اجتماعی

نقش بازی‌های کودکانه در برقراری روابط اجتماعی

تمام کودکان عاشق بازی کردن، به‌ویژه با گروه هم سن و سال خود با این حال، گسترش زندگی شهری و سکونت در آپارتمان، یک فرزند داشتن، کاهش روابط خانوادگی و حتی شیوع بیماری‌هایی مانند کویید ۱۹ از ایجاد ارتباط بین کودکان با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

کوهکن
تمام کودکان عاشق بازی کردن، به‌ویژه با گروه هم سن و سال خود با این حال، گسترش زندگی شهری و سکونت در آپارتمان، یک فرزند داشتن، کاهش روابط خانوادگی و حتی شیوع بیماری‌هایی مانند کویید ۱۹ از ایجاد ارتباط بین کودکان با یکدیگر جلوگیری می‌کند.
بدین ترتیب داشتن برنامه‌ای برای بازی با کودک در خانه حیاتی است؛ زیرا کودک مهم‌ترین جنبه‌های زندگی، از جمله تعامل اجتماعی را از طریق بازی یاد می‌گیرد.
همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، بازی با کودک از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد. از طریق بازی، کودکان از نظر جسمی و عاطفی رشد می‌کنند، جهان‌بینی خودشان را شکل می‌دهند و یاد می‌گیرند چطور مسایل از را پیچیده خانوادگی سر بیرون اودره وآن‌ها را حل کنند.
یک مطالعه در سال های اخیر تأیید کرد که بازی علاوه بر آسان‌تر کردن یادگیری کودکان، استرس آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
استاد نجیب الله متین، درباره اهمیت بازی کودکان می‌گوید:
بازی مهم است؛ زیرا پایه و اساس یادگیری، جستجوگری، حل مسئله و درک جهان را برای کودک فراهم می‌کند.
کودکان از طریق بازی، تقلید می‌کنند، مهارت‌های خود را تمرین می‌کنند و حتی در حل مسائل خلاقیت ایجاد می‌کنند. بدین ترتیب، بازی برای کودکان مزایایی دارد که عبارت‌اند از:
بازی و بهبود مهارت های شناختی: بازی به رشد مهارت‌ تفکر انتقادی، تقویت حافظه و درک مفاهیم علت و معلول کمک می‌کند. کودک با بازی کردن می‌تواند جهان و روابط حاکم بر آن را در یک مقیاس کوچک‌تر تجربه کند؛ بنابراین تلاش می‌کند به کمک حواس پنجگانه و قدرت کنجکاوی، از عهده مفاهیم سخت و پیچیده برآید. همچنین مهارت‌هایی، مانند استدلال، اطلاعات شینداری و بصری، تخیل و خلاقیت نیز با بازی کردن تقویت می‌شوند.
بازی و بهبود مهارت های جسمی: بازی می‌تواند مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت کودکان را تقویت کند. به فعالیت با دست‌ها و انگشتان، مانند نقاشی کردن، کار با قیچی مهارت ظریف می‌گویند. همچنین انجام فعالیت‌هایی، مانند دویدن، راه رفتن و پریدن جزو مهارت‌های حرکتی درشت محسوب می‌شوند.
اگر به بازی کودکان دقت کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها به‌طور ناخودآگاه هم مهارت‌های ظریف و مهارت‌های درشت را تمرین می‌کنند. همچنین اگر والدین اطلاعات کافی درباره بازی‌های کودکان داشته باشند، می‌توانند به‌سرعت استعداد کودکان را نیز کشف کنند.علاوه بر این، رفع نقاط ضعف جسمی کودکان در سنین پایین ساده‌تر هر زمان دیگری است.
بازی و بهبود مهارت های ارتباطی: بازی در توسعه مهارت‌های اجتماعی کودکان نیز نقش دارد؛ زیرا با بازی کردن، کودکان یاد می‌گیرند که چطور با دیگران ارتباط برقرار کنند. همچنین کودک از طریق بازی کردن، می‌تواند مفاهیمی، مانند قهر و آشتی، رعایت نوبت، قوانین، انتقاد، رقابت و غیره را درک کند. علاوه بر این، والدین می‌توانند با یک برنامه‌ریزی برای بازی کودکان خود، مهارت‌هایی، مانند سوال پرسیدن، گوش دادن فعالانه،سازش با دیگران و ارتباطات غیرکلامی را در آن‌ها تقویت کنند.
بازی و بهبود مهارت های عاطفی: بازی کردن، مهارت‌های عاطفی کودکان را نیز تقویت می‌کند. به‌عنوان مثال، وقتی کودک در یک فعالیت گروهی باخت را تجربه می‌کند، می‌تواند احساساتی، مانند غم، عصبانیت، اندوه و حتی حسادت را درک و حس کند. علاوه بر این، بازی به بهبود اعتمادبه‌نفس و عزت نفس کودکان نیز کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *