سیاسی

آب در تونل‌های غزه؛  این تهدید آیا واقعی است؟

در روز‌های اخیر خبر‌هایی منتشر شده که صهیونیست‌ها قصد دارند تونل‌های زیر زمینی غزه را با آب دریا غرق کنند؛ این خبر تا چه اندازه میتواند واقعی باشد؟ در این خصوص نکاتی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهم داد.

در روز‌های اخیر خبر‌هایی منتشر شده که صهیونیست‌ها قصد دارند تونل‌های زیر زمینی غزه را با آب دریا غرق کنند؛ این خبر تا چه اندازه میتواند واقعی باشد؟ در این خصوص نکاتی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهم داد.

از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون، صهیونیست‌ها چند باری برای تونل‌های مقاومت نقشه‌هایی کشیده و آرزو‌های خود را رسانه‌ای کرده اند، اما هر بار خبری از تصمیمی که گرفته بودند نشد و مقاومت همچنان به پشتیبانی از عملیات‌های خود از طریق تونل‌ها و شبکه‌های زیرزمینی ادامه میدهد.

یک بار از انفجار آن‌ها بوسیله بمب‌های سنگر شکن حرف میزنند، بار دیگر انتشار گاز‌های سمی در آن را مطرح مینمایند و اخیراً نیز از به آب بستن آن‌ها سخن به میان آورده اند. اما برای دسترسی به تونل‌های غزه قبل از هر خرابکاری، ابتدا به اطلاعات دقیق نیاز است که به نظر نمیرسد داشته باشند!

اگر به تونلی هم دست یابند، معلوم نیست آن تونل واقعی است، جعلی است، تله است یا چیز دیگری! اخیراً نیز سربازان اسرائیلی پس از پیدا کردن برخی دهانه‌ها در زیر زمین وارد آن شدند که بلافاصله توسط مقاومت منفجر شد و نیرو‌های صهیونیست به هلاکت رسیدند؛ بنابراین هر دخمه‌ای تونل مقاومت نیست و ممکن است فیک یا تله باشد. اصلاً فرض کنیم صهیونیست یک تونل اصلی را هم پیدا کردند؛ اگر آن را پر از آب کنند آیا همه شبکه زیر زمینی غزه متاثر از آن غرق خواهد شد؟ آیا این احتمال وجود ندارد که تمهیدات لازم در زمان احداث این تونل‌ها دیده شده است؟نکته مهم تر، اما خودِ آب رسانی به تونل‌ها است؛ مگر انتقال آب دریا با این حجم انبوه شوخی است؟ کسانی که در حوزه مهندسی و فنیِ خطوط انتقال سر رشته دارند میدانند چنین پروژه‌ای اولاً ماه‌ها و شاید سال‌ها زمان میبرد و ثانیاً اجرای آن در شرایط جنگی به راحتی ممکن نیست.

در بسیاری از کشور‌ها که پروژه‌های انتقال آب از دریا را دنبال کرده اند، بعضاً سال‌ها طول کشیده است. در بخش‌هایی از شبکه زیرزمینی غزه خودرو تردد میکند؛ مگر آب انبار است که آن را با لوله‌ای یک اینچ پر کنند؟ باید به اندازه یک سیل فراگیر که یک شهر را زیر آب ببرد آب انتقال بدهند!

انتقال آب آن هم با لوله‌های ۳۲ اینچ تا ۴۸ اینچ و بیشتر، که چنین کاری عملا از عهده اسرائیل در این شرایط خارج است. صهیونیست‌ها اگر چنین توانمندی داشتند مشکل آب خوردنشان را از طریق دریا و تصفیه خانه‌ها برطرف میکردند.به فرض اینکه توانمندی هم داشته باشند و بتوانند با پمپ‌های غول پیکر آب را به تونل‌ها منتقل کنند، آیا مقاومت بیکار مینشیند تا آن‌ها پروژه انتقال آب در غزه را اجرا کنند؟ آنجا محیط جنگی است و انجام چنین اقداماتی به راحتی امکان پذیر نیست؛ لذا این ادعا هم بیش از آنکه واقعی باشد، یک عملیات روانی جدید به نظر میرسد و مقاومت از آن آگاه است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *