سیاسی

حضور بیگانگان در منطقه، مشکل زا است

تحولات اخیر در منطقه نشانه یی از اوج گیری بی اعتمادی، میان کشور های شامل این حوزه است و اگراوضاع درست مدیریت نشود عواقب آن خوشایند نخواهد بود.

تحولات اخیر در منطقه نشانه یی از اوج گیری بی اعتمادی، میان کشور های شامل این حوزه است و اگراوضاع درست مدیریت نشود عواقب آن خوشایند نخواهد بود.

مبصر آژانس باخترمی نگارد؛ ایران در کمتر از ۲۴ ساعت، سه کشور «پاکستان، عراق و سوریه» را با پهپاد و موشک هدف قرار داده است.

مقام های ایرانی این حمله ها را تدبیری برای جلوگیری از حوادث اسفباری دانسته اند که در هفته های اخیر در آنکشور اتفاق افتاد، حمله های انتحاری در یک مراسم در ولایت کرمان و ترور افراد مطرح نظامی ایران در لبنان و سوریه عامل شده است که ایران با موشک بر این سه کشور حمله کند.

اقلیم کردستان عراق و بخشی های از خاک سوریه که هدف قرار گرفتند، شاهد حضور نظامیان امریکایی است، ایران مدعی است که در این دو ساحات، استخبارات امریکا و اسرائیل فعال اند و برنامه های ترور شماری از نظامیان ایرانی و وقایع تروریستی از همین دو جا سازماندهی شده است و حمله هم بر یک ساحه در بلوچستان پاکستان به هدف تخریب لانه های جیش العدل توجیه شده است، ایران مدعی است که این گروه مسوول حادثه اخیر در کرمان است و هسته های آن در پاکستان فعالیت دارند.

به دنبال حمله های اخیر ایران بر این سه کشور تنها دولت سوریه سکوت کرده است، رییس جمهور بشارالاسد، روابط نزدیک با تهران دارد و در عین حال حضور امریکا را در خاکش غیر قانونی میداند و بر خروج امریکاییان از سوریه تاکید دارد، محلات که اخیرا در سوریه هدف قرار گرفته است خارج از دسترسی رژیم اسد است و او طبعاً از چنین حمله ها حمایت می کند.

مگر دو کشور دیگر ‹عراق و پاکستان› واکنش نشان دادند، واکنش بغداد جدی تر بود، عراق سفیر خود را از تهران فرا خوانده است و ایران را به نقض تمامیت ارضی خود متهم کرده است و اسلام آباد هم تا اینحال به صدور یک اعلامیه بسنده کرده است که در آن ایران به نقض قوانین بین المللی و نقض تمامیت ارضی پاکستان متهم شده است و هشدار داده است که عواقب چنین حمله ها خطرناک خواهد بود.

از واکنش تند ایران بر می آید که منطقه دچار تحولات شده است که قطعاً برای آینده کشور های شامل در منطقه پر از زیان و ضرر خواهد بود.

تحولات نامیمون اخیر جدا با حضور اجنبی ها در منطقه ارتباط دارد و بدون شک بیگانگان در منطقه در شکل گیری چنین ناهنجاری ها دخیل اند.

امروزامریکا بدون هیچ دلیل وتوجیه یی در عراق و سوریه حضور دارد، دولت های این کشور، جریان های سیاسی، مردم عام، حتی مخالفان حکومت های عراق و سوریه، حضور نظامی امریکا را غیر موجه دانسته اند و بر بیرون شدن شان از این دو کشور تاکید دارند، مگر امریکا با خیره سری همچنان عساکر خود را در این دو کشور حفظ کرده ودر بسیاری مسایل که به آنان تعلق ندارد مداخله می کنند، تشنج خلق می کنند و تقابل را به بار میآورند و آن را شدت می بخشند.

در حالی که تروریزم تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است، امریکا واسرائیل با اتخاذ سیاست تروریزم دولتی دست به ماجراجویی می زنند امروز این دو کشور با دنبال روش تروریزم توانسته اند به پاره یی از اهداف شان در منطقه دست یابند، اگر تروریزم سیاست دولتی امریکا و اسرائیل نیست، مامورین بلند پایه ایران را کی ترورکرد و کی باعث ایجاد تشنج در منطقه شد؟

امریکا با شریک خود اسرائیل، بادسیسه و توطیه حسن همجواری ارتباطات متقابل را در منطقه بر هم زده و موجب تضعیف اعتماد و اطمینان میان کشور ها شده است.

اقدامات این دو کشوراعتماد در میان کشور های منطقه را برهم زده، برخلاف ترتیبات نظامی در منطقه را بیشترکرده است و بدون شک به ضرر ثبات منطقه یی تغییر شکل یافته است‌.

در چنین یک حالت لازم است که کشور های منطقه رویکرد خصمانه در برابر هم را تغییردهند و وارد مسیرهای جدیدی شوند که به افق سیاسی باز منتهی می‌شود.

در گام نخست لازم است که کشور های منطقه در کنار عراق و سوریه ایستاده شوند تا مهمانان نا خوانده رفع زحمت کرده از این دو کشور بیرون شوند و بعد هم برای ثبات منطقه یی تلاش کنند و فضای متوازن زیست و همکاری را به میان آورند.

در غیر آن بعید نخواهد بود که در موجودیت بیگانگان در منطقه، تحولات اسفبار دیگری رخ ندهد و وضعیت منطقه به سمت یک مسیر پیش‌بینی‌ نشدنی سوق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *