افغانستان

باشنده‌های خوست، خواستار به کیفر رساندن عاملان گورهای دسته‌جمعی شدند

هم‌زمان با ۲۶ دلو، شماری از باشنده‌های ولایت خوست گفته‌اند که ارتش سرخ شوروی غیرنظامیان را در این ولایت نیز به رگبار بستند.

هم‌زمان با ۲۶ دلو، شماری از باشنده‌های ولایت خوست گفته‌اند که ارتش سرخ شوروی غیرنظامیان را در این ولایت نیز به رگبار بستند.

برخی از این افراد که جسدهای اعضای خانواده‌های شان اخیراً از یک گور گروهی کشف شده‌اند، از محکمه های بین‌المللی خواهان تامین عدالت و به کیفر رساندن عاملان این‌گونه رویدادها هستند.

مندهیر منگل گفته که پدرش در جریان تهاجم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان ناپدید شده بود و اخیراً آثاری از او را در گور گروهی دریافته است.

مندهیر منگل به رسانه‌ها گفته: «بیایید به چشم خود ببینید که چقدر در اینجا ظلم شده چرا و به کدام دلیل شده است. من به نمایندگی از بازمانده‌های شهدا و معلولین می‌گویم که در اینجا ظلم شده است.»

ولس‌خان یکی از بسته‌گان قربانیان در خوست گفت: «بنام حاجی سالم یک بچه کاکایم بود که همه باشندگان خوست او را می‌شناسند و در سال ۱۳۵۸ همراه با یک دوستش گم شدند.»

باشنده‌های خوست هم‌چنان گفته‌اند که در جریان حضور نیروهای شوروی و امریکا در افغانستان افراد بی‌گناه زیادی کشته شده‌اند.

تواب غورزنگ باشنده خوست گفت: «در این مکان افراد زیادی را یک‌بار به گلوله بستند و بعد چاپه انداختند. »

میرویس یکی دیگر از باشنده‌های خوست چنین گفت: «در وقت‌های گذشته خیلی ظلم صورت گرفته، از امارت اسلامی می‌خواهیم که در این باره تحقیق کند.»

بشیراحمد عثمانی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت خوست از کارکرد نهادهای حقوق بشری انتقاد کرده و گفته است که از این نهادها توقع تامین عدالت را ندارد.

آقای عثمانی در این باره افزود: «ما از افرادی‌که خود جنایت‌کار هستند چی درخواستی می‌توانیم داشته باشیم، آن‌ها خود قتل کردند افراد بی‌گناه را هم روسیه هم ناتو .»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *