ورزش

استادخواجه‌میر : افتخار کسب چهار مدال در مسابقات خارجی را دارم

ورزش پرورش اندام ، اساس و تهداب همه رشته های ورزشی است. وقتی یک ورزشکار به قله های بلند موفقیت و محبوبیت میرسد که بدن سالم، قوی و آماده جذب مواد غذایی و پروتینی را داشته باشد، و این همه زمانی نصیب یک مبتدی« تازه کار» میگردد که ورزش را از تهداب آن تحت نظر مربی آغاز نماید.

نجیب الله متین

ورزش پرورش اندام ، اساس و تهداب همه رشته های ورزشی است. وقتی یک ورزشکار به قله های بلند موفقیت و محبوبیت میرسد که بدن سالم، قوی و آماده جذب مواد غذایی و پروتینی را داشته باشد، و این همه زمانی نصیب یک مبتدی« تازه کار» میگردد که ورزش را از تهداب آن تحت نظر مربی آغاز نماید.

قهرمانان و چهره های مطرح ورزشی را در سطح بین المللی سراغ داریم که بدن سازی را جزء از برنامه اصلی زندگی ورزشی خود ساخته اند. در کشور ما افغانستان هم ورزشکاران به بدن سازی اهمیت زیاد قایل بوده و از آن در راه رسیدن به اهداف شان« که همانا رسیدن به مقام های قهرمانی است » ،  استفاده می نمایند.

در این شماره حرفه‌ایی داریم با یک تن از مطرح ترین چهره های ورزشی رشته پرورش اندام و ورزش پاورلفتنگ « مردان آهنین افغانستان »، که عمری را در راستای رشد این رشته ورزشی و تربیت سالم ورزشکاران سپری نموده است.

این جوان تنومند، بشاش و خوش اندام، استاد خواجه میر مجاهد میباشد. او که ترینر کلپ پرورش اندام یارانحمید میباشد، میگوید: در سن 22 سالگی به بدن سازی و پاورلفتنگ روی آوردم؛ و اکنون ضمن مسئولیت مربیگری کلپ یاران حمید، ریاست فدراسیون پاور لفتنگ و مردان آهنین افغانستان را نیز به عهده دارم.

استاد خواجهمیر مجاهد می افزاید: وقتی به تمرینات ورزشی به صفت یک مبتدی پرداختم، تعدادی کثیری از ورزشکاران کشور ما ، در سطح ملی و بین المللی می درخشیدند، و این درخشش آنان سبب شد تا مصمم تر شوم ، و رویایی یک بدن قوی ، زبیا و قهرمانی را در ذهن می پرورانیدم، همین تصمیم و علاقه مندی سبب شد که به آرزویم برسم. تا کنون در مسابقات متعددی اشتراک نموده ام، که نتیجه آن کسب مقام های قهرمانی، دریافت چهار مدال خارجی، یک مدال قهرمانی داخلی، تحسین نامه و تقدیر نامه ها از مراجع مختلف است.

قابل یاد آوری میدانم که کلپ یاران حمید مجهز با وسایل خیلی مدرن و قبول شده عصر و زمان کنونی است؛ که یک مبتدی می‌تواند در کوتاه ترین وقت، بیشترین نتیجه را بگیرد.

خواجهمیر مجاهد، که تجربه درخشان وسابقه طولانی در رشته های ورزشی و بخصوص پاورلفتنگ دارد، در پاسخ به پرسشی چنین گفت: 

ایجاد روز افزون کلپ های ورزشی به خصوص کلپ های بدن سازی  در شرایط کنونی که تعدادی از جوانان کشور به مواد مخدر معتاد شده اند ، می تواند موثر واقع گردد. ورزش می‌تواند نجات دهندة افراد جامعه از معتاد شدن به مواد مخدر ، فساد اخلاقی و حتا جرایم جنایی باشد. چنانچه گفته اند :« در هر محلی که کلپ ورزشی ایجاد گردد، دری از زندان مسدود می‌گردد.

بادرنظر داشت این مفکوره، صد ها ورزشکار را در کلپ پرورش اندام یاران حمید دور هم جمع نموده،  و می خواهم در راستای بدست آوردن افتخارات ورزشی، بدن سالم و قوی، دوری از مخدرات ، فشار های روانی و… فعالیت بشردوستانه نمایم.

وی در رابطه به پرسشی که کدام حرکات میتواند شروع خوبی برای ورزش اندام باشد چنین گفت:

تمریناتی برای تقویت عضلات دست، پا، سینه و شکم صورت می پذیرد ؛ و هم حرکات ساده کششی و برداشتن چندین و چند باره وزنه ها و دمبل ها را شامل می شود، و استمرار در این تمرینات است که سبب می شود ورزشکاران اضافه براینکه عضلاتی پرحجم، سرشانه هایی وسیع و بازو و پاهایی برجسته داشته باشند، اصل و نیاز آمادگی جسمانی برای شان حاصل گردد. حرکات کششی و بلند شدن روی دست براساس فشار وارده به عضلات بازو و انجام این کار به طور مکرر و گاه به تعداد ۵۰ بار در مدت ۶۰ تا ۸۰ثانیه و حتی بیش از آن معمولاً آغاز خوبی برای تمرینات روزانه به حساب می‌آید. این حرکات کششی باعث باز و پرحجم شدن عضلات ورزشکار و افزایش حجم اکسیجن‌گیری وی در ابتدای تمرینات روزانه
می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *