گزارش

هیچ تختی در شفاخانه صحت طفل خالی نیست

فصل سرما و آلودگی هوا سوغات تلخی برای شفاخانه‌ها دارد. این روزها تخت‌های شفاخانه صحت طفل در شهر کابل پر است از کودکان مبتلا به امراض تنفسی و حتی جایی برای بیماران بیشتر دیده نمی‌شود.

فصل سرما و آلودگی هوا سوغات تلخی برای شفاخانه‌ها دارد. این روزها تخت‌های شفاخانه صحت طفل در شهر کابل پر است از کودکان مبتلا به امراض تنفسی و حتی جایی برای بیماران بیشتر دیده نمی‌شود. داکتران نیز تایید می‌کنند که با سرد شدن هوا روزانه بیشتر از 30 کودک مبتلا به امراض تنفسی به این شفاخانه انتقال داده می‌شوند.

افزایش بیماری‌های فصلی در میان کودکان کار را برای داکتران هم سخت کرده است. این روزها نه تنها سردی هوا گلوی نازک کودکان را می‌فشارد، بلکه آلودگی هوا نیز فرصت نفس گرفتن را از آنان می‌گیرد.

وقتی وارد شفاخانه صحت طفل می‌شوم نخست با حال پریشان مادرانی روبه‌رو می‌شوم که از سیمای شان بی‌خوابی و انتظار نمایان می‌باشد.

نجیبه یکی از این مادران که کودکش را به دلیل ابتلا به سینه و بغل از ولایت غور برای تداوی به این شفاخانه آورده می‌گوید که امکانات درست گرمایشی در خانه ندارد و به این دلیل کودکش به سینه‌ و بغل مبتلا شده است.

“بیست روز شده که طفلم مریض است. امروز از غور به کابل آمده‌ام، در شفاخانه آنجا هم بستر شده بود، اما خوب نشد، مجبور شدم پول قرض کرده و به اینجا بیاورم.”

کودک نجیبه تنها نیست، بلکه روی هر تخت شفاخانه دو تا سه کودک و بیشتر از آن هم قرار گرفته‌اند که به گفتۀ داکتران، همه به امراض فصلی، به‌خصوص تنفسی مبتلا می‌باشند.

ناجیه 17 ساله مادر کودک دیگری است که در کنار تخت دختر  6 ماهه خود با حالت پریشان نشسته و خستگی از چهره او می‌بارد. او می‌گوید که به خاطر تداوی کودکش از کندز به این شفاخانه آمده است.

“سه روز است که  اینجا آمده‌ام، طفلم درکندز تداوی نشد. اینجا خانه پدرم آمدم تا به کمک خانواده خود طفلم را به شفاخانه برده و بستر کنم. چون خانواده‌ خسرم این کار را نمی‌کرد.”

در عین حال لیلا که به دلیل نداشتن مواد سوخت مناسب، مجبور شده از تایر موتر استفاده کرده و خانه خود را گرم کند، می‌گوید که کودکش اکنون به مشکل تنفسی گرفتار شده است.

“اتاق ما بسیار سرد بود، بخاری ماندیم و توان خرید چوب را نداشتیم. رابر و چرم می‌سوزانیم، بسیار دود کرده و بوی می‌دهد. به  این خاطر طفلم مریض شده و نفس گرفته نمی‌تواند.”

در همین حال مسئولان صحی تایید می‌کنند که با سرد شدن هوا مراجعه کودکان مبتلا به امراض تنفسی به شفاخانه‌ها افزایش یافته است.

داکتر محمد عارف حسن‌زی، مسئول بخش داخله شفاخانه صحت طفل می‌گوید که با سرد شدن هوا مردم از مواد سوخت بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که باعث آلودگی هوا شده و در نتیجه امراض فصلی بین مردم شیوع می‌یابد.

“در فصل سرد سال قرار داریم، واقعات طرق تنفسی افزایش یافته است و گفته می‌توانیم که هر روز در این شفاخانه، حدود 30 نفر مبتلا به مشکلات تنفسی و یا بیشتر از آن اینجا بستر می‌شوند.”

در عین حال صدیقه، یکتن از پرستاران مؤظف در این شفاخانه می‌گوید:”مریضان سینه و ‌بغل نظر به تغییرات آب و هوا فرق دارد، در تابستان بیشتر از دو نفر بستری نداریم، اما در زمستان برخی روزها تا 100 نفر هم بستر می‌شوند.”

گفتنی است که اخیراً سازمان داکتران بدون مرز از وضعیت ناگوار خدمات صحی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و با نشر گزارشی اعلام کرد که به دلیل کمبود امکانات صحی، نبود داکتران مسلکی و عدم تامین نیازهای صحی مردم، مرگ و میر در افغانستان افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *