اجتماعیمقالات

زمستان و خطرات روز افزون سالنگ‌ ها

بافرا رسیدن سرمای زمستان، مسافرین و راننده گان شاهراه سالنگ بخاطر بلند رفتن میزان خطرات دراین شاهراه نگرانی دارند.

بافرا رسیدن سرمای زمستان، مسافرین و راننده گان شاهراه سالنگ بخاطر بلند رفتن میزان خطرات دراین شاهراه نگرانی دارند.

آنان میگویند اگر حکومت نتواند برای مصؤنیت مسافرین تدابیرلازم داشته باشد، در زمستان پیش رو خطربیش‌تردامنگیر راننده‌گان و مسافرین خوا هد
بود .

در منطقه تاجکان ولسوالی جبل السراج ولایت پروان جایی که به دروازه ورودی دره کوهستانی سالنگ منتهی میشود کاروان بزرگی از موتر های باربری توقف داده شده اند.

درفصل زمستان معمولآ برای کاروان موترهای باربری به آسانی اجازه ورود به درۀ سالنگ داده نمی شود . زیرا شاهراه به اثربارش برف زیاد، دشوارگذر می‌شود، اما راننده‌گان موترهای مسافربری که کم‌تر توقف داده می‌شوند نیز شکایت برلب دارند.

سید ذبیح الله ۳۲ ساله راننده موتر کرولای مسافربری است که از کابل به مزارشریف میرود می گوید.

“مشکلات ما در گراری پُل خاکی است، هیچ توجه به آن نمی شود. از کنار این پُل حدود ۱۷۰ سانتی متر الی ۱۸۰سانتی متر راه است. بسیار به مشکلات موترها می‌گذرند. احتمال دارد که یک روز فاجعه بسیار بزرگ رخ دهد. شاید که در آن فاجعه حدود ۵۰ الی ۶۰ نفر کشته شود. دیگر اینکه به برف های روی جاده هیچ توجه ندارند، در سرک برف و یخبندان است و در سرک ریگ پاشی نمی کنند. موترها به سهولت رد شده نمی توانند.هر لحظه دراینجا (سالنگ ها) خطر است.”

محمدحسن ۶۷ ساله باشنده اصلی لوگر راننده موتر باربری است که درنزدیک دروازه ورودی سالنگ از سوی مسؤلین شاهراه سالنگ توقف داده شده است.

وی می‌گوید: “ما از مسوولین می‌خواهیم به این شاهراه (سالنگ ها) مربوط هر بخش که می شود توجه کنند. بیست سانتی متر برف باریده است. سه شب و روز می شود این سرک بند است. موتر تیلر را اجازه نمی دهند. مارا در این‌جا در نزدیک دروازه عبوری سالنگ توقف داده‌اند. به خوردن چیزی نداریم. در این سن ۶۷سالگی از شوق نی بلکه از مجبوری کار می‌کنم. موتر خودم نیست رانندگی می‌کنم. خواست ما از حکومت این است که به این شاهراه(سالنگ ها) باید توجه شود.”

شاهراه سالنگ یگانه معبرکوهستانی و بزرگ راه افغانستان است که شمال این کشور را به مرکز وصل می‌کند.

با این حال برخی از مسافرین و راننده گان که در شاهراه سالنگ رفت و آمد میکنند به این باوراند که در سالهای گذشته به مشکلات این شاهراه در زمستان‌ها توجه بیش‌تر صورت می‌گرفت.

محمدالیاس ۲۳ ساله یکی از مسافرین است که از پروان به بغلان سفرمی‌کرد: “ما در این شاهراه بسیار به مشکل مواجه هستیم. و به مشکلات رفت و آمد می کنیم.

گل محمد ۳۲ ساله یکی دیگر از راننده‌گان در مسیرشاهراه سالنگ است که خواستش را می‌گوید: “مشکلات ما این است که شاهراه سالنگ قیر ریزی نشده است. در زمستان برف باری و یخبندان زیاد است. خواست ما از حکومت این است که در این شاهراه توجه جدی باید صورت بگیرد. از هر موتر کرولا ۲۵۰ الی۳۰۰ افغانی پول نمایندگی اخذ می‌کنند. ما نمی‌دانیم که این پول به خزانه دولت می رود یا به جیب اشخاص دیگر، وقتی از ما پول می‌گیرند باید به مشکلات ما هم توجه شود.”

با این حال مولوی محمد یعقوب رئیس اداره حفظ و مراقبت سالنگ‌ها از تدابیر ایمنی روی دست درسالنگ می‌گوید: “به هنگام خطرات زمستانی ملت غیور خود را هر زمان آگاه می‌سازیم ،هر زمان یعنی شب و روز تدابیر برای هر گونه واقعه داریم ، در هر محل پرسونل و ماشین ها را موظف ساختیم و در خدمت مردم قرار داریم.”

نگرانی شماری از مسافرین و راننده‌گان در مسیرشاراه سالنگ پس از آن بیش‌ترشده که به تاریخ ۲۵ قوس درنتیجه آتش‌سوزی دریک تانکرتیل درداخل تونل سالنگ حدود هفتاد نفرازمسافرین کشته و زخمی شدند.

شاهراه سالنگ یگانه معبرکوهستانی و بزرگ راه افغانستان است که شمال این کشور را به مرکز وصل می‌کند. به دلیل کوهستانی بودن این گذرگاه در فصل سرما، خطرحوادث طبیعی مانند توفان ، برف‌باری های سنگین و برف کوچ‌ها پیدامی‌شود که بعضاًجان مسافرین و راننده‌گان را می‌گیرد و شاهراه برای روزها مسدود می‌ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *