جهان

گفتگوی کشور های اقیانوس آرام و چین درباره مسائل دریایی

نیروی دریایی چین اعلام کرد: کشورهای اقیانوس آرام در چین برای گفت‌وگو درباره مسائل دریایی گرد هم می‌آیند.

نیروی دریایی چین اعلام کرد: کشورهای اقیانوس آرام در چین برای گفت‌وگو درباره مسائل دریایی گرد هم می‌آیند.

به گزارش روز سه‌شنبه رسانه ها از رویترز، مقامات نیروی دریایی چین گفتند: کشورهای همسایه اقیانوس آرام مانند جاپان، روسیه و آمریکا از روز سه‌شنبه در شهر نانجینگ در شرق چین گرد هم می‌آیند تا درباره به‌روزرسانی قوانین مربوط به برخوردهای غیرمنتظره و موضوعات دیگر، گفتگو کنند.

مذاکرات سه روزه میان ۷۰ نماینده از ۳۰ کشور در میانه تشدید تنش در دریای چین جنوبی، به ویژه برخوردهای دریایی بین چین و فیلیپین انجام می شود.

دو کشور که ادعای مالکیت در این آب‌راه استراتژیک را دارند، ماه ها یکدیگر را به رفتار تهاجمی متهم کرده اند.

چین ادعای مالکیت همه دریای جنوبی چین را دارد که محل تبادل کالاهایی به ارزش بیش از ۳ تریلیون دالر در هر سال است، جایی که فیلیپین، برونئی، مالزیا، تایوان و ویتنام نیز ادعاهایی درباره آن دارند.

روز دوشنبه، مانیل گفت: فیلیپین جزایری را در دریای چین جنوبی که بخشی از قلمرو خود می‌داند توسعه خواهد داد تا آنها را برای نیروهای ارتش خود قابل سکونت‌تر کند.

چین همچنین کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را به ورود غیرقانونی به آب‌های این کشور در دریای جنوبی چین متهم می‌کند، اگرچه نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: عملیات این کشور در آب‌های آزاد مطابق با قوانین بین‌المللی است.

جلسه کارگروه این هفته زمینه را برای سمپوزیوم دوسالانه نیروی دریایی غرب اقیانوس آرام فراهم می کند که در شهر شرقی چینگ‌دائو در ماه آپریل (حمل- ثور) برگزار می شود. این رویداد آخرین بار در نوامبر ۲۰۲۲ در جاپان برگزار شد.

از سال ۲۰۰۲، چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی سعی کردند چارچوبی را برای مذاکره در مورد کد رفتاری برای دریای چین جنوبی ایجاد کنند، اما پیشرفتی حاصل نشده است.

در سال ۲۰۱۶، محکمه دائمی داوری در حکمی که توسط پکن رد شد، اعلام کرد که ادعاهای چین در دریای جنوبی چین مبنای قانونی ندارد. اما نگرانی اعضای سمپوزیوم دریایی اقیانوس آرام فراتر از دریای چین جنوبی است.

در حاشیه سمپوزیوم ۲۰۲۲، جاپان، کره جنوبی و آمریکا برای گفتگو در مورد چالش های امنیتی سه جانبه در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام، از جمله چالش های کره شمالی، گفت‌وگو کردند.

به گزارش رسانه ها چین می‌گوید بیش از ۹۰ درصد از حاکمیت دریای جنوبی چین، متعلق به پکن است. یک محکمه بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ ادعای چین را بی‌اعتبار دانست اما پکن این حکم را به رسمیت نمی‌شناسد.

چین در سال‌های اخیر جزایر مصنوعی در آب‌های مورد مناقشه ساخته و در بعضی از آن‌ها میدان ایجاد کرده است. فیلیپین، تایوان، مالزی، ویتنام و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از این دریا را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *