افغانستان

افزایش بهای افغانی در برابر ارزهای خارجی

از هفته ها به این طرف به صورت پیهم پول افغانی در برابر اسعار خارجی قیمت خود را افزایش داده واین امر سبب شده تا جایگاه بلندی را در میان ارزها به ثبت رساند.

از هفته ها به این طرف به صورت پیهم پول افغانی در برابر اسعار خارجی قیمت خود را افزایش داده واین امر سبب شده تا جایگاه بلندی را در میان ارزها به ثبت رساند.

حسیب الله نوری سخنگوی د افغانستان بانک برای خبرنگار روزنامه انیس گفت: با در نظر گرفتن امکانات و ابزاری که د افغانستان بانک در اختیار دارد، بیشتر نیاز بازار را برآورده کرده و سیاست‌های پولی  را به‌خوبی اجرا کرده است و همین امر باعث شده است که پول افغانی ثبات بیشتر داشته باشد و علاوه بر آن، جلوگیری از قاچاق دالر و ترویج افغانی نیز به حفظ ارزش افغانی کمک کرده است.

وی افزود: در حال حاضر پول افغانی به‌عنوان یک واحد پولی باثبات در سطح جهان پذیرفته‌شده است و معاملات تجارتی در داخل کشور به این واحد پولی نسبت

به سال‌های گذشته افزایش‌یافته است.

آقای نوری علاوه کرد: گزارشی که اخیراً توسط رسانه بین‌المللی بلومبرگ منتشرشده است، نشان می‌دهد که پول افغانی در سال گذشته ۱۴ درصد افزایش‌یافته و در رتبه سوم فهرست جهانی قرارگرفته است.

سخنگوی د افغانستان بانک تصریح کرد: در گزارش بلومبرگ آمده است که محدودیت استفاده از اسعار در معاملات تجارتی، جلوگیری از قاچاق دالر، تطبیق ابزارهای مختلف سیاست پولی توسط د افغانستان بانک و اعمال محدودیت‌ها بر فعالیت‌های آنلاین غیرقانونی از عوامل افزایش نرخ افغانی در مقابل اسعار است.

وی تذکر داده گفت: شایان‌ذکر است که پیش‌ازاین نیز شماری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بر اقدامات مثبت د افغانستان بانک درزمینهٔ حفظ ارزش افغانی مهر تائید زده‌اند.

قابل‌یادآوری است که مردم افغانستان اکثراً از کاهش دالر در مقابل افغانی خرسند اند زیرا پایین آمدن دالر سبب میگردد تا نرخ مواد اولیه کاهش یابد اما تا اینجا دیده میشود که پایین آمدن ارزهای خارجی هیچ تأثیری بالای مواد خوراکی از قبیل آرد، روغن، برنج، لوبیا و نخود نکرده است.

بر اساس نرخ پولی دیروز شنبه یک دالر امریکایی در مقابل پول افغانی در بازار کشور خرید 73.75 و فروش 73.80 تبادله می‌شد.

تیموری – اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *