گزارش

مسدود شدن ادویه فروشی‌های بی‌جواز دربلخ

مسئولان اداره ملی غذا و ادویه در ولایت بلخ، ده‌ها ادویه‌فروشی‌های بی‌جواز را در این ولایت مسدود نمودند. آنان می‌گویند که نبود فارمسست، ادویه تاریخ گذشته و بی‌کیفیت در تمام ادویه فروشی‌ها نیز قابل قبول نیست.

مسئولان اداره ملی غذا و ادویه در ولایت بلخ، ده‌ها ادویه‌فروشی‌های بی‌جواز را در این ولایت مسدود نمودند. آنان می‌گویند که نبود فارمسست، ادویه تاریخ گذشته و بی‌کیفیت در تمام ادویه فروشی‌ها نیز قابل قبول نیست.

اداره ملی غذا و ادویه در ولایت بلخ اقدام به بررسی جوازهای تمامی ادویه فروشان در این ولایت کرده است.

محمد واعظ، یکی ازمسئولان این اداره می‌گوید که کمیسیونی متشکل از نمایندگان نهادهای عدلی و قضایی، ادویه فروشی‌های این ولایت را تحت بررسی قرارداده‌اند.

“فعلاً ادویه فروشی‌هایی که تخطی‌ داشته باشند، مسدود می‌شوند، بعداً آنها را به اداره می‌خواهیم و جواز موقعیت و جواز رسمی شان را بررسی می‌نماییم. اگر آنان جواز رسمی نداشته باشند، برای شان می‌گوییم که ادویه‌های شان را به ادویه فروشان دیگر به فروش برسانند و ادویه فروشی‌های شان را بسته نمایند.”

آنان می‌افزایند که در کنار بررسی جواز ادویه فروشی‌ها، وجود ادویه تاریخ گذشته، ادویه غیرمجاز و بی‌کیفیت و نبود فارمسست نیز بررسی و ادویه فروشی‌های متخلف برای یک هفته مسدود می‌شوند.

با این حال سراج الدین، یکی از افرادی که ادویه فروشی اش بسته شده، می‌گوید که مالک اصلی ادویه فروشی در خارج از کشور می‌باشد و به دلیل مشکلات مارکیت، جوازش را تمدید نکرده است.

“من دواخانه را اجاره گرفتم، وقتی مارکیت ما تخریب شد، رستۀ ما تعجیل گرفته و وقتی دوباره مارکیت فعال شد، از وزارت طی مراحل نمودیم. من خودم از تکنالوژی لابراتوار فارغ شدم و بیست سال است که کار می‌کنم.”

از سوی دیگر برخی از داکتران در ولایت بلخ می‌گویند که برخی از ادویه فروشی‌ها تبدیل به یک تجارت شده‌اند، درحالیکه مسئولیت‌های حرفوی را نیز باید رعایت کنند.

فیروزالدین، یکی از این داکتران می‌گوید:”فارمسست ندارند، شخصی که ادویه را برای مردم می‌دهد غیر مسلکی است، ترمامیتر ندارند، هوا کش ندارند، الماری ادویه تاریخ گذشته ندارند…”

گفتنی است که براساس معلومات ریاست صحت عامه بلخ، این اداره طی یک سال گذشته نزدیک به ده تُن ادویه بی‌کیفیت و تاریخ گذشته را جمع‌آوری و حریق کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *