افغانستان

تلاش‌ها به هدف وصل بندر چابهار با منطقه به نفع افغانستان است

خبرهای نشر شده حاکی از آن است که تلاش‌ها برای وصل کردن دهلیز ترانسپورتی شمالی و جنوبی بین‌المللی و بندر چابهار در هماهنگی با سکتور خصوصی افغانستان و اداره‌های مربوطه ادامه دارد.

خبرهای نشر شده حاکی از آن است که تلاش‌ها برای وصل کردن دهلیز ترانسپورتی شمالی و جنوبی بین‌المللی و بندر چابهار در هماهنگی با سکتور خصوصی افغانستان و اداره‌های مربوطه ادامه دارد.

طبق خبرهای نشر شده پنجشنبۀ گذشته به ابتکار وزارت بنادر و انتقالات بحری هند نشستی برگزار شده بود.

در این نشست افزون بر مسئولان سفارت افغانستان، مسئولان سفارت‌های ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، تاجکستان و مسئولان اداره‌های داخلی هند هم شرکت کرده بودند.

گفته میشود که در این نشست در مورد چالش‌های بندر چابهار و راه حل‌های آن بحث شد: «افغانستان از یک بحران بزرگ اقتصادی عبور می‌کند. نشست و پروژه این چنینی تغییر بنیادی در اقتصاد افغانستان می‌آورد اگر چابهار با دهلیز ترانسپورتی شمالی و جنوبی جهان وصل شود ۶۰ فیصد مصارف انتقال اجناس و ۵۰ درصد زمان انتقال آن‌ها کاهش می‌یابد.

موضوع وصل کردن دهلیز ترانسپورتی شمالی و جنوبی بین‌المللی و بندر چابهار درحالی جریان دارد که چند روز پیش حدود ۵۰۰ کانتینر اموال تجارتی، بازرگانان افغانستان که از اندونیزیا و مالیزیا به افغانستان منتقل می‌شد به دلیل بلند بودن مالیات در بندر کراچی، از آنجا برگشت داده شد و از طریق بندر چابهار به افغانستان رسید. خان جان الکوزی: بندر چابهار برای افغانستان اهمیت خاص دارد خصوصا در رابطه به این که پاکستان بعضی اوقات به افغانستان مشکل ایجاد می‌کند

خان جان الکوزی، رئیس اتاق تجارت مشترک پاکستان – افغانستان آغاز وصل سازی بندر چابهار به دهلیز ترانسپورتی شمالی و جنوبی بین‌المللی استقبال می‌کند و می‌گوید، افغانستان تجربه و تاریخ راه ابریشم را دارد و این به نفع افغانستان است.

او گفت: «بندر چابهار برای افغانستان اهمیت خاص دارد خصوصا در رابطه به این که پاکستان بعضی اوقات به افغانستان مشکل جور می‌کند و خصوصا اتصال افغانستان به هندوستان و حتی اتصال هندوستان به آسیایی مرکزی اهمیت خاص دارد تلاش‌ها از بسیار دور جریان داشتند و جریان دارند تا حالی اینطور عملی اقدام نشده چابهار به شکلی که به حیث یک بندر است هنوز فعال نشده و باید فعال شود اما اگر فعال شود برای ما سهولت‌ها را به وجود می‌آورد و قابل قدر است و همچنان شمال به جنوب وصل شود واقعا همین هم اهمیت اش زیاد است و اهمیت اقتصادی و ترانزیتی بندر چابهار برای افغانستان زیاد است، خصوصا اتصال اش به هندوستان و دیگر دنیا و همچنان در بخش صادرات و معادن ما اهمیت خاص دارد».

دهلیز ترانسپورتی شمالی و جنوبی بین‌المللی (INSTC) راه ترانسپورتی کشتی‌های باری، قطار و جاده میان هند، روسیه، اروپا و آسیای مرکزی است که بحر هند و خلیج فارس را از طریق ایران به بحر کسپین وصل می‌کند و از راه سینت پیترزبورگ روسیه به اروپای شمالی می‌رسد‌.

در واقع این یک مسیر قدیمی است که در زمان صفوی‌ها به منظور رسیدن به بازارهای آسیایی مرکزی از سوی بسیاری از تجار اروپایی، هندی و دیگر تجارهای خارجی استفاده می‌شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *