گزارش

زعفران‌کاران هرات: به بازارهای جهانی دسترسی نداریم

شماری از زعفران کاران در ولایت هرات می‌گویند که باوجود افزایش حاصلات زعفران در این ولایت، آنان به بازارهای جهانی دسترسی ندارند تا محصولات شان را به فروش برسانند.

شماری از زعفران کاران در ولایت هرات می‌گویند که باوجود افزایش حاصلات زعفران در این ولایت، آنان به بازارهای جهانی دسترسی ندارند تا محصولات شان را به فروش برسانند. در همین حال مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات می‌گویند که اکنون هیچ مانعی در زمینۀ صادر کردن زغفران وجود ندارد و حتی امسال سهولت‌های بیشتری در این زمینه فراهم خواهد شد.

شماری از زعفران کاران در ولایت هرات از افزایش حاصلات این گیاه خبر می‌دهند، آنان اما می‌گویند که در زمینۀ فروش محصولات شان به بازارهای جهانی دسترسی ندارند.

عبدالشکور ایثار، یکی از زعفران‌کاران می‌گوید که نبود برند مشخص برای صادارت زعفران افغانستان، سبب شده که بسیاری از زعفران‌کاران نتوانند محصولات شان را به بازارهای جهانی عرضه کنند.

“زعفران بسیار کم با نام شرکت‌های افغانستان صادر می‌شود. بطور مثال ما زعفران را به گونۀ کیلویی به هند و ترکیه صادر می‌کنیم، بعد آن‌ها با نام کشورهای خود شان آنرا در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند.”

شفیقه عطایی، یکی دیگر از زعفران کاران می‌گوید که دسترسی نداشتن زعفران‌کاران به بازار‌های جهانی و هزینۀ بلند انتقال آن به دیگر کشورها، از بزرگترین چالش‌های سد راه صادرات زعفران است.

“ما در زمینۀ صادرات، به خصوص انتقال زعفران مشکل داریم. وقتی مشتری یک کیلو زعفران از ما می‌خواهد، هزینۀ انتقال از قیمت آن بیشتر می‌شود.”

از سویی هم، بشیراحمد رشیدی، رئیس اتحادیه زعفران کاران افغانستان می‌گوید که برای وصل کردن زعفران کاران افغانستان به بازارهای جهانی، نیاز به بازاریابی است و باید در این زمینه سهولت‌های بیشتر مهیا گردد.

“برای اینکه زعفران به کشورهای اروپای یا امریکای صادر شود، باید ابتدا به دوبی فرستاده شده و در آنجا دوباره بسته بندی شده و شرکت سومی آنرا صادر کند. این کار سبب بلند رفتن قیمت‌ها می‌شود و زمانی که هزینه بالا برود، رقابت برای شرکت‌های افغانی سخت می‌شود.”

در همین حال مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات می‌گویند که امسال صادارت زعفران نسبت به سال گذشته، 30 درصد افزایش یافته است.

محمد یوسف امین، آمر اجرائیه این اتاق می‌گویدکه در سال جاری برای صادرات زعفران به خارج از کشور، سهولت‌های بیشتر مد نظر گرفته شده است و اکنون هیچ مانعی در این زمینۀ وجود ندارد.

“امسال در حدود ۲۱ هزار و ۶۸۴ کیلو زعفران، به ارزش ۲۱ میلیون و ۵۶۱ هزار دالر، به کشورهای دیگر صادر شده که بیشتر شان به کشورهای هندوستان، عربستان سعودی، کانادا و همچنان اسپانیا صادر شده است.”

زعفران‌کاران هرات درحالی از عدم دسترسی به بازار جهانی شکایت دارند که به‌گفتۀ آنان امسال حاصلات زعفران در این ولایت به‌گونۀ چشمگیری افزایش یافته است.

براساس معلومات مسئولان ریاست زراعت این ولایت، بیش از هشت هزار هکتار زمین در این ولایت، تحت کشت زعفران قرار دارد که درحال حاضر بیست هزار نفر در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت، مصروف کشت و کار زعفران می‌باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *