اجتماعی

راه های جلوگیری از شب ادراری در کودکان

بر مبنای تحقیقات متخصصان، حدود ۸۰ درصد کودکانی که به پنج سالگی می‌رسند، توانایی نگهداری ادرار خود را در طول شب ندارند.

بر مبنای تحقیقات متخصصان، حدود ۸۰ درصد کودکانی که به پنج سالگی می‌رسند، توانایی نگهداری ادرار خود را در طول شب ندارند. بنابراین شب ادراری تا قبل از پنج سالگی طبیعی محسوب می شود و خیلی نیاز به تداوی ندارد، اما اگر کودکی حتی قبل از سن پنج سال کنترول ادرار خود را در طول شب برای چند ماه به دست آورده، ولی دوباره دچار شب ادراری شود، باید مورد بررسی قرار گیرد. البته یاد تان باشد اگر فرزند شما یکی دوبار اتفاقی جایش را تر کند، نباید به او کنایه ابتلا به شب ادراری را بگویید. متخصصان معتقدند دست کم ۲ بار در هفته و به مدت ۳ هفته باید این اتفاق برای کودک بیفتد تا اینکه تشخیص شب ادراری برای او قطعی شود

علل شب ادراری به طور خلاصه عبارت است از: تاخیر تکامل عصبی کنترول ادرار، اختلالات خواب مانند خواب عمیق و خرخر شبانه، کاهش هورمون نگهدارنده ادرار، اختلال ژنتیکی، مثانه بیش فعال،عفونت ادراری و عوامل روحی.

متخصصان می گویند مسایلی که برای کودک استرس ایجاد کند هم می تواند موجب ایجاد شب ادراری در او شود. مثلاً جدایی والدین، مرگ عزیزان، تغییر محل زندگی یا مکتب کودک هم ممکن است عامل این مشکل باشند.حدود ۶۰ درصد کودکانی که شب ادراری دارند، پسر هستند و در نیمی از موارد سابقه شب ادراری کودکی در والدین نیز وجود دارد؛ یعنی اگر یکی از والدین سابقه داشته باشد، ۴۴ درصد احتمال دارد فرزندشان این اختلال را داشته باشد و اگر هر دو سابقه داشته باشند احتمال این اختلال به ۷۷ درصد می رسد.

مسلماْ شستن رختخواب کار آسانی نیست؛ بخصوص اگر زیاد تکرار شود. این موضوع باعث می شود والدین برای کودک سختگیری کنند و گاهی او را برای تر کردن رختخواب اش تنبیه کنند. اما لازم است بدانید که شب ادراری کودک از روی عمد نیست و او کنترولی بر این اتفاق ندارد. پس تنبیه او هم نمی تواند این مشکل را از بین ببرد. بلکه باعث ایجاد مشکلات بیشتر و اضطراب در کودک می شود. اگر چه علت اصلی شب ادراری هنوز مشخص نیست، اما گروهی از علت ها مسئول این اتفاق شناخته شده اند که بهتر است برای رفع آنها اقدام کنید

ابتدا باید شرح حال دقیقی از بیمار گرفته شود، به ویژه در مورد مقدار مصرف مایعات در شب و خرخر شبانه، همچنین مریض را باید از نظر بیماری های دیگر مانند دیابت و امراض مزمن کلیوی بررسی کرد

اولین و بهترین راهکار درمانی ایجاد اطمینان در کودک و والدین است که متوجه شوند این اختلال قابل تداوی و خود محدود شونده است تا از اقدامات تنبیهی پرهیز کنند. مصرف مایعات، شیرینی جات و قهوه نیز از غروب به بعد باید محدود شود.

صبر داشته باشید، این کار بهترین و اصلی ترین روشی است که به شما و فرزندتان کمک می کند. برخی از کودکان تا ۷سالگی قادر به کنترول ادرار خود در شب نیستند و با گذشت زمان این توانایی را به دست می آورند. به همین علت با صبر کردن بدون عصبانی شدن و تنبیه کودک می توانید امیدوار باشید که او این توانایی را به دست آورد و مشکل اش حل شود. اما در ۳ مورد حتماً با داکتر مشوره کنید: اگر فرزند شما بعد از ۷ سالگی هنوز خود را تر می کند. اگر کودک بعد از مدتی خشک ماندن ناگهان دچار شب ادراری می شود. اگر شب ادراری با خرخر، سوزش و دردهنگام ادرار همراه بوده و یا تشنگی مکرر و ادرار پررنگ هم داشته باشد.

استرس را تشدید نکنید، شما به عنوان والدین مسلماً قصد ندارید بر فشار و اضطراب کودکتان اضافه کنید. اما گاهی با رفتار و عکس العمل های خود به این اتفاق باعث می شوید که فرزندتان بیش از پیش مضطرب شود. متخصصان می گویند اضطراب زیاد

می تواند مشکل شب ادراری را تشدید کند. بنابر این مراقب رفتار خود با کودکی که شب خودش را تر کرده، باشید.

متأسفانه بعضی از والدین عادت دارند کودک خود را با دیگر کودکان مقایسه کرده و از این کار برای تنبیه و تغییر رفتار او استفاده می کنند. اما این کار جز از بین بردن اعتماد به نفس فرزندتان نتیجه دیگری ندارد. اگر به این مسأله توجه نکنید، کودک شما از اختلالات روانی و عدم توازن اجتماعی در دوران کودکی رنج خواهد کشید و این شرم مکرر در مقابل دیگران او را دچار یک زندگی غیر عادی خواهد کرد که عواقبش ممکن است تا بزرگسالی دامنگیر او شود

از کودک خودحمایت کنید.شما به عنوان والدین وظیفه دارید در مدتی که فرزندتان شب ادراری دارد او را حمایت کنید تا بتواند با این شرایط کنار بیاید تا زمانی که بتواند کنترول مثانه اش را به دست بیاورد.

به کودک تان راه هایی را که کمک می کند، جلوی شب ادراری گرفته شود؛ یاد بدهید. مثلاً ۲ساعت قبل از خواب نوشیدنی های کافئین دار و میوه های آبدار نخورد، چون اینها ادرار آورهای طبیعی هستند. قبل از خواب حتماً به دستشویی برود و هر بار که صبح خشک از خواب بیدار شد، آن را ثبت کنید و به او نشان دهید. زمانی که این نکات را رعایت کند کمتر دچار مشکل می شود. گاهی اوقات دیر خوابیدن و خستگی کودک باعث می شود که بیدار شدن و دستشویی رفتن در شب برایش سخت تر شود و احتمال شب ادراری او زیادتر شود. بنابر این کودک را آموزش بدهید تا در ساعت تعین شده به رختخواب برود. علاوه بر این مسیر تشناب را در شب روشن بگذارید تا کودک بتواند شب هنگام به راحتی به دستشویی برسد.

اگر در منزل اتفاقاتی افتاده که فکر می کنید کودک شما مضطرب و تحت فشار است؛ مثلاً اگر عزیزی را از دست داده اید و یا مکتب کودک تبدیل شده است؛ بهتر است به کودک روشهای کم کردن اضطراب را یاد بدهید.

قابل یاد آوری می باشد که تأثیرات روانی شب ادراری بر کودک بارزتر است تا اثرات جسمی. واکنش اعضای خانواده و خواهر و برادرها می تواند نقش مهمی در این مسأله داشته باشد. مثلاً مسخره کردن خواهر و برادرهای او، نا امیدی والدین و… می تواند زمینه ضعف اعتماد به نفس او گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *