افغانستان

وزارت معادن و پترولیم: در صورت رفع موانع، کار استخراج مس عینک لوگر آغاز می‌شود

مقام‌ها در وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که آنان در حال گفتگو با شرکت چینایی برای رفع موانع بر سر آغاز کار پروژه مس عینک ولایت لوگر اند و در صورت رفع موانع کار استخراج این معدن آغاز خواهد شد.

مقام‌ها در وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که آنان در حال گفتگو با شرکت چینایی برای رفع موانع بر سر آغاز کار پروژه مس عینک ولایت لوگر اند و در صورت رفع موانع کار استخراج این معدن آغاز خواهد شد.

همایون افغان، سخنگوی این وزارت می‌گوید، وجود آثار باستانی در منطقه مس عینک لوگر دلیل اصلی تاخیر در استخراج این معدن است. افغان افزوده: « ما طرح جدیدی را پیشنهاد کرده ایم که اگر با آن موافقت شود، عملاً کار استخراج معدن آغاز خواهد شد. برنامه قبلی این بود که آنها از مسیر بالا و آزاد کار استخراج را انجام دهند، اما از آنجایی که در آنجا آثار باستانی وجود دارد، پس برنامه این است که از زیرزمین کار شود و برای این کار طرحی آورده شده و بررسی می‌شود.»

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که اگر این معدن استخراج شود افغانستان سالانه ۳۵۰ میلیون دالر از این طریق عواید دریافت خواهد کرد.

آقای افغان اضافه کرد که آنان قرارداد استخراج ۷ معدن بزرگ کشور را با شرکت های چینایی، ترکی، ایرانی و بریتانیایی امضا کرده‌اند و با آغاز کار این پروژه‌ها زمینه کار برای هزاران تن مساعد می‌شود.

افغان می‌افزاید: «در نهم سنبله قرارداد بزرگترین معادن به شرکت های داخلی و خارجی واگذار شد و پس از قرارداد جلساتی با آنها نیز برگزار شد، کارهای ابتدایی آغاز شده و مابقی کارها زمانی که تضمین آنها صورت گرفت ساحه برای شان تسلیم می‌شود.»

این مقام وزارت معادن می‌افزاید: «آنها ساحه را اشغال می‌کنند و کارهای اولیه را انجام می‌دهند و با این برای بسیاری از هموطنان ما زمینهٔ کاری فراهم می‌شود.»

این در حالی است که از سال‌ها به این سو کار استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر متوقف است و دلیل آن وجود آثار باستانی از سوی شرکت چینی عنوان شده است.

گفتنی است که مس عینک ولایت لوگر از جمله بزرگترین معادن افغانستان به شمار می‌رود که شهرت جهانی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *