افغانستان

تاثیر تغییرات اقلیمی بر آب های زیر زمینی

 زمین‌های زراعتی نیز شده است.

 

زمین‌های زراعتی نیز شده است.

محمد داوود شیرزاد، رییس فاکولته محیط‎ زیست پوهنتون کابل می‌گوید که تغیرات اقلیمی آسیب های جدی به  افغانستان وارد کرده واین پدیده سبب خشک‌سالی‎های پیهم و بارند‌گی‌ها کم و نامتعادل شده‌است.

شیرزاد می‌افزاید، در کابل که یک شهر پرجمعیت است و مصرف آب نیز در آن بیشتر است، طی چند سال گذشته سطح آب تا 11متر پایین رفته‌است.

“متاسفانه این یک کمبود بسیار فاحش است. اگر از آن جلوگیری نشود، به یک فاجعه دیگر منجر خواهد شد.”

در عین حال عبدالسلام حقانی رییس مالی و اداری اداره حفاظت از محیط زیست می‌گوید که در سال های اخیر 37 درصد بارندگی و برف در افغانستان نسبت به سال های پیش کاهش یافته و 104 هزار هکتار  زمین زراعتی تخریب شده است.

“جامعه جهانی باید موضوع تغییرات اقلیمی  را سیاسی نه بلکه از لحاظ بشری در نظر بگیرد و در این زمینه به افغانستان کمک کند. همکاری نکردن جامعه جهانی باعث تغییرات اقلیمی در افغانستان شده است.”

در دومین گزارشی از سوی اداره حفاظت از محیط زیست منتشر شده آمده است که به‌دلیل خشکسالی‌های پیهم در کشور، تعداد گاوها از پنج میلیون به سه میلیون و تعداد گوسفندها و بزها از ۳۰ میلیون به ۱۶میلیون کاهش یافته که کاهش ۵۰ در صدی را در عرصه مالداری  نشان می‌دهد.

صدراعظم عثمانی، معین مسلکی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید:”متاسفانه به‌دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر، بیش از دوصد هزار مواشی تلف شده‌اند.”

با این حال کارشناسان، برای مبارزه با خشکسالی‌ وتغییرات اقلیمی و جلوگیری از پیامدهای آن، به مدیریت آب‌های سطحی در کشور تاکید دارند .

سید قیوم هاشمی، کارشناس مسایل محیط زیست می‌گوید.”باتوجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های دوامدار، به اعمار بندهای آبگردان جهت رسیدگی به مشکلات آب زراعتی و نوشیدنی نیاز است. همچنان به محافظت از آب‌های زیر زمینی نیز توجه جدی صورت گیرد.”

براساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در افغانستان در مجموع ۲.۲میلیون هکتار زمین‌های زراعتی آبی و ۱.۱میلیون هکتار زمین‌های زراعتی للمی وجود دارد که از این میان، زمین‌های آبی ده درصد با استفاده از تکنالوژی عصری آبیاری می‌شود و زمین‌های للمی معمولا وابسته به بارندگی‌های موسمی است.

این درحالی است که براساس گزارش ملی تغییرات اقلیمی که از سوی اداره حفاظت از محیط زیست در ماه جدی سال ۱۳۹۶خورشیدی به نشر رسیده است، نقاط مرتفع مرکزی افغانستان شاهد کاهش تقریبا ۴۰ درصد بارند‌گی بهاری بوده و طبق پیش بینی‌های این اداره، تا سال ۱۴۲۹ در مناطق مرتفع مرکزی و شرق کشور، از ۵ تا ۱۰درصد کاهش بارندگی‌ها متصور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *