افغانستان

تلاش برای ترویج کاشت نبات هنگ یا «انغوزه» در پنجشیر

برای ترویج کاشت نبات هنگ یا آنغوزه در پنجشیر برنامه‌هایی روی دست گرفته شده است.

برای ترویج کاشت نبات هنگ یا آنغوزه در پنجشیر برنامه‌هایی روی دست گرفته شده است.

مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری پنجشیر می‌گویند که آنان تلاش دارند تا برنامه کاشت بته هنگ یا آنغوزه را در این ولایت ترویج دهند.

حافظ فضل الله دیوبندی رئیس زراعت، آبیاری  و مالداری پنجشیر گفت که اداره آنها کوشش دارد تا برای اولین بار برنامه کاشت بته هنگ را در میان کشاورزان در این ولایت مروج کند.

وی افزود که اداره زراعت، آبیاری و مالداری پنجشیر با روی دست گرفتن این برنامه می‌خواهد دهقانان را پُردرآمد و اقتصاد محلی را توسعه دهد.

نبات هنگ یا انغوزه بشکل طبیعی «خود رویه» در دامنه های کوه در پنجشیر نیز وجود دارد.

رئیس زراعت، آبیاری و مالداری پنجشیر خاطر نشان کرد که این گیاه بخاطری که عاید نسبتاً زیاد دارد می‌خواهیم بجای سایر محصولات زراعتی در پنجشیر کاشت شود.

محمد انور یک تن از دهقانان که باشنده روستای سنگی خان ولسوالی آبشار پنجشیر است، گفته است که موازی سه جریب زمین خویش را هنگ کشت کرده است و اکنون که سال سوم آن است وبه جمع‌آوری محصول آن شروع کرده است و به گفته وی احتمال دارد که ۳۰ الی ۴۰ کیلو گرام حاصل بدست آورد .

از سویی هم دهقانان پنجشیر نیز از روی دست گرفتن این برنامه از جانب ریاست زراعت ولایت شأن اظهار خوشی کرده می‌گویند که آنان آماده هستند که در زمین های شأن نبات هنگ کاشت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *