افغانستان

نخستین برنامه ماین پاکی بشردوستانه در سطح جهان در افغانستان آغاز شد

یوناما به تازگی اعلام کرده است که نخستین برنامه ماین پاکی بشر دوستانه در سطح جهان  در افغانستان آغاز شد.

یوناما به تازگی اعلام کرده است که نخستین برنامه ماین پاکی بشر دوستانه در سطح جهان  در افغانستان آغاز شد.

این نهاد در تازه‌ترین گزارش اعلام کرده است که  طی این برنامه ماین پاکی در افغانستان حدود ۱۴ میلیون مهمات منفجره خنثی شده است.

به گفته یوناما همزمان با آغاز این پروسه بشردوستانه ماین پاکی  حدود ۷۰ درصد از ساحات ملوث با مواد منفجره از خطر انفجار پاکسازی شده است.

یوناما درحالی از آغاز  نخستین برنامه بشر دوستانه   ماین  پاکی در سطح   جهان  و مبارزه  در برابر تهدید‌  انفجار مواد منفجره  خبر داده است که اوچا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشور جهان است و دو سوم از ۴۰۱  منطقه در افغانستان آلوده با مهمات منفجر ناشده  در زمین است.

این نهاد در تازه‌ترین گزارش خود تصریج کرده است که حدود ۶۰ تن از قربانیان ناشی از انفجار ماین در افغانستان کودکان می‌باشند.

پیش از این اوچا اعلام کرده بود که خانواده‌های  وابسته به معیشت مبتنی بر زراعت، از جمله دهقانان، چوپانان و دامداران، به ویژه در معرض خطر خطرات ناشی از انفجار هستند.

به گفته اوچا  جمعیت های عودت کننده نیز آسیب پذیر هستند، زیرا آنها از مناطقی که به آن باز می گردند آگاهی ندارند. با عمیق تر شدن سطح فقر در افغانستان، کودکان و بزرگسالان بیشتری به جمع آوری گلوله های توپخانه زنده و بمب های خمپاره برای برداشت فلز برای امرار معاش سوق داده می شدند و با عواقب غم انگیزی مواجه می شدند.

این درحالی است که پیش از این نیز انفجار ماین بجا مانده از جنگ‌های گذشته در ولایت لوگر از مردم قربانی گرفته بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *