افغانستان

3 کشور خواستار سهم‌گیری فعال افغانستان در کار پروژه‌ی «کاسا ۱۰۰۰» شدند

وزیران انرژی تاجیکستان، قرغیزستان و پاکستان، شنبه‌ی هفته‌ی روان در حاشیه‌ی نشست «کاپ ۲۸»، از افغانستان خواستند که در کار پروژه‌ی انتقال برق «کاسا ۱۰۰۰» سهم فعال بگیرد.

وزیران انرژی تاجیکستان، قرغیزستان و پاکستان، شنبه‌ی هفته‌ی روان در حاشیه‌ی نشست «کاپ ۲۸»، از افغانستان خواستند که در کار پروژه‌ی انتقال برق «کاسا ۱۰۰۰» سهم فعال بگیرد.

آنان، با پخش اعلامیه‌ای گفته اند: «ما خواستار تسهیل و ازسرگیری کار ساخت پروژه‌ی کاسا ۱۰۰۰ در خاک افغانستان هستیم؛ زیرا بدون مشارکت افغانستان، این پروژه ارزش خود را از دست می‌دهد.»

پروژه‌ی «کاسا ۱۰۰۰» طرحی است که بر اساس آن ۱۳۰۰ مگاوات برق تاجیکستان و قرغیزستان به افغانستان و پس از آن به پاکستان می‌رسد که ۵۶۲ کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد.

در همین حال، مسئولان در وزارت آب و انرژی، می‌گویند که ۵۰ درصد کار پروژه‌ی انتقال برق «کاسا

۱۰۰۰» در افغانستان پیش رفته است و تلاش‌ها برای ازسرگیری کار این پروژه جریان دارد.

مطیع‌الله عابد، سخنگوی این وزارت، می‌گوید که برای اجرایی‌شدن این پروژه، طرحی به کابینه فرستاده شده است.

وی می‌افزاید: «در افغانستان ۵۰ درصد کار این پروژه پیش رفته است. در باره‌ی آغاز کار پروژه‌ی کاسا ۱۰۰۰ با بانک جهانی نشست‌هایی صورت گرفته است که این پروژه دوباره کارش آغاز شود و نیز وزارت آب و انرژی طرحی را به کابینه پیشنهاد کرده است که با سکتور خصوصی کار این پروژه را آغاز کند و با عملی‌شدن این پروژه ۴۵ میلیون دالر مفاد به افغانستان می‌رسد.»

همین گونه، امان‌الله غالب، رئیس پیشین شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا)، می‌گوید که به علت به‌رسمیت‌شناخته‌نشدن حکومت سرپرست، کار عملی این پروژه آغاز نشده است.

او می‌افزاید: «پروژه‌ی کاسا ۱۰۰۰ یکی از پروژه‌های اساسی و مهم است و از لحاظ اقتصادی و از لحاظ سیاسی مهم است‌. از بعد اقتصادی، افغانستان منحیث مسیر ترانزیت استفاده شود و پاکستان ۱۰۰۰ مگاوات برق از مسیر افغانستان دریافت کند و ۳۰۰ مگاوات دیگر شرکت برشنا می‌تواند بگیرد و سوم هم افغانستان بر اساس فیس که اخذ می‌شود، می‌تواند فایده از آن ببرد و علاوه از آن، سالانه تا سه میلیون دالر به مناطقی کمک می‌شود که لاین برق از آن می‌گذرد و نیز از لحاظ سیاسی آسیای میانه با آسیای جنوبی وصل می‌شود.»

گفتنی است که طرح پروژه‌ی انتقال برق «کاسا ۱۰۰۰» در ۲۰۰۵ در کنفرانس هم‌کاری‌های اقتصادی منطقه‌ای (ریکا) مطرح شده بود که باید تا سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری می‌رسید؛ اما کار این پروژه تا کنون تکمیل نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *