سیاسی

حماس شکست‌ناپذیر

فرشید پرهام تن دادن رژیم صهیونیستی به آتش‌بس موقت با حماس بدون دستیابی به هیچ یک از اهداف اعلامی خود در غزه ازجمله نابودی حماس و بازگرداندن اسیران با گزینه نظامی، یک پیروزی برای جنبش مقاومت فلسطین در میدان‌های رویارویی مسلحانه به شمار می‌رود که توانسته تل‌آویو را به نرمش و نشستن بر سر میز مذاکره بدون هیچ‌گونه دستاوردی وادار کند. مکث کوتاه‌مدتی که علاوه بر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای رفع بخشی از مایحتاج فلسطینیان، این امکان را به گروه‌های مقاومت می‌دهد تا با سازماندهی مجدد نیروها، جنگ با رژیم صهیونیستی را پی بگیرند.

 

فرشید پرهام

تن دادن رژیم صهیونیستی به آتش‌بس موقت با حماس بدون دستیابی به هیچ یک از اهداف اعلامی خود در غزه ازجمله نابودی حماس و بازگرداندن اسیران با گزینه نظامی، یک پیروزی برای جنبش مقاومت فلسطین در میدان‌های رویارویی مسلحانه به شمار می‌رود که توانسته تل‌آویو را به نرمش و نشستن بر سر میز مذاکره بدون هیچ‌گونه دستاوردی وادار کند. مکث کوتاه‌مدتی که علاوه بر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای رفع بخشی از مایحتاج فلسطینیان، این امکان را به گروه‌های مقاومت می‌دهد تا با سازماندهی مجدد نیروها، جنگ با رژیم صهیونیستی را پی بگیرند.

پس از ۴۹ روز درگیری بین حماس و ارتش صهیونیستی در غزه، آتش‌بس موقت و شکننده‌ای از ۷ صبح جمعه بین دو طرف برقرار شد تا راه برای تبادل اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه فراهم شود. به گزارش شبکه الجزیره، گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش‌بس چهار روز خواهد بود و طی آن هرگونه اقدام نظامی گردان‌های قسام و گروه‌های مقاومت فلسطین و دشمن صهیونیستی در طول ایام آتش‌بس متوقف خواهد شد و پرواز تمام طیاره های اسرائیلی در شهر غزه و شمال نوار غزه به مدت شش ساعت در روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر متوقف خواهد شد. در مقابل هر اسیر اسرائیلی، سه اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد خواهد شد. طی چهار روز آتش‌بس موقت ۵۰ اسیر اسرائیلی اعم از زن و کودک کمتر از ۱۹ سال آزاد خواهند شد. همچنین روزانه ۲۰۰ کامیون مواد غذایی و تجهیزات صحی برای همه مناطق در نوار غزه ارسال خواهد شد. روزانه چهار کامیون سوخت و گاز مایع هم برای همه مناطق در نوار غزه ارسال خواهد شد.

«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر که کشورش نقش محوری در مذاکرات آتش‌بس در غزه داشت، زمان لازم‌الاجرا شدن آتش‌بس موقت بشردوستانه در نوار غزه را بسیار مثبت ارزیابی کرد. به گزارش الجزیره، الانصاری افزود: کار با دو طرف و شرکای ما در مصر و امریکا برای اطمینان از شروع سریع آتش‌بس و مقدمات مربوط به پایبندی طرف‌ها به آن ادامه دارد.» الانصاری تصریح کرد: «امیدواریم این آتش‌بس انسانی منجر به آغاز کار بیشتر برای دستیابی به آتش‌بس و صلح پایدار شود. انتظار داریم هر دو طرف به مفاد توافق پایبند باشند.»

جنایات اشغالگران تا آخرین لحظه

با وجود آتش‌بس، ارتش اسرائیل تا آخرین دقایق اجرایی شدن این توافق به حملات خود به مناطقی از غزه ادامه می‌داد. روزنامه «تایمز اسرائیل» از تداوم درگیری‌ها بین ارتش رژیم صهیونیستی و نیرو‌های مقاومت فلسطین تا آخرین ساعات مانده به آتش‌بس خبر داد. این رسانه صهیونیستی نوشت: تا آخرین ساعت مانده به آتش‌بس موقت، همچنان شاهد به صدا درآمدن زنگ هشدار اصابت راکت در شهرک‌های نزدیک غزه بودیم. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آستانه اجرای آتش‌بس مناطق گسترده‌ای را در شمال و جنوب غزه هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای خود قرار دادند. به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، مدیرکل صحت غزه اعلام کرد که ارتش صهیونیستی به شفاخانه اندونزی در این باریکه حمله کرده و یک زن را شهید، سه نفر را زخمی و سه نفر را نیز بازداشت کرده است. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با بمب‌های فسفری اردوگاه جبالیا واقع در شمال غزه را هدف قرار داده است.

پیروزی مقاومت فلسطین

مقامات اسرائیلی بار‌ها ادعا کرده‌اند که در غزه دستاورد‌های بزرگی را کسب کرده‌اند، اما شواهد و قراین حکایت از این دارد که اشغالگران قافیه بازی را به مقاومت فلسطین باخته‌اند و تن دادن به آتش‌بس هم مثل جنگ‌های قبلی، از سر استیصال و شکست در برابر فلسطینیان بوده است. مقامات تندرو تل‌آویو از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی، دو هدف راهبردی را برای خود تعیین کرده بودند، «نابودی حماس و آزادی تمام اسرای صهیونیست آن‌هم با گزینه نظامی و بدون مذاکره» و مدعی بودند تا زمان رسیدن به این اهداف، جنگ را علیه غزه ادامه خواهند داد ولی تحولات میدانی آن‌گونه که اشغالگران پیش‌بینی کرده بودند پیش نرفت. ارتش تا دندان مسلح صهیونیستی با حملات گسترده به غزه و ادعای نابودی زیرساخت‌ها و تونل‌های حماس، فقط چند تن از نیرو‌های حماس را توانسته شهید یا دستگیر کند، اما در مقابل بیش از ۷۰ تن از سربازان ارتش طبق اعلام رسمی به هلاکت رسیده‌اند. صد‌ها هزار نیروی زمینی ارتش اسرائیل هم با وجود کمک‌های اطلاعاتی امریکا هیچ سرنخی از مخفیگاه اسرای صهیونیست پیدا نکرده‌اند و این شکست بزرگی برای دشمن اشغالگر است و تحلیلگران غربی هم به این مسئله اعتراف می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعات ارتش امریکا روز جمعه با اشاره به اینکه برقراری آتش‌بس موقت برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها یک موهبت است، گفت: «این آتش‌بس فرصتی برای تبادل اسرا، توزیع کمک‌های بشردوستانه بین مردم فلسطین و فرونشاندن احساسات در هر دو طرف درگیری است. وی با بیان اینکه اسرائیل ابتدا موضعی بسیار تهاجمی اتخاذ کرده بود و با توجه به هدف اعلام شده آن‌ها مبنی بر نابودی حماس، این رژیم تحت هیچ شرایطی با آتش‌بس موافقت نمی‌کرد، اما اکنون آن‌ها مجبور به پذیرش آن شده‌اند، تأکید کرد: «برقراری آتش‌بس موقت یک شکست تحقیرآمیز برای اسرائیل است.»

خود نتانیاهو هم که به ارتش اسرائیل فخر و مباهات می‌کرد، اکنون به این باور رسیده که ابزار نظامی همیشه جواب نمی‌دهد و تأکید کرد: «ما تلاش می‌کنیم همه اسرا را بازگردانیم و اطمینان حاصل کنیم که حماس تهدیدی برای اسرائیل نیست.» اینگونه اظهارات مستأصلانه اعترافی به شکست دربرابرفلسطینیان است که نمی‌توانند با گزینه نظامی اراده پولادین فلسطینی‌ها را در هم بشکنند.اکنون وقفه در جنگ، فرصت مناسبی برای حماس فراهم کرده تا با سازماندهی مجدد نیرو‌ها و استقرار آن‌ها در میدان‌های نبرد، موقعیت خود را در برابر دشمن تقویت کنند.

صهیونیست‌ها دنبال ادامه جنگ

هرچند جامعه جهانی خواستار تداوم آتش‌بس در غزه است، اما مقامات اسرائیلی مدعی هستند که این وقفه در جنگ کوتاه مدت است و با پایان توافق چهار روزه به حملات خود ادامه خواهند داد. به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه شب مدعی شد: پس از آتش‌بس حملات را از سر می‌گیریم و پیش‌بینی می‌شود جنگ دست‌کم تا دو ماه دیگر ادامه یابد.» او از نظامیان اسرائیل خواست در مدت این وقفه تاکتیکی اقدام به «سازمان‌دهی، تحقیق، تجدید قوای تسلیحاتی» کنند و برای ادامه جنگ آماده باشند. وی مدعی شد: «جنگ ادامه خواهد یافت، چون لازم خواهد بود ما پیروزی‌مان را تکمیل کنیم و برای گروه بعدی گروگان‌ها که تنها در نتیجه فشار آزاد خواهند شد شرایط را فراهم کنیم.» دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت: روز‌های سختی از غم و درد و شادی در پیش داریم.  مقامات تل‌آویو تصور می‌کنند که با ادامه جنگ در غزه می‌توانند هدف اصلی خود یعنی نابودی حماس و اشغال کامل این منطقه را محقق کنند، اما در چهار هفته گذشته از عملیات زمینی دستاورد ملموسی نداشته‌اند و حتی نزدیک به ۲۰۰ تانک و موتر زرهی آن‌ها را گروه‌های مقاومت منهدم کرده‌اند.

گروه‌های مقاومت با اینکه آمادگی خود را برای تداوم آتش‌بس اعلام کرده‌اند، اما برای هرگونه سناریویی از سوی دشمن آماده هستند. طبق گزارش شبکه «الجزیره»، ابوحمزه، سخنگوی شاخه نظامی جهاد اسلامی در بیانیه‌ای تأکید کرد: مقاومت اسلامی در لبنان حملات متمرکز و مرگباری را علیه دشمن انجام داده و آنچه در راه است، بزرگ‌تر خواهد بود. ما متعهد هستیم که عملیات نظامی و موشکی خود را در زمان آتش‌بس و تا زمانی که دشمن به آن پایبند باشد، متوقف کنیم.» سخنگوی سرایاالقدس تصریح کرد: ما اسرای خود را در دست غاصبان رها نخواهیم کرد و تا رسیدن به اهداف خود، این نبرد را ادامه خواهیم داد و پس از پایان آتش‌بس، رژیم صهیونیستی شاهد جهنم موشکی خواهد بود.»

با وجود ادعای مقامات ارتش اسرائیل برای ازسرگیری حملات در روز‌های آینده، رسانه‌های صهیونیستی نظر متفاوتی دارند. روزنامه یدیعوت آحارانوت دیروز در این باره نوشت: «با آغاز آتش‌بس، احتمال ادامه جنگ بعد از این آتش‌بس موقت بسیار ضعیف می‌شود، حتی مسئولان سیاسی هم در رابطه با اینکه بتوان بعد از این آتش‌بس عملیات زمینی را با همان ضرب آهنگ و برنامه قبلی ادامه داد، دچار شک و تردید هستند، این در حالی است که این استراحت در جنگ می‌تواند بازگشت نظامیان اسرائیلی را به صحنه درگیری به شدت دچار چالش کند.» یدیعوت آحارانوت هم در این رابطه نوشت: فرماندهان ارشد اسرائیلی در اتاق‌های در بسته در حال بررسی امکان آتش‌بس طولانی‌مدت هستند. از سوی دیگر، نتایج یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو سقوط خواهد کرد. دلیل اصلی که نتانیاهو و دارو دسته تندرو او در کابینه نمی‌خواهند به این زودی تنش در غزه پایان یابد، نگرانی از عواقب سیاسی آن در داخل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *