اجتماعی

کتابخانه‌ها و جایگاهش دربلند بردن سطح دانش وفرهنگ جوانان

کتابخانه عامه درطول چندین دهه درزمینه فراهم آوری کتاب های گوناگون برای جوانان ودیگرطبقات جامعه خدمات ارزنده یی راانجام داده است.کمترنویسندگان ودانشمندان کشور راسراغ داریم که ازکتابهای گرانبهای کتابخانه عامه وزارت اطلاعات وفرهنگ استفاده کرده باشند.این کتابخانه درزمان های مختلف برای کتابخانه های اطلاعات وفرهنگ ولایات کتاب تهیه ودردسترس شان قرارداده است.کتابخانه ها نقش ارزنده دربلند بردن سطح دانش وفرهنگ جوانان ودیگراقشارجامعه دارد.

کتابخانه عامه درطول چندین دهه درزمینه فراهم آوری کتاب های گوناگون برای جوانان ودیگرطبقات جامعه خدمات ارزنده یی راانجام داده است.کمترنویسندگان ودانشمندان کشور راسراغ داریم که ازکتابهای گرانبهای کتابخانه عامه وزارت اطلاعات وفرهنگ استفاده کرده باشند.این کتابخانه درزمان های مختلف برای کتابخانه های اطلاعات وفرهنگ ولایات کتاب تهیه ودردسترس شان قرارداده است.کتابخانه ها نقش ارزنده دربلند بردن سطح دانش وفرهنگ جوانان ودیگراقشارجامعه دارد.

رئیس کتابخانه های عامه وزارت اطلاعات وفرهنگ چندروزقبل درنشستی ١٣٥٠٠ جلد کتاب های علوم مختلف رابه منظورغنای کتاب های عامه ولایات کشور به مسوولین آن کتابخانه هاتسلیم داد. دراین نشست که درتالار ریاست کتابخانه های عامه باحضورمسئولین کتابخانه های عامه ولایات برگزارشد،قاری عبدالله حنیف رییس کتابخانه های عامه در سخنانی گفت:این نشست بعداز نشست سمپوزیم حفظ وارتقای فرهنګ کتابخانه هادرافغانستان که ازطرف وزارت اطلاعات وفرهنگ به تاریخ٢٦ و٢٧ ماه جدی درکابل راه اندازی شده بود، برگزار شده است.

دراین نشست دررابطه به بهبود وضعیت کتابخانه های عامه ولایات بحث صورت گرفت.

کتاب های مختلف به مسئولین کتابخانه های آن ولایات سپرده شد.در جهان كنوني كه به قول دي اچ لارنس نويسنده انگليسي جهان دانش است، «اگر شخص نتواند خود را با دانش روز هماهنگ نمايد بزودي اين تنها وسيله ارتباط با جهان را نيز از دست مي دهد» بخصوص محصلان و متعلمان اگر توان بهره گيري از منابع دانش موجود را نداشته باشند به طور مضاعف زيان مي بينند ،زيرا به هدف اصلي تحصيلات عالي كه رسيدن به نوعي اجتهاد است نخواهند رسيد. پس همه افراد نياز به استفاده از كتابخانه را دارند. نقش كتابخانه در زمان ما بسيار مهم و شايان توجه است و بجاست از منابع و خدمات آنها استفاده كامل به عمل آيد. كتابخانه از آن جهت حائز اهميت خاص است كه گنجينه یي است از دانش هاي گوناگون و مكاني است براي انجام تحقيقات كه محققين در آن به مطالعات علمي و بررسي دانش موجود مي پردازند. محتويات كتابخانه نه تنها وسيله دانش اندوزي است بلكه لذت بخش نيز هست. مطالعه، رايج ترين سرگرمي هاست و كتابخانه ها مي توانند براي هر نوع سليقه یي كتاب فراهم كنند. اهميت كتابخانه از آن رو مورد تاكيد است كه هيچ چيز نمي تواند جاي محتويات كتابخانه ها را كه شامل كتاب و ساير مواد مكمل كتاب است بگيرد. چون مطالعه كتاب و ديگر رسانه های انتشاراتي، ايجاد علاقه و عادت به مطالعه، توسعه كتابخواني و ارائه راه ها و مهارت هاي مطالعه و يادگيري، در بالابردن سطح آگاهي هاي يك جامعه و افراد آن نقش بسزايي دارد.

كشور ماباوجود غناي فرهنگي و داشتن سابقه بسيار طولاني تمدن اسلامي، متاسفانه از نظر ميزان مطالعه در سطح پاييني قرار دارد، و اين در صورتي است كه امروزه يكي از شاخص هاي رشد ملي در هر كشوري توسعه كتاب و كتابخواني است. بنابراين مطالعه و تحقیق صرف پيشه ژرف انديشان، عالمان و استادان نيست. همه اقشار بويژه دانش متعلمان ودانش اندوزان به نوعي سرگرم مطالعه وتحقیق هستند. البته مطالعه براي دانش آموزان يك وظيفه و شغل است به همين جهت باید براي پيشرفت در درس و در نهایت بخاطر آينده براي ايفاي نقش در جامعه، به مطالعه بپردازند. مطالعه يك متعلم دو صورت دارد، يا به صورت مطالعه دروس تحصيلي در مدرسه و سپس در مراكزتحصیلات عالي و يا به صورت مطالعات ديگري است كه در كتابخانه، مراكز فرهنگي، انجمن هاي اسلامي و … انجام مي پذيرد. در هر دو صورت، مطالعه مستمر و منظم و هدفدار موجب پرورش نيروي فكري، زنده كردن قوه ابتكار، رشد عقلاني، استقلال فكري و بالابردن قوه استنباط مي شود. انگيزه هاي مطالعه در افراد مختلف است. بررسي عملكرد مطالعاتي نشانگر اين تفاوت است و نشان مي دهد برخي با انگيزه افزايش معلومات فردي، برخي با انگيزه ارضاي علايق هنري و فرهنگي، برخي با انگيزه ارضاي نيازهاي فكري، روحي و معنوي و برخي ديگر براي رفع نياز اجتماعي به مطالعه روي مي آورند. در انگيزه هاي مطالعاتي شخصي هم عوامل دروني (نيازها و علايق) و هم عوامل بيروني (نيازهاي اجتماعي) تاثير دارند. شخص را نمي توان جدا از اجتماع در نظر گرفت هم چنانكه فشارهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در زندگي شخص اثرات مثبت يا منفي دارد، الگوي مطالعاتي او را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. اهداف و انگيزه هاي مطالعه علاوه بر عوامل دروني و بيروني در فرهنگ هاي مختلف متفاوت است. برخي از عوامل يا زمينه هايي كه در مطالعه افراد تاثير بسزايي دارند عبارتند از،ارضاي نيازهاي فكري، روحي و معنوي ارضاي ميل شخصي ، گذران اوقات فراغت ت، نياز زندگي س،ارضاي نيازهاي اجتماعي نياز به رشد و ارتقاي علمي در جامعه و وظيفه تحصيلي و شغلي. اگر به كتاب و مطالعه آن به عنوان يك ضرورت و وظيفه نگاه كنيم و آ ن را در زندگي روزانه خود وارد نماييم، نه تنها براي ما لذت بخش و خوشی آفرين است بلكه اطلاعات و آگاهي هاي ما را در سطح خوبي افزايش داده و همچنين در درس و تحصيل نيز ما را ياري مي رساند.وجود کتابخانه در جوامع اسلامی بسیار با اهمیت است، زیرا به تغذیه حیات فکری و روحی مردم کمک نموده، میراث فرهنگی، دانش های نهفته، تفکر گذشتگان و اندیشه های موجود را به قرون بعد انتقال می دهد و به گواه تاریخ، کتابخانه نیرومندترین تکیه گاه برای محفوظ ماندن ذخایر و سرمایه های معنوی جامعه است.

آثارعالی قلم و اندیشه، در میراث مکتوب کتابخانه ها نقش مهم و مؤثری در پیشبرد مبانی فرهنگی و اجتماعی ایفا می کنند.از سوی دیگر جمع آوری و نگهداری کتب و در دسترس محققین قرار دادن آن، بزرگ ترین خدمت به دانشمندان و اجتماع است و کتاب و کتابخانه در شکل دادن به عقاید و افکار مردم نقش مهمی را به عهده دارد.و اما اکنون با پیدایش کمپیوتر، کتابخانه ها دست خوش تغییراتی شگرف گردیده و متحول شده اند و هر روز این تغییرات شتاب بیشتری به خود می گیرد.بدین سان چشم انداز روشنی از کتابخانه ها پیش روی داریم که در آینده نزدیک به مراکزدانش واطلاعات تبدیل خواهند شد. می دانیم قدرت اصلی هر کشور با اهل تحقیق است. آنان هستند که تحقیق میکنندواطلاعات به دست میاورند وامروزه آن چه قدرت را به ارمغان می آورد اطلاعات است، از این رو از زاویه دیگر ما به این اصل معتقدیم که کتابخانه مرکز قدرت است.کشورما یکی ازمراکزفرهنگ و تمدن بشری به شمار می آید و شهرکابل از زمان های دور آوازه یی خوب در علم و ادب داشته و همواره مورد توجه مردم ومنطقه بوده است و مردان با فضیلتی از این دیار برخاسته اند.ماتوزیع۱۳۵۰۰ جلدکتاب راکه کتابخانه عامه وزارت اطلاعات وفرهنگ به کتابخانه های ولایات توزیع کرده یادرشرف توزیع شدن است به دیده قدرمینگریم.این روند درزمینه بلند بردن سطح فرهنگ جوانان ودگراقشارجامعه سودمند واقع میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *