گزارش

مروری بر تطبیق پروژه‌های اقتصادی در افغانستان در سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳ میلادی، امارت اسلامی افغانستان با امکانات اندک توانست برخی پروژه‌های بزرگ را از عواید داخلی تکمیل کند. تکمیل بخش اول کانال قوش تیپه و بازسازی بخشی از شاهراه سالنگ از مهمترین پروژه‌هاییی است که در این سال کار آنها تکمیل شد. 

 

در سال ۲۰۲۳ میلادی، امارت اسلامی افغانستان با امکانات اندک توانست برخی پروژه‌های بزرگ را از عواید داخلی تکمیل کند. تکمیل بخش اول کانال قوش تیپه و بازسازی بخشی از شاهراه سالنگ از مهمترین پروژه‌هاییی است که در این سال کار آنها تکمیل شد.  جلب سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیارد دالری روی هفت معدن بزرگ، گسترش روابط تجارتی با کشورهای همسایه، حفظ ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی، جلوگیری از قاچاق دالر به بیرون از کشور و همچنان جلوگیری از چلش اسعار خارجی در معاملات روزمره از دستاورد‌های دیگر امارت اسلامی به شمار می‌رود.

آغاز کار بازسازی شاهراه کابل – کندهار، استخراج نفت از چاه‌های قشقری در ولایت سرپل و شروع کار تمدید لین ۵۰۰ کیلوولت جوزجان – کابل نیز از پروژه‌های سال ۲۰۲۳ می‌باشد.

از سویی هم، کالاهای صادراتی افغانستان به کشورهای دیگر افزایش یافت. بر بنیاد آمار دفتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا، صادرات به یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون دالر رسیده است. مواد صادراتی افغانستان به کشورهای ایران، پاکستان، هند، تاجیکستان، ازبیکستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، چین، قزاقستان و امریکا صادر شده اند.

در سال ۲۰۲۳ میلادی، ارزش پول افغانی نه تنها در برابر اسعار خارجی حفظ شد بلکه پول افغانی ارزش اش بالا رفت، بانک مرکزی جلو معاملات تجاری با اسعار خارجی را گرفت و همچنان نگذاشت که دالر به بیرون از افغانستان قاچاق شود.

در این سال، افغانستان ۲۱ درصد واردات را از ایران، ۱۸ درصد واردات از چین، ۱۸ درصد از پاکستان، ۱۴ درصد واردات را هم از امارات متحده عربی داشته است.

با این حال، آگاهان گفته اند که افغانستان برای بیرون شدن از وضعیت فعلی به حالت بهتر، به کار و تلاش بیشتر نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *