افغانستان

وزیر تحصیلات عالی: باید برای ایجاد کیفیت در نهاد‌های تحصیلی گام برداریم

رهبری پوهنتون تعلیم و تربیه کابل به همکاری وزارت تحصیلات عالی و وزارت معارف کشور نشست علمی را تحت عنوان کنفرانس ملی برای بهبود نهاد های تعلیمی و تحصیلی افغانستان برگزار نمود.

رهبری پوهنتون تعلیم و تربیه کابل به همکاری وزارت تحصیلات عالی و وزارت معارف کشور نشست علمی را تحت عنوان کنفرانس ملی برای بهبود نهاد های تعلیمی و تحصیلی افغانستان برگزار نمود.

در این نشست ، که استادان شماری از پوهنتون‌ها، پژوهش‌گران، نویسندگان و رهبری وزارت تحصیلات عالی و معارف کشور حضور داشتند؛ استادان و پژوهش‌گران با خوانش مقالات تحقیقی و علمی شان راه‌های بهبود نهاد‌های تعلیمی و تحصیلی و رُشد بهترِمحصلین کشور را پیشنهاد نمودند.

برگزار کنند‌گان این کنفرانس می‌گویند که مکتبِ اسلام، بشر را برای فرا گیری تعلیم‌ فرا خوانده است و  آیه‌ی نخست

قرآن‌کریم بشر، به ویژه مسلمانان را برای فراگیری تعلیم و تفکر ترغیب نموده‌است.

آنان می‌گویند که مسلمانانِ صدر اسلام با فهم درست از اسلام و وظیفه‌ی شان توانستند که در وقتِ کم اسلام را در گوشه و کنارِ دنیا برسانند و در بخش علم پیشر‌فت‌های چشم‌گیرِ داشته باشند. آنها نیز اشاره نمودند که مسلمانان توانستند تمدن اسلامی را شکل دهند و ۵ قرن در کره‌خاکی با علم و فهم شان حاکمیت نمایند.

برگزار‌ کنند‌گان این برنامه‌ ، رُشد و ترقی کشور‌ها را در توجه و تمرکز دولت‌های آنها در نهاد های تعلیمی و تحصیلی آنها دانسته. می‌گویند کشور‌ها زمانی  به پیشرفت سوق داده می‌شوند که نهاد های تحصیلی آن از مواد درسی با کیفیت مطابق به عصر برخوردار باشند.

 

آنان افزودند که با درک این مسئله تصمیم گرفته شد تا برنامه ملی را برای بهبود نهاد های تعلیمی و تحصیلی کشور برگزار نمایند و پژوهشگران، نویسندگان و استادان ‌پوهنتون‌ های کشور را برای بهبود و ایجاد کیفیت در نهادهای‌آموزشی با مقالات علمی شان فرا خواندند.

سید بشیر آغا هاشمی، رئیس پوهنتون تعلیم و تربیه در این کنفرانس با اشاره به تاریخ اسلام و مهم بودن تحقیق می‌گوید که رهبری امارت اسلامی توجه خاصِ در مقالات علمی و تحقیقی دارد: وی گفت«رهبری امارت اسلامی توجه ویژه در ایجاد کیفیت در نهاد های تعلیمی و تحقیقی دارند چون در رأس حکومت عالمان دین قرار دارند».

وی با اشاره به تاریخ اسلام می‌گوید که اسلام شاهد‌ محققانِ زیادی در ادوارِ تاریخ خود است که از خود آثار‌های زیادی تا اکنون به میراث‌ گذاشته‌است و ما می‌توانیم آثارِ آنان را در کتاب‌خانه‌ ها بدست بیاوریم.

وی می‌گوید: « این صحابه کرام و محققانِ اسلام بودند که قرآن‌ کریم را جمع‌آوری و بدون کمی و کاستی نوشتند و احادیث پیامبر اسلام و آیات قرآن‌کریم را جمع‌آوری تشریح و تفسیر نمودند.»

این مقام نهاد تعلیمی کشور نیز اشاره نمود که نهادهای آموزشی باید مطابق به عصر زمان گام بردارند تا ما بتوانیم همانند سایر کشورها پیشرفت در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

سید حبیب‌الله آغا وزیر معارف شده می‌گوید که فرصت ایجاد شده تا در بخش‌های مختلف کشور توجه نماییم و از وقت و فرصت ایجاد استفاده بهینه نماییم: «اسباب و امکانات در حد توان داریم و حکومت هم اسلامی است که باید از این فرصت در ایجاد کیفیت در علوم دینی، عصری و نظامی تلاش نماییم».

وی می‌گوید اگر از فرصت داده شده استفاده نکنیم در روز آخرت از ما پرسان می‌شود و مورد بازخواست قرار می‌ گیریم.

وزیر معارف کشور گفت که ما باید در تلاس رقابت با سایر کشورها در علم، اقتصاد و سایر بخش‌ها باشیم، چون حدود بیشتر از ۴۰ سال مردم مظلوم ما بدبختی را تجربه نمودند، اکنون باید از فرصت به وجود آمده استفاده نموده و در خودکفایی کشور تلاش نماییم.

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی کشور می‌گوید که بنیاد ترقی یک کشور معارف آن است: «ما باید برای ترقی و کیفیت نهاد های تعلیمی و تحصیلی گام برداریم و سنگ بنیاد ترقی و پیشرفت کشور معارف است که رهبری این وزارت و امارت اسلامی باید در ایجاد کیفیت از هر نگاه توجه نمایند».

ندیم گفت: اگر به معارف کشور توجه و سرمایه گذاری نشود ما نتیجه‌ی درست از سایر نهاد های تعلیمی گرفته نمی توانیم چون در بنیاد دانش آموزان توجه نشده‌است.

 

وی علاو کرد که اکنون ما  کادر‌های زیادی در کشور داریم که می‌توانیم برای آبادی و ترقی کشور خود کار نماییم.

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء در این نشست ضمن قدردانی از ایجاد برنامه‌ی ملی برای ایجاد کیفیت در نهاد‌های تعلیمی و تحصیلی کشور می‌گوید که امارت اسلامی افغانستان با کشور‌ها روابط حسنه دارد: «با وجود عدم شناخت امارت اسلامی از سوی جهان، اما سفارت‌ خانه ها و قونسلگری‌ها در افغانستان باز است و پیشرفت نیز در کشور جریان دارد».

وی نیز اشاره نمود که برای ایجاد کیفیت در نهادهای آموزشی باید پیشنهادات و برنامه‌ها جریان داشته باشد تا ما بتوانیم نهادهای آموزشی خود را با کیفیت بسازیم و امارت اسلامی بر پیشنهادات رسیدگی می‌کند.

این‌ درحالیست که نهاد‌های تعلیمی و تحصیلی کشور با نبود مواد درسی با کیفیت رو‌به‌رو هستند. جوانانِ که با یک عالم علاقه راهی نهاد‌های تعلیمی می‌شوند و اما در مکتب و پوهنتون با مواد درسی بی‌کیفیت رو‌به‌رو می شوند و آنچه که از نهاد‌های تعلیمی  و استادان توقع می‌داشته باشند بدست نمی‌آورند و با مواد درسی کهنه در نهاد‌های تعلیمی استقبال می‌شوند.

جوانان که تشنه‌ی پیشرفت و خدمت برای کشور خود هستند و اما نهاد‌های تعلیمی و مواد درسی کهنه به خواست‌ های جوانانِ تشنه‌ی علم و پیشرفت لبیک نمی‌گوید و‌ جوانان با مشکلات زیادی برای رسیدن به اهداف شان تلاش می‌ورزند.

قابل یاد آوریست که این نشست  قرار است برای دو روز ادامه داشته باشد و محققان می‌توانند در جریان دو روز مقالات شانرا در این کنفرانس بخاطر ایجاد بهبود نهاد‌های تعلیمی و تحصیلی شریک بسازند و این مقالات اُمیدی شود برای ایجاد کیفیت و تغییرات مثبت در نهاد های تعلیمی و تحصیلی کشور.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *