سخن انیس

علما، گره‌گشای مشکلات امت اسلام

یکی از وظایف مهم علما در جوامع اسلامی و امت مسلمه برطرف‌کردن سوء تفاهمات، جنجال‌ها، تقریب امت و نیک‌ساختن روابط کشورهای اسلامی با هم است.

یکی از وظایف مهم علما در جوامع اسلامی و امت مسلمه برطرف‌کردن سوء تفاهمات، جنجال‌ها، تقریب امت و نیک‌ساختن روابط کشورهای اسلامی با هم است.

این وظیفه در نفس‌الامر وظیفه‌ی عالمانی است که در میان امت اسلامی از جایگاه بلندی برخوردار استند و از عهده‌ی این امر خطیر و بزرگ به خوبی، بیرون شده می‌توانند.

مسلّماً در هر کشوری علما و دانشمندانی وجود دارند که هم در میان ملت جایگاه ویژه دارند و هم رسوخ و نفوذ شان در حکومت‌ها برجسته است.

مولانا فضل الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلامی پاکستان، یکی از علمای برجسته و از شخصیت‌های سیاسی و فرهیخته‌‌یی به شمار می‌رود که در میان ملت و دولت پاکستان نقش برازنده دارد و در جایگاه بلندی ایستاده است.

این عالم، اگرچه همواره مورد تاخت‌وتاز یک عده اشخاص بدخواه، قرار داشته و هرکس و ناکس چیزهایی را به آدرس آن حواله کرده اند.

اما، در نفس الامر این عالم؛ یکی از شخصیت‌های برجسته و با‌نفوذ کشور اسلامی پاکستان است که میلیون‌ها طرفدار دارد و حتی دیگر کشورهای اسلامی نیز به  مسند و جایگاه آن، احترام بسزایی قایل استند.

این عالم دینی در دوره تجاوز روس و امریکا در افغانستان، در مقابل اشغال‌گران موضع‌گیری سختی داشت و طرفداران و هواخواهانش پیوسته در خدمت ملت مجاهد و مهاجرین افغانستان، قرار داشتند.

این عالم همچنان در بیداری ملت و علمای افغانستان و در تربیت بهتر فرزندان مسلمان نیز نقش خوبی داشت و برخلاف دیگر احزاب پاکستان، بیشتر با علمای افغانستان روابطه حسنه برقرار کرد و نظام‌ اسلامی به رهبری مجاهدین و علما را در افغانستان، ترجیح می‌داد.

حالا که حملات در پاکستان از طرف مخالفان حکومت آن کشور، افزایش یافته و سوءبرداشت پاکستان از وضعیت کنونی، نسبت به افغانستان بیشتر شده است، این عالم جید و چهره‌ی تابناک امت اسلامی در افغانستان، از سوی امارت اسلامی دعوت شده است، تا وضیعیت میان دو کشور اسلامی را بررسی و بهبود بخشد و سوء براشت پاکستان از وضیت جاری را، نیز بر طرف سازد.

واضح است که علما، کلیدی برای بازکردن قفل مشکلات امت مسلمه و کشورهای اسلامی است.

امیدواریم که این عالم خبره‌ی عالم اسلام، با تشریف آوری شان، سوءِ برداشت پاکستان را برطرف کند و فضای دو کشور اسلامی را از تیرگی بیرون نماید.

ملت افغانستان نیز تشریف‌آوری این عالم خیرخواه و خبره‌ی سیاسی را به گرمی استقبال می‌نمایند و امیدوار استند که با حضوربه‌هم‌رسانی علمای جهان اسلام، مشکلات دیگری امت مسلمه و کشورهای‌ اسلامی نیز برطرف گردد و خصوصاً پیرامون وضعیت اسفبار فلسطین و غزه بحث قرار گیرد و دست جنایت اسرائیل و امریکا از اعمال تروریسنی و بی‌رحمانه‌یی که در این روزها مرتکب می‌شوند، قطع گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *