا یک هزار جداً از اینکه افغانستان صاحب ۳۰۰ مگاوات برق می شود، افغانستان یکبار دیگر اعتبار اقتصادی خود را در منطقه بدست می آورد: « حرکت دادن پروژه های منطقه‌ای در افغانستان بسیار مهم است و آغاز پروژه کاسا یک‌‌هزار باعث می شود که افغانستان یکباردیگر نقش اساسی خود را از نگاه موقعیت اقتصادی در منطقه بازی نماید وجایگاه افغانستان را که حیثیت چهار راهی  اقتصادی را دارد حفظ کند».

آقای رشتیا اضافه نمود که با تطبیق این پروژه حدود ۴۰ میلیون افغانی بابت ترانزیت وارد خزانه‌ی دولت می شود.

وی نیز اشاره نمود: «با آغاز این پروژه زمینه‌ی شغل برای تعدادی از شهروندان مساعد می شود و نیزامیدی بر آغاز سایر پروژه ها در کشور به دست می آید».

محمد شبیر بشیری، از دیگر کار شناس مسایل اقتصادی  در باره آغاز پروژه کاسا یک‌هزار نیز به روزنامه انیس، می گوید: « پروژه کاسا یک‌هزار، انتقال برق از تاجیکستان و سومین تولید کننده برق بعد از امریکا و کانادا در جهان است که از مسیر افغانستان به پاکستان انتقال میابد و در صورت تطبیق شدن این پروژه مزیت های وافر اقتصادی را همچنان به افغانستان میتواند داشته باشد».

وی  نیز اشاره نمود که تطبیق این پروژه درتامین یک مقدار برق وایجاد زمینه‌ی  کار به شهروندان و شکل گرفتن منافع اقتصادی منطقوی که باعث روابط بهتر سیاسی میشود.

قابل یاد آوریست که سنگ تهداب آغاز پروژه كاسا یک‌هزار در زمان حکومت پیشین گذاشته شد، اما به دلایل نامعلومی کار این پروژه کامل نشد. پروژه کاسا یکهزار شامل احداث خطوط انتقال برق از قرغیزستان و تاجیكستان به پاكستان از راه افغانستان می باشد و هزینه‌ی این پروژه از سوی بانک جهانی و كشورهای دخیل در این پروژه پرداخت می شود.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *