اجتماعی

اهمیت شیشه پیشروی وسایط نقلیه در حفظ امنیت راننده و راکبین

شیشه پیشروی وسایط نقلیه بعد از کمربند امنیتی و کیسه هوا(ایربگ)، نقشی اساسی در حفظ امنیت راننده و راکبین ایفا می‌کند. شیشه پیشرو نه تنها از راننده در برابر عوامل بیرونی محافظت می‌کند بلکه در تصادمات نیز تا حد ممکن از فشرده شدن سقف واسطه جلوگیری می‌کند؛ البته در صورتی که سالم باشد. بنابراین نگهداری اصولی شیشه پیشرو، امری مهم در راستای حفظ امنیت واسطه نقلیه و راکبین آن است.

پوهنمل محمد همایون رامکی استاد دیپارتمنت   ترافیک قوماندانی عمومی اکادمی پولیس

شیشه پیشروی وسایط نقلیه بعد از کمربند امنیتی و کیسه هوا(ایربگ)، نقشی اساسی در حفظ امنیت راننده و راکبین ایفا می‌کند. شیشه پیشرو نه تنها از راننده در برابر عوامل بیرونی محافظت می‌کند بلکه در تصادمات نیز تا حد ممکن از فشرده شدن سقف واسطه جلوگیری می‌کند؛ البته در صورتی که سالم باشد. بنابراین نگهداری اصولی شیشه پیشرو، امری مهم در راستای حفظ امنیت واسطه نقلیه و راکبین آن است.

شیشه پیشروی وسایط نقلیه از راننده و راکبین در برابر عوامل مختلف مانند باد، باران، سرما، گرما، خاک و… محافظت می‌کند؛ همچنین با بهبود دید راننده مانع از وقوع تصادم می‌شود و در صورت بروز حادثه می‌تواند از آسیب جدی یا حتی مرگ جلوگیری کند؛ البته در صورتی که خود شیشه سالم و ایمن باشد.

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری و حفظ امنیتی واسطه نقلیه می‌شود، کمتر پیش می‌آید که به شیشه پیشرو فکر کنیم، در حالی‌ که این مسئله اهمیت بسزایی دارد. در حقیقت امنیت شیشه پیشرو، ارتباط تنگاتنگی با امنیت کل واسطه نقلیه به خصوص در تصادمات سنگین دارد. در صورت وقوع تصادم، شیشه پیشرو به باد شدن کیسه هوا کمک می‌‌کند؛ مانع از پرتاب راکبین به بیرون از واسطه نقلیه می‌شود و در صورت واژگونی از فرورفتگی سقف جلوگیری می‌کند. همچنین در وسایط نقلیه  سبک‌تر، شیشه منجر به بهبود استحکام دورخوردن واسطه نقلیه می‌شود. بنابراین رانندگی با شیشه پیشروی آسیب‌دیده یا ترک‌ خورده به معنای به خطر انداختن جان افراد است. با توجه به اهمیت امنیتی شیشه پیشرو، در ادامه ابتدا خطرات رانندگی با شیشه شکسته را بررسی می‌کنیم؛ سپس نکات مرتبط با نگهداری صحیح شیشه واسطه نقلیه را توضیح می‌دهیم.

شیشه پیشروی وسایط نقلیه چگونه از راکبین محافظت می‌کند؟

شاید برای شما عجیب باشد که چگونه شیشه مانند ورق‌های فولادی بدنه موتر به نجات جان ما کمک می‌کند. برای یافتن پاسخ این سوال بهتر است از خطر رانندگی با شیشه پیشرو شکسته یا آسیب دیده آگاه شوید.

رانندگی با شیشه پیشرو شکسته چه خطراتی دارد؟

اگرچه ممکن است شیشه پیشرو شکسته کم‌اهمیت‌تر از نقص فنی واسطه نقلیه به نظر برسد اما امنیتی راننده و راکبین را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. در مورد خطرات رانندگی با شیشه پیشرو شکسته می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- اختلال در باز شدن کیسه هوا

در صورت وقوع تصادم، 35 میکرو ثانیه طول می‌کشد تا کیسه هوا باز شود. برای درک کوتاهی این زمان بد نیست بدانید که برای هر بار پلک زدن به 200 میکرو ثانیه زمان نیاز دارید! بنابراین باز شدن کیسه هوا با این سرعت، نیروی زیادی ایجاد می‌کند که به کمک شیشه پیشرو کنترل می‌شود. در واقع شیشه پیشرو کمک می‌کند که کیسه هوا به سمت راننده و راکبین باز شود. اما اگر شیشه شکسته یا آسیب‌دیده باشد؛ ممکن است کامل بشکند و کیسه هوا در جهت بیرون باز شود و در نتیجه تاثیری در حفظ امنیتی راننده و افراد نداشته باشد.

2- فرو شدن سقف در صورت واژگون شدن واسطه نقلیه

با سبک شدن واسطه نقلیه و نازک شدن بدنه‌ها، نقش شیشه پیشرو در حفظ امنیت واسطه نقلیه هنگام واژگونی بیشتر شده است. مطالعات نشان می‌دهد که اگر شیشه ترک داشته باشد و واسطه نقلیه واژگون شود؛ احتمال فرو رفتن سقف به سمت راکبین تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

3- پرتاب شدن راکبین

در کشور ما فرهنگ بستن کمر بند امنیتی متداول نبوده، رانندگان و راکبین در بستن آن هیچگونه توجه ندارند، اگرچه بستن کمربند امنیتی الزامی هم باشد، با وصف آن هم شیشه نیز از پرتاب شدن مسافران به بیرون هنگام وقوع تصادم جلوگیری می‌کند. اما اگر شیشه پیشرو شکسته باشد یا حتی فقط یک ترک ریز(درزکوچک)داشته باشد؛ ممکن است نتواند در برابر نیروی ناشی از پرتاب افراد مقاومت کند.

4- کاهش سختی پیچشی و ساختاری

تامین 34 درصد از سختی پیچشی واسطه نقلیه بر عهده شیشه پیشرو است؛ همچنین شیشه به از بین بردن ضربه و توزیع آن در سراسر شاسی کمک می‌کند؛ اما اگر آسیب دیده باشد چنین قابلیتی را دارا نمی باشد.

5- کاهش ساحه دید راننده

ترک روی شیشه ساحه دید راننده را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. اگرچه ترک روی شیشه ممکن است کوچک به نظر برسد اما به سرعت گسترش می‌یابد و ساحه دید راننده را می‌گیرد. ترک خوردگی شیشه قابل تعمیر نیست و تعویض شیشه تنها راه رهایی از آن است.

6- عدم محافظت از راکبین در برابر عوامل بیرونی

امنیتی شیشه پیشرو به محافظت از راکبین در برابر عوامل بیرونی کمک می‌کند. به عنوان مثال، رانندگی با شیشه شکسته در شرایط بد آب‌¬وهوایی خطرناک است و ممکن است باعث شکسته شدن کامل شیشه شود و دیگر محافظی وجود نداشته باشد. همچنین شیشه آسیب‌دیده در اثر انبساط ناشی از هوای گرم ممکن است میده میده شود. علاوه بر این‌ها، وزش شدید باد احتمال انفجار شیشه ترک خورده را افزایش می‌دهد.

بنابراین شکستگی شیشه پیشرو، امنیت واسطه نقلیه و در نتیجه امنیت راننده و راکبین را به خطر می‌اندازد و در نتیجه تعویض و نگهداری صحیح از شیشه الزامی است.

نکاتی مهم برای حفظ امنیت شیشه پیشروی واسطه نقلیه

  • شیشه پیشروی وسایط نقلیه را به طور مرتب با محلول شیشه پاک کن و دستمال نرم پاک کنید تا عاری از گرد وخاک و لکه باشد و به بهبود ساحه دید شما کمک کند. از مواد شیمیایی خورنده و دستمال‌های درشت که به شیشه آسیب می‌زنند، استفاده نکنید.
  • پاک نگه داشتن شیشه به توزیع یکنواخت ضربات احتمالی نیز کمک می‌کند. شیشه موظف است که نیروی ناشی از ضربات را با توزیع آن‌ها تعدیل کند. اما اگر روی شیشه گردوخاک یا لکه باشد نمی‌تواند این کار را به درستی انجام دهد.
  • هنگام پارک واسطه نقلیه خارج از پارکینگ در شرایط آب‌وهوایی گرم حتماً از سایه‌بان استفاده کنید. انبساط و انقباض ناشی از تغییر حرارت منجر به ترک خوردگی شیشه می‌شود. پارک کردن واسطه نقلیه در سایه به سرد نگه داشتن آن نیز کمک می‌کند؛ در نتیجه کمتر به سیستم تهویه نیاز خواهید داشت که این امر نیز به کاهش مصرف انرژی ختم می‌شود.
  • اختلاف حرارت زیاد بیرون و داخل واسطه نقلیه به شیشه آسیب جدی وارد می‌کند. اگر هوای بیرون گرم است؛ در این حالت از سیستم تهویه به طور بی‌رویه استفاده نکنید یا اگر هوای بیرون زیر صفر است؛ درجه بخاری را خیلی بالا نبرید.
  • پل‌های برف پاک‌کن را با تغییر فصل تعویض کنید. سطح فرسوده پل ها به شیشه آسیب می‌زند.
  • یخ زدن شیشه باعث ترک خوردگی آن می‌¬شود. برای خراشیدن یخ بهتر است از اسپری‌های آب کننده یخ استفاده کنید.
  • تا حد ممکن از پارک کردن زیر درخت خودداری کنید زیرا احتمال دارد شیشه اتومبیل به هدفی برای فضولات پرندگان تبدیل شود. فضولات پرندگان حاوی درصد بالایی اسید اوریک است که در صورت سخت شدن منجر به ایجاد لکه روی شیشه می‌شود.
  • در صورت مشاهده ترک روی شیشه، قبل از وقوع حادثه‌ای تلخ، سریعاً برای تعویض آن اقدام کنید.

بنابراین رانندگی با شیشه پیشرو شکسته درست مانند نقص فنی یا عدم استفاده از کمربند امنیتی خطرناک و حامل اخبار بد خواهد بود. برای افزایش امنیت راننده و راکبین باید تمام جوانب مرتبط به امنیت واسطه نقلیه را در نظر بگیرید. در این راستا، امنیت شیشه پیشروی وسایط نقلیه با رعایت چند مورد ساده محقق می‌شود.

منابع:

  • https://www.autoglass.ie/windscreen-safety-what-is-it-and-why-is-it-so-important
  • https://www.autoglass.ie/the-dangers-of-driving-with-a-damaged-windscreen
  • https://www.windscreen-tint-blacktown.com/the-importance-of-windscreen-why-it-matters-for-your-car

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *