افغانستان

به دشمنی ۲۰ ساله میان دو خانواده در خوست نقطۀ پایان گذاشته شد

منازعۀ بیست ساله میان دو خانواده در خوست با وساطت و میانجیگری بزرگان قومی و ادارۀ محلی این ولایت خاتمه یافت.

منازعۀ بیست ساله میان دو خانواده در خوست با وساطت و میانجیگری بزرگان قومی و ادارۀ محلی این ولایت خاتمه یافت.

این منازعۀ بیست ساله میان خانواده‌های عبدالمنان و حاجی شاولی‌خان در قریۀ بلاوت ولسوالی تریزیو علیشرو با میان‌جیگری ادارۀ محلی و متنفذین قومی خوست حل گردید.

بر بنیاد معلومات، بیست سال قبل در نتیجۀ منازعه بین این دو خانواده یک تن کشته شده بود که این خصومت آنان سال‌ها طول کشید.

مولوی محبوب‌شاه قانت، معاون والی خوست در مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود، اظهار داشت که این دشمنی در نتیجۀ تلاش‌های آنان به پایان رسید.

مولوی قانت در سخنانش گفت، تلاش ادارۀ محلی بر این است تا مشکلات، خصومت‌ها و دشمنی‌ها میان اقوام، همسایه‌گان و عقارب را حل کند؛ میان آنان زمینۀ آشتی و برادری را فراهم نماید.

وی افزود، پس از روی‌کار آمدن دوبارۀ امارت اسلامی در کشور، تاکنون ده‌ها دشمنی میان خانواده‌های درگیر حل‌وفصل شده‌است.

وی افزود: «در این زمینه تا زمانی تلاش‌های عالمان دین و بزرگان قومی جریان خواهد داشت که تمام مشکلات و منازعات در فضای صلح‌آمیز حل‌وفصل شود.»

معاون والی از متنفذین قومی و عالمان دینی نیز خواست تا بین خود متحد باشند و با یکدیگر در فضای محبت و برادری زند‌گی کنند.

در همین حال، حاجی عبدالمنان از بزرگان قومی ابراز تشکری کرد که خصومت طولانی میان آنان را حل کردند.

وی در سخنان خود اظهار خوشی کرد که  بعد از سال‌ها با هم دوست شدند و دشمنی شان خاتمه یافت.

همچنان، حاجی شاه‌‌ولی خان گفت: «تصمیمی که از سوی ادارۀ محلی و بزرگان قومی به ما ابلاغ شد، ما از آن حمایت می‌کنیم و تعهد می‌کنیم که از آن سرپیچی نخواهیم کرد. طی بیست سال گذشته تکالیف و مشکلات زیادی را سپری کردیم و با مشکلات مختلف مواجه شدیم.»

آن‌ها همچنان از باشندگان و خانواده‌های دیگر این ولایت خواستند که برای زندگی آرام، یکدیگر را تحمل کنند و به مسایل کوچک بین خود دعوا ننمایند.

عبدالستار، یکی از عالمان دین در منطقه گفت، اکنون تمام مشکلات و جنگ‌ها زیر چتر اسلام از راه گفتگو به‌گونۀ صلح‌آمیز حل می‌شود.

موصوف از ادارۀ ولایتی تقاضا کرد که مشکلات و منازعات مشابه بین اقوام و خانواد‌ه‌ها در سایر مناطق این ولایت را نیز از طریق گفتگو حل نمایند.

وی گفت: «هرازگاهی می‌بینیم که در خوست بر سر زمین‌ها، دشت‌ها و دیگر مسایل جنگ منازعات رخ می‌دهد که از اثر آن جوانان زیادی جان خود را از دست داده‌اند، حکومت باید برای جلوگیری از این گونه مسایل اقدامات جدی را انجام دهد.»

مولوی لاهورخان وفادار، رئیس عدلیۀ خوست در گفتگوی با رسانه ها گفته ‌بود، در این ولایت تنها بین اقوام بیش از  ۲۰۰  نزاع و جنجال‌ بر سر زمین‌ها، دشت‌ها و چراگاه‌ها موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *