اجتماعی

مصارف گزاف عروسی در کشور جوانان را مجبور به مسافرت کرده است

بازمحمد 27 ساله به دیوار گلی خانه اش تکیه زده و در فکر فرو رفته است و می‌گوید که هفت سال است نامزد است، اما به اندازه‌ی درآمد دارد که بخورد و نمی تواند برای ازدواج و عروسی اش چیزی پس انداز کند.

بازمحمد 27 ساله به دیوار گلی خانه اش تکیه زده و در فکر فرو رفته است و می‌گوید که هفت سال است نامزد است، اما به اندازه‌ی درآمد دارد که بخورد و نمی تواند برای ازدواج و عروسی اش چیزی پس انداز کند.

این جوان زابلی می‌گوید که نامزد او اکنون در خانه پدر خود است و پدر عروس از پیسه طویانه نمی‌گذرد.

“هفت سال است که نامزد هستم طویانه عروسی بلند بود بعد ایران رفتم دوباره برگشتم، اما پیسه ام آنجا ماند، اکنون مقداری که اینجا پیدا میکنم خرج فقط خوردنم می شود،  پدر عروس 9 لک طویانه می‌خواهد  من تشویش این را دارم که این عروسی می ماند. “

بازمحمد همچنان می گوید که در زمان جمهوریت درحدود 2 ملیون افغانی برای پدرعروس  فرستاده است ویک افغانی تاکنون برایم نداده است.

من این پول را در زمان جمهوریت پرداخت کردم، اما هنوز یک روپیه  برایم نداده است، اکنون پدرعروس  به من اخطار می دهد.

نازی دختری 17 ساله زابلی است که از بلند بودن طویانه به پدرش شکایت کرده است، او می گویدکه  خواهر بزرگش سه سال پیش نامزد شد، پسر پیسه نداشت و پدرش به عروسی رضایت نداد و داماد به خاطر کار کردن به ایران رفت.

“سه سال است که خواهر بزرگم نامزد است و طویانه اش پانزده لک  است. و فامیل خسرانش توان پرداخت این مقدار طویانه را ندارد و پدرم هم طویانه را برش نبخشید و یازنه ام مجبور شد به خاطر کار کردن به ایران برود.”

از سوی دیگر بزرگان قومی بلند بودن طویانه عروسی را بالای جوانان کمر شکن می‌دانند.

حاجی غلام محمد بزرگ قوم می گوید که گرفتن دختر بیشتر به رقابت بین مردم تبدیل شده و ازدواج جوانان را با مشکل مواجه کرده است.

“قسمی که معلوم است گرفتن طویانه ناروا است وهمچنان  مصارف عروسی نیز بسیار بلند است”

علمای دین گرفتن طویانه بلند را غیر شرعی می دانند.

مولوی سراج الدین حماس می گوید گرفتن طویانه و گذاشتن آن در جیب غیر شرعی است. وی می گوید خانواده ها و والدین در این مورد باید احتیاط داشته باشند.

“دین می گوید مهریه حق زن است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: خانم بابرکت  زنی است که  خرج دران کم باشد، یعنی مهریه اش کم باشد. من به عنوان یک عالم از مردم می خواهم که خود را از این تباهی نجات دهند”

در عین حال ریاست عدلیه زابل نیز نگرانی مردم را از بلند بودن طویانه به جا می‌داند  و می گوید که آنها نیز در این زمینه به شکایات مردم گوش می‌دهند.

مولوی عبدالوارث خلیل، رییس عدلی و قضایی زابل می گوید که آنها در تلاش اند تا یک راه حل   برای جلوگیری از بلند بودن طویانه  و همچنان خانواده ها را  به دادن مهریه به دختر تشویق نمایند.

“شکایت ها از بالا بودن طویانه زیاد است  و این یک مشکل بزرگ است، ما برای کنترول طویانه بلند پلان های را در نظر گرفته ایم  که خانواده ها مهریه دخترا را به دختر بدهند. بسیاری از خانواده هایی هستند که  مهریه را حق دختر نمی دانند”.

صاحب نظران می گویند که وضعیت بد اقتصادی، فقر، بیکاری، رسم و رواج ناپسند محلی از عواملی است که پسران و دختران جوان را به سرنوشت تلخی دچار می کند و ازدواجشان تا سال ها پس از نامزدی به تاخیر می افتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *